Gå til innhold

Oi!! Lillebroren min på 10 år har mange hull i tenner. Jeg er beskymret! BILDER!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Nå er jeg veldig  lei meg. Min lillebror er 10 år og bor med min far og hans kone. Han er på besøk hos meg i sommerferien for første gang. Tidligere har jeg bare besøkt han hos dem. Mens vi spiste kveldsmat i kveld klagde han på smerter i tennene så jeg fikk lov å se i munnen hans. Jeg likte ikke deg som møtte meg. Han har nesten ikke en frisk tann. Han har flere hull. Det ser også ut som at han har fått tannfylling flere tenner oppe og nede. 

Anonymkode: 64de1...7bf

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ah. Klarte å poste før jeg var ferdig. Her er noen bilder. 

Anonymkode: 64de1...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Ta han til tannlegen og med faren til bv.

Lær han om å pusse tennene, morgen som kveld.

Anonymkode: 6986c...edb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer offentlig tannhelsetjeneste i morgen og ber om akuttime. Siden han har vondt må du ta han med til tannlegen. Så kan du samtidig ta tannlegen til sides og lufte din bekymring og be om råd. 

Anonymkode: 4d013...51b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Nå er jeg veldig  lei meg. Min lillebror er 10 år og bor med min far og hans kone. Han er på besøk hos meg i sommerferien for første gang. Tidligere har jeg bare besøkt han hos dem. Mens vi spiste kveldsmat i kveld klagde han på smerter i tennene så jeg fikk lov å se i munnen hans. Jeg likte ikke det som møtte meg. Han har flere hull som jeg kan se. Vanskelig å se på bilde. Det ser også ut som at han har fått tannfylling flere tenner oppe og nede.  Det ser ikke ut som at de hjelper han å ivareta god tannstatus. Han sier at han pusser tenner morgen og kveld, men at han ofte glemmer  fordi ingen voksne minner han på🥺😭. Han vet ikke når de tok han til tannlegen sist, men han mener at det ikke har skjedd mens han gikk i 4. klasse (2023/2024). Er det mulig? Innkalles barn automatisk eller må voksne bestille time? Jeg er 24 år har ingen barn og vet ikke så mye om dette. Husker ikke hvordan det var med meg.
 Ouff. Han er verdens søteste og godeste gutt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker ikke stemora mi. Hun er dessverre ikke helt god😭. Skal kontakte min far i morgen, men hva annet skal jeg gjøre? Kan jeg ta han til tannlegevakta i morgen? Eller vanlig tannlege? Skal de spørre om faren/foreldre? Hva skal jeg gjøre videre?

De bor på andre side av landet så jeg får ikke fulgt. 

Ønsker ikke kommentarer om at dette ikke er mitt ansvar. Han er min gode lillebror🥺

IMG_7591.jpeg

IMG_7594.jpeg

IMG_7596.jpeg

Anonymkode: 50e46...6fc

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Barn kalles inn automatisk. Vi fikk beskjed om at det er vanlig med annethvert år etter skolestart.

Anonymkode: 07ce7...651

AnonymBruker
Skrevet

Barn kalles inn automatisk,men  foreldrene kan selvfølgelig la være å møte opp til timen. Etter flere avlysninger av time,evt om tannlegen avdekker manglende tannhygiene, kan de melde bekymring til barnevernet. Det er omsorgssvikt. Men hvor lang tid det tar før de faktisk melder vet jeg ikke... 

Anonymkode: 4ec5a...46e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe tannlegekontor i din kommune og spørre om dere kan komme dit i morgen. Offentlige tannleger har ofte hastetimer. Og så bør du enten snakke med barnevernet eller barnets fastlege eller helsesykepleier på skolen. 

Anonymkode: b4dca...93c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt den offentlige tannklinikken det du bor, si han er på besøk og har fått akutt tannvondt. Er dere heldige får han komme til der. Alternativt kan du ta ham med til privat tannlege, det koster i underkant av tusenlappen for en sjekk.

Så bør du selvsagt ta en samtale med foreldrene. 

Og kjøp elektrisk tannbørste til ham om du har råd. Han er liten til å pusse selv, vil få det til litt bedre med elektrisk. 

Barn innkalles automatisk til kontroller, men det varierer hvor godt det følges opp dersom de ikke møter til time. I blant faller barn også ut av systemet, særlig hvis de har flyttet litt eller om de ikke har vært i norsk folkeregister fra fødsel.

Anonymkode: 73560...4df

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var rørende å lese. Du er ei god store søster.  Du kan ringe offentlig tannlege i morgen, fortell at dere trenger en akutt time. Hvis ikke er tannlegevakta et alternativ. Det er viktig at han får hjelp, ingen barn skal gå med tannverk. Lykke til i morgen dere to. ❤️

Anonymkode: 396f2...c5a

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er alvorlig. Jeg ville ringt faren din og forklart hvor alvorlig denne saken er. Mest sannsynlig har tidligere tannlege sendt bekymringsmelding til barneverntjenesten allerede, og det er det greit å få klarhet i. Disse bildene bør barneverntjenesten få tilgang til.

Jeg ville også som andre foreslår bestilt akutt tannlegetime, men jeg mener at din far burde bli med og bli spurt ut av tannlegen.

Så bra at du bryr deg.🥰

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tennene nede ser fine ut? Er det ikke slikt fyll de fyller i jeksler,for å jevne ut disse gropene?

Pusset du Tennene før du tok bilde? Han skal trolig miste denne tannen. 

Har selv en på straks 10, han klager innimellom på ømme tenner. Flere tenner er løse, så nye tenner er på vei. Det kan være ømt...

Anonymkode: a5cb8...9ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! For en god og snill søster du er. Hvis du har råd, så bør du ta ham med til tannlegen imorgen og hørt om de kan reparere alt + kjøpe elektrisk tannbørste, tanntråd og fluorskyll til ham. Han bør også begrense brus til kun helg og saft kun til middag. Dette fordi at det ser ut som at han har syreskader. Jeg ville spurt tannlegen om hun/han kan melde dette til barnevernet slik at du slipper belastningen med å gjøre det (i frykt for represalier fra far/stemor). Håper din far kan dekke alle kostnadene. ❤️

Anonymkode: 90ba0...9ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. 
Nå er jeg veldig  lei meg. Min lillebror er 10 år og bor med min far og hans kone. Han er på besøk hos meg i sommerferien for første gang. Tidligere har jeg bare besøkt han hos dem. Mens vi spiste kveldsmat i kveld klagde han på smerter i tennene så jeg fikk lov å se i munnen hans. Jeg likte ikke det som møtte meg. Han har flere hull som jeg kan se. Vanskelig å se på bilde. Det ser også ut som at han har fått tannfylling flere tenner oppe og nede.  Det ser ikke ut som at de hjelper han å ivareta god tannstatus. Han sier at han pusser tenner morgen og kveld, men at han ofte glemmer  fordi ingen voksne minner han på🥺😭. Han vet ikke når de tok han til tannlegen sist, men han mener at det ikke har skjedd mens han gikk i 4. klasse (2023/2024). Er det mulig? Innkalles barn automatisk eller må voksne bestille time? Jeg er 24 år har ingen barn og vet ikke så mye om dette. Husker ikke hvordan det var med meg.
 Ouff. Han er verdens søteste og godeste gutt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker ikke stemora mi. Hun er dessverre ikke helt god😭. Skal kontakte min far i morgen, men hva annet skal jeg gjøre? Kan jeg ta han til tannlegevakta i morgen? Eller vanlig tannlege? Skal de spørre om faren/foreldre? Hva skal jeg gjøre videre?

De bor på andre side av landet så jeg får ikke fulgt. 

Ønsker ikke kommentarer om at dette ikke er mitt ansvar. Han er min gode lillebror🥺

IMG_7591.jpeg

IMG_7594.jpeg

IMG_7596.jpeg

Anonymkode: 50e46...6fc

Ja, ra ham med på tannlegevakten. To av tennene på det øverste bilder ser ikke bra ut. Stakkars gutt, han er heldig som har en søster som deg ❤️

Anonymkode: 740e0...3a6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar lang tid å få time hos skoletannlegen, og de er nok stengt nå i ferien. Tannlegevakt er bedre nå som det haster.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar lang tid å få time hos skoletannlegen, og de er nok stengt nå i ferien. Tannlegevakt er bedre nå som det haster.

Den tid er forbi at «skoletannlegen» jobber etter skoleåret. De offentlige tannklinikkene er åpne, med mindre de bor på et lite sted med en liten klinikk der den ene tannlegen har ferie akkurat nå.

Anonymkode: de7dc...e5a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen i vår kommune er åpen. Barnet vårt skal på rutinesjekk neste uke. Ta kontakt med skoletannlegen der du bor og be om hastetime 

Anonymkode: 0e3bd...868

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tennene nede ser fine ut? Er det ikke slikt fyll de fyller i jeksler,for å jevne ut disse gropene?

Anonymkode: a5cb8...9ef

På mine gjorde tannlegen det, for å jevne ut og for å forebygge mot hull, siden det ofte satte seg ting i de groppene

Anonymkode: c7b60...a90

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her så får en time hos skoletannlegen egentlig hver 2 år. Men pga mye utskiftninger har jeg opplevd å måtte purre for å ta inn et av barna her  hadde gått over 3 år. 

Ring skoletannlegen der du bor og forklar situasjonen, er du heldig får han komme inn til kontroll. Så hadde jeg gitt beskjed til far din at du har gjort det og at hvis ikke bedring kommer andre instanser inn

Anonymkode: c7b60...a90

AnonymBruker
Skrevet

Til informasjon, barn har gratis tannlege👍 (gjelder ikke regulering).

Du er en god søster❤️Ta en prat med både din far og din bror om hvor viktig god tannhygiene er.

Anonymkode: 14b53...e3e

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...