Gå til innhold

Til dere som sender/ legger ut selfies:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du veldig fornøyd med utseendet ditt siden du legger ut/ sender bilde av deg selv?

Jeg synes ikke jeg er fotogen og ser ikke ut. Sender aldri eller legger ut bilde av meg selv.

Forstår faktisk ikke meningen med selfier.

Føler meg utenfor siden jeg ikke ppromoterer meg selv på sosiale medier.

Anonymkode: c6864...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du veldig fornøyd med utseendet ditt siden du legger ut/ sender bilde av deg selv?

Jeg synes ikke jeg er fotogen og ser ikke ut. Sender aldri eller legger ut bilde av meg selv.

Gjør det aldri, men ser mange gjør det. Var på ferie no og det er ekstremt kleint å se på, overalt. Gjør seg til med trurmunn og opp på skrått perfekt sånn og sånn, tar 100000 bilder og bruker det som ble perfekt. Masse sminke og sikkert filter. Alle blir bra da!

Anonymkode: 78e22...37f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fot min del handler det ikke så mye om at jeg elsker meg selv eller hater meg, liker eller misliker mitt eget utsende men at jeg selv ønsker å innlemme meg selv i opplevelsen jeg tar bilder av.

"Tar du bilde av bandet når du er på konsert? Eller tar du bilde av deg selv sammen med dem du er der med?

Ny forskning har sett på hvorfor vi tar bilder av oss selv.

Hva du føler om situasjonen, påvirker hvordan du tar bilder.

Hvis du tar bilde av bandet, hjelper det deg til å huske det fysiske som er foran deg.

Men hvis du tar bilde av deg selv sammen med vennene dine, fanger du følelsen av å ha vært sammen på konserten.

Dette valget gjør vi bare, ifølge forskerne. Uten at vi trenger å tenke gjennom det, velger vi hva vi tar bilde av for å oppnå det vi vil med bildet.

Enten det er å huske hvordan bandet så ut eller hvor gøy vi hadde det på konserten.

Selfiene kan dokumentere en større mening ved øyeblikket. Det trenger ikke å ha noe med å gjøre at vi er opptatt av hvordan vi ser ut, sier forsker Lisa Libby i en pressemelding.

https://ung.forskning.no/psykologi/noen-ganger-hjelper-det-deg-a-ta-en-selfie/2193309

Jeg ser helt ok ut. 2 øyner, en nese, en munn (og kinn å klappe på...) Og jeg legger ikke ut mange selfier i some men jeg liker å ta bilder, både som hobby og som i et terapeutisk perspektiv og når jeg tar bilder av meg selv så er det gjerne for å si noe om situasjonen jeg er i. Andre kan gjerne ta selfier av andre grunner.

Anonymkode: 7bdcb...67e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Syntes det begynner å bli flaut og litt ut. Jeg gjør det ekstremt sjeldent. Kun speilselfie hvis jeg føler jeg ser bra ut. Men det skjer kanskje to ganger i året. 
Litt for min egen del. En dag vil jeg sikkert se tilbake å tenke at jeg er fin selv om jeg nesten aldri føler det selv. Men undrer meg over de som stadig tar selfier. Hvorfor liksom ..

Anonymkode: 2d449...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kanskje en selfie noen ganger i året dersom det er en spesiell anledning, men legger aldri bildet ut noe sted. Herregud noe så narsissistisk og pinlig. Med mindre man faktisk er modell og det er jobben din fremstår man bare utrolig selvsentrert og rar spør du meg. 

Anonymkode: 2df81...257

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å se bilder av folk jeg bryr meg om. Også selfies. 

Anonymkode: 89f18...41b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fot min del handler det ikke så mye om at jeg elsker meg selv eller hater meg, liker eller misliker mitt eget utsende men at jeg selv ønsker å innlemme meg selv i opplevelsen jeg tar bilder av.

"Tar du bilde av bandet når du er på konsert? Eller tar du bilde av deg selv sammen med dem du er der med?

Ny forskning har sett på hvorfor vi tar bilder av oss selv.

Hva du føler om situasjonen, påvirker hvordan du tar bilder.

Hvis du tar bilde av bandet, hjelper det deg til å huske det fysiske som er foran deg.

Men hvis du tar bilde av deg selv sammen med vennene dine, fanger du følelsen av å ha vært sammen på konserten.

Dette valget gjør vi bare, ifølge forskerne. Uten at vi trenger å tenke gjennom det, velger vi hva vi tar bilde av for å oppnå det vi vil med bildet.

Enten det er å huske hvordan bandet så ut eller hvor gøy vi hadde det på konserten.

Selfiene kan dokumentere en større mening ved øyeblikket. Det trenger ikke å ha noe med å gjøre at vi er opptatt av hvordan vi ser ut, sier forsker Lisa Libby i en pressemelding.

https://ung.forskning.no/psykologi/noen-ganger-hjelper-det-deg-a-ta-en-selfie/2193309

Jeg ser helt ok ut. 2 øyner, en nese, en munn (og kinn å klappe på...) Og jeg legger ikke ut mange selfier i some men jeg liker å ta bilder, både som hobby og som i et terapeutisk perspektiv og når jeg tar bilder av meg selv så er det gjerne for å si noe om situasjonen jeg er i. Andre kan gjerne ta selfier av andre grunner.

Anonymkode: 7bdcb...67e

Det du la ut i link traff meg veldig. For det er sånn jeg tenker. 

Får jeg et bilde der jeg ser spesielt lykkelig ut,så legger jeg det ut. Mest av alt for å psyke opp meg selv. 

Anonymkode: da2af...e76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ser OK ut, men tar aldri selfies. Det bare interesserer meg ikke å drive og ta masse bilder av meg selv.

Anonymkode: 269e9...73b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer fjern venninne av meg deler veldig mye selfies. Bytter profilbilde hele tiden. Hun har delt flere ganger åpent på Facebook at hun gjør dette fordi hun sliter psykisk og har lavt selvbilde. Hun kjør det for å få kommentarer og komplimenter. Jeg synes hun er tøff som er så åpen om det, og jeg kan bare rulle videre om jeg ikke er interessert, så det plager ikke meg.

Jeg bytter ikke profilbilde på Facebook, og deler lite generelt, men et og annet selfie har det blitt med årene. Da er det gjerne fordi jeg skal dele noe spesielt hvor en selfie passer med det. Liker bedre bilder med folk, men ikke alle rundt meg vil på SoMe, og det blir selvsagt respektert. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne sender selfies nesten daglig. Alltid med filter og idiotiske tekster som "varmt i dag" "sol ute" sliten etter jobb"

Herlighet, hva FAEN skal jeg med denne info og trynet av henne? Jeg sender stygge selfier tilbake uten filter med dobbelthake og bare "skyer her", "ligger på sofaen her" osv. Men hun tar ikke hintet.

Anonymkode: a5ede...930

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ofte ut profilbilder og bilder av barna.
Får masse likes så det er tydelig at det blir satt pris på.

Anonymkode: 87ebe...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt en selfie, det er for mye jantelov i meg til at jeg kan får meg til det, helt forjævlig er jeg på bilder også (som visstnok ikke lyver så det er jo deprimerende)🤣 Men synes jo det er morsommere å se bildene til kjentfolk når de sniker med seg selv i hjørnet så fortsett alle dere som tør :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange damer legger og ut selfie for at venninner skal kommentere: fina, fine du, er å glad ideg osv osv.. ser helt jævlig falskt ut for min del da. Men de om det. 

Anonymkode: 19e06...cf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kleint at voksne personer gjør det når det er trutmunn og sånn for å gjøre seg deilig. Direkte flaut. Jeg tror slike folk er på jakt etter bekreftelse via likes og kommentarer for å booste selvfølelsen sin. 

Anonymkode: 08beb...bbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske stygg, men gjør det av og til på faen. "Se, her er mitt stygge tryne, men jeg har også lov til å poste selfies selv om det får folk til å spy". Rett og slett.

Anonymkode: d0c03...064

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt pen, men orker ikke sånne selfie-greier og blir fort lei av folk som skal sende meg bilde av seg selv hele tiden. Kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har tatt en selfie i hele år.

(Men jeg har ikke Snap eller Insta lenger heller, da, til tross for ivrig gruppepress fra folk rundt meg.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ganske stygg, men gjør det av og til på faen. "Se, her er mitt stygge tryne, men jeg har også lov til å poste selfies selv om det får folk til å spy". Rett og slett.

Anonymkode: d0c03...064

Det der skulle jeg også gjerne gjort. Du er min helt! Håper jeg også tør en gang... 

Tror du andre kanskje ikke synes jeg er like stygg som jeg selv synes? 

Anonymkode: bba3a...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 19.47):

En venninne sender selfies nesten daglig. Alltid med filter og idiotiske tekster som "varmt i dag" "sol ute" sliten etter jobb"

Herlighet, hva FAEN skal jeg med denne info og trynet av henne? Jeg sender stygge selfier tilbake uten filter med dobbelthake og bare "skyer her", "ligger på sofaen her" osv. Men hun tar ikke hintet.

Anonymkode: a5ede...930

Tror sånne som venninnen din i større grad registrerer manglende respons

Anonymkode: 112a9...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller nærmeste får kanskje en selfie av meg en gang i måneden hvis jeg føler meg fin. Jeg liker å se bilder av folk jeg bryr meg om selv, særlig de jeg ikke har sett på en stund!

Noen ville kanskje blitt overrasket over å høre at jeg er ganske fornøyd med mitt eget utseende, selv om jeg verken er fotogen eller noen skjønnhet. Bytter profilbilde med noen års mellomrom, da er det gjerne et bilde tatt i en spesiell situasjon som sier noe om meg og hva jeg er glad i.

Daisy-love skrev (På 24.7.2024 den 15.00):

En mer fjern venninne av meg deler veldig mye selfies. Bytter profilbilde hele tiden. Hun har delt flere ganger åpent på Facebook at hun gjør dette fordi hun sliter psykisk og har lavt selvbilde. Hun kjør det for å få kommentarer og komplimenter. Jeg synes hun er tøff som er så åpen om det, og jeg kan bare rulle videre om jeg ikke er interessert, så det plager ikke meg.

Akkurat dette er jo litt trist, for det hjelper ingenting på et lavt selvbilde å få komplimenter for utseendet. :( 

Anonymkode: e7cc4...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 22.56):

Enig, aldri forstått greia. Dette har holdt på siden 2014 eller noe? For min del handler det ikke om min egen usikkerhet eller hvorvidt jeg er fotogen eller ei, jeg forstår helt ærlig ikke hva poenget er. Men jeg har knapt møtt noen andre som meg/oss, jeg er ikke negativ eller kritisk til selfier, jeg forstår bare ikke hva de prøver å si. 😅

Anonymkode: 87326...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...