AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Del Skrevet 22. juli 2024 Hei. Foreldrene mine og jeg eier to hunder og to katter. De fungerer som oftest fint i lag. Hundene er rundt 10 år gamle, små blandingshunder, og de har levd et fint liv hos oss. Men, foreldrene mine vurderer å avlive dem begge to da jobb og skole har gjort at vi ikke kan gå tur så ofte som vi burde. Jobb og skole er ca. en time fra hjemme, og da er vi borte fra 07:00-16:30. De har likevel ikke hatt noe uhell inne. Det har ikke alltid vært sånn at vi har vært så lenge borte på jobb og skole. Jeg har hatt disse hundene siden jeg var barn, og foreldrene mine har ikke vært særlig gode på å ta vare på hundenes munnhygiene heller. Det gjør at de ikke lukter så særlig godt, men det er kanskje ikke alltid lurt å putte eldre hunder i narkose heller. Den ene har begynt å miste tennene sine. De ble kjøpt som kosehunder, men de får ikke den oppmerksomheten de en gang i tiden fikk. En av dem bjeffer ekstremt mye på absolutt alt, og er ganske engstelig og nervøs av seg. Den vil for eksempel bite en av kattene hvis katten er for nærme. Den andre hunden virker som en mer sjalu type, som liker å ta mat fra både katter og den andre hunden. Han har prøvd å jage vekk begge av kattene. Begge to sliter med en hoste spesielt etter de har vært ute å gått tur, men hostingen kan også oppstå ut av det blå. Utenom hostingen så virker det ikke som om de har det vondt, men jeg får ikke dette til å føles rettferdig. Får dårlig samvittighet. Anonymkode: 927fc...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. juli 2024 #2 Del Skrevet 22. juli 2024 (endret) 10 år er ikke så gammelt for små hunder. Det er heller ikke så farlig å legge litt eldre hunder i narkose som det var før. Veterinærmedisinen har utviklet seg mye de siste årene og de har full oppfølging under narkose slik de har med mennesker. Min 12 år gamle hund var i narkose for bare noen uker siden for tannrens, det samme var min 12 år gamle katt. Ingen problem med narkose for noen av dem. Hoste etter aktivitet kan komme av hjertefeil, men det kan selvsagt være andre ting inn. Problemer med tenner er vanlig på små hunder. Jeg synes faktisk at dere skal ta dere ansvaret bevisst, ta hundene til dyrlegen for en ordentlig sjekk og sørge for at de for noen siste gode år hos dere med dyrlegeoppfølging og mosjon/aktivisering de årene de har igjen. Det er virkelig ikke greit å avlive ellers friske hunder bare fordi dere "ikke har tid" når det faktisk høres ut som om dere er hjemme på ettermiddag og i helger. Endret 22. juli 2024 av Tabris 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #3 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg ville tatt begge hundene til en tannsjekk. Vet Evidensia har gratis sjekk. Hvis de har dårlig oppfølging av tenner, kan det hende de har vondt i munnen, stakkars hunder😢 Og hvis det er mye som skal gjøres i munnen, kan det hende at det sier seg selv. Jeg har ikke funnet en forsikring som dekker tenner (periodontitt, trekking o.l.), så en behandling av det kan bli svært dyrt. Og med 2 hunder kan det være at dere ikke har råd, og at svaret gir seg selv. Syns også hundene er for lenge hjemme alene, men sånn er dessverre hverdagen til mange hunder. Folk må på jobb, skole o.l. Anonymkode: c65d1...61e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Del Skrevet 22. juli 2024 Om dere absolutt ikke kan ha dem så gi dem bort på Finn. Da kan de få leve sine eldre dager hos noen som vil gi dem et godt liv videre, fremfor å bli avlivet bare fordi det ikke passer seg med hundehold hos dere lenger. Anonymkode: 925e9...0c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om dere absolutt ikke kan ha dem så gi dem bort på Finn. Da kan de få leve sine eldre dager hos noen som vil gi dem et godt liv videre, fremfor å bli avlivet bare fordi det ikke passer seg med hundehold hos dere lenger. Anonymkode: 925e9...0c6 Ikke enig, man vet aldri hva slags mennesker som overtar hundene. De kan være slemme med hunder, sette valper på de for å tjene penger, misbruke de (klarer ikke en gang å skrive hvordan 🤮). Det er så mange psyke folk der ute, at jeg haddd aldri gitt bort hunden min på Finn! Da syns jeg avliving er bedre. Hunden får en sprøyte og sovner inn, den vet ikke selv at den skal dø. Det er oss mennesker det er vondt for når kjæledyr dør, ikke dyrene. Anonymkode: c65d1...61e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Del Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 21.27): Ikke enig, man vet aldri hva slags mennesker som overtar hundene. De kan være slemme med hunder, sette valper på de for å tjene penger, misbruke de (klarer ikke en gang å skrive hvordan 🤮). Det er så mange psyke folk der ute, at jeg haddd aldri gitt bort hunden min på Finn! Da syns jeg avliving er bedre. Hunden får en sprøyte og sovner inn, den vet ikke selv at den skal dø. Det er oss mennesker det er vondt for når kjæledyr dør, ikke dyrene. Anonymkode: c65d1...61e Her er jeg faktisk enig. Jeg har selv en hund som er 10 år gammel å ville aldri gitt henne bort. Det hadde ikke vært et tema en gang. Jeg er like glad i henne som om hun var et barn, om jeg hadde blitt syk eller ikke i stand til å ta vare på henne så hadde hun blitt avlivet. Anonymkode: 7cd50...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå