Gå til innhold

P piller til tenåringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

16 åringen har fått kjæreste og jeg tenker p piller er veldig lurt. Hvordan går man frem «nå for tiden»? Er det kun lege som kan skrive ut dette, eller kan hun gå til helsesøster?

Anonymkode: cfe27...738

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ho kan bare ta kontakt med helsesøster  får gratis

Anonymkode: 95f79...454

AnonymBruker
Skrevet

Fastlege er jo det beste, handler jo om historikk. Din datter er uansett i den alderen der hun kan allerede ha fått utskrevet prevensjon uten ditt samtykke.

Det burde testes for om din datter har blodpropp-genet

Anonymkode: e57b7...1b5

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlege er jo det beste, handler jo om historikk. Din datter er uansett i den alderen der hun kan allerede ha fått utskrevet prevensjon uten ditt samtykke.

Det burde testes for om din datter har blodpropp-genet

Det gjør de ofte ikke.

Vi måtte til gynekologen for å få igjennom å ta prøven for det. Siden jeg har det genet. Her så hadde ikke jenta arvet det.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, jegerrinne said:

Det gjør de ofte ikke.

Vi måtte til gynekologen for å få igjennom å ta prøven for det. Siden jeg har det genet. Her så hadde ikke jenta arvet det.

Det igjen spørs på historikken til familien, derfor skrev jeg det jeg skrev.

AnonymBruker
Skrevet

Ja man kan gå til helsesykepleier, enten på skolen eller på helsestasjon for ungdom.

I dag er det dog anbefalt å bruke spiral eller p-stav. Dette er fordi det er betydelig mindre mengde hormoner enn i p-piller, samt at man vet at flertallet av de som bruker p-piller glemmer å ta dem med jevne mellomrom, som da kan føre til at man blir gravid. Så man slipper å huske på det når man har spiral eller p-stav. Dette kan helsesykepleier snakke med dere om!

Det er ikke rutine for å teste for blodproppgen hos de som ikke har familiær historikk med dette, slik noen skriver til deg. Det er ikke ansett som nødvendig. Når man får utskrevet hormonprevensjon har både lege og helsesykepleier en liste de går igjennom der det spørres etter blant annet dette og det tas blodtrykk. Så det er like trygt å få resept på hormonprevensjon hos helsesykepleier som har forskrivingsrett. 

Anonymkode: 4ed41...b96

AnonymBruker
Skrevet

Kan få hos lege ja. Ser mange jenter velger p stav. Da slipper man å glemme en pille 

Anonymkode: ea787...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...