Gå til innhold

Kan lege "sjekke ut" hoste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plutselig fått så veldig hoste. Tørrhoste. Virker som noe irriterer i halsen, også får jeg de hostekulene. Av og til helt til jeg brekker meg. Vondt og ubehagelig. Men har ingen andre sykdomssymptomer. Har vært sånn i kanskje to uker.

Samtidig har jeg akkurat fått vite at min mor ikke har lenge igjen, så jeg skulle så gjerne ha dratt på besøk dit. Men hvis jeg bærer på et virus er det uaktuelt og kan bare fremskynde hele prosessen. 

Så da jeg lurer på, er det mulig å få gått til lege og feks tatt en CRP for å finne ut om jeg kan besøke mamma? Hvis det er virus eller bakterie, som forårsaker hosten, vil det da slå ut der? Ellers hvis det er noe annet feks allergi eller stress eller jeg veit da søren... sånn at det ikke slår ut på CRP, er det da"trygt" å besøke mamma? 

Anonymkode: 11106...69c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig å få sjekket CRP hos lege. Bestill deg en time. Legen får samtidig lyttet på deg. Jeg hadde ingen andre symptomer enn hoste og litt tett nese, plutselig etter 15-16 dager med hoste fikk jeg feber, var lungebetennelse.

Anonymkode: 87955...6cf

Gjest jegerrinne
Skrevet

Ta en tur til legen å få en sjekk. Vet de oppfordrer spesielt ved hoste om dagen pga kikkhoste

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har plutselig fått så veldig hoste. Tørrhoste. Virker som noe irriterer i halsen, også får jeg de hostekulene. Av og til helt til jeg brekker meg. Vondt og ubehagelig. Men har ingen andre sykdomssymptomer. Har vært sånn i kanskje to uker.

Samtidig har jeg akkurat fått vite at min mor ikke har lenge igjen, så jeg skulle så gjerne ha dratt på besøk dit. Men hvis jeg bærer på et virus er det uaktuelt og kan bare fremskynde hele prosessen. 

Så da jeg lurer på, er det mulig å få gått til lege og feks tatt en CRP for å finne ut om jeg kan besøke mamma? Hvis det er virus eller bakterie, som forårsaker hosten, vil det da slå ut der? Ellers hvis det er noe annet feks allergi eller stress eller jeg veit da søren... sånn at det ikke slår ut på CRP, er det da"trygt" å besøke mamma? 

Anonymkode: 11106...69c

Nå er det alt mulig som kan gi hoste i omløp. Kikhoste, mycoplasma influensavirus i ulike varianter. 
Har du kikhoste så er det viktig at det blir startet behandling tidlig, både for å forhindre et langt og mer komplisert sykdomsforløp men og for å forhindre smitte. Ring legekontoret ditt i morgen, og be om en akutt time, forklar situasjonen og få hjelp med å finne ut hva du har. 

Anonymkode: 98889...622

AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege på fredag pga hoste. De tok dypneseprøve og blodprøve. Hun sa de sjekket etter flere ting, blant annet kikhoste

Anonymkode: fe145...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...