Gå til innhold

Bo i Bærum eller Fredrikstad? For og imot

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville dere bodd i Bærum eller Fredrikstad som småbarnsfamilie? Begrunn svaret ditt, og kom gjerne med anbefalinger ☺️

Anonymkode: 1ca2d...ad9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ville dere bodd i Bærum eller Fredrikstad som småbarnsfamilie? Begrunn svaret ditt, og kom gjerne med anbefalinger ☺️

Personlig hadde jeg flyttet meg litt nordøstover fra Fredrikstad, til Grålum utenfor Sarpsborg. Distriktets beste barne- og ungdomsskole i følge de lærerne jeg kjenner, og et veldig bra miljø utenfor skolen også. Svært sentralt i fylket, rett ved E6. Og kort vei til stor badeplass ved Tunevannet, samt badeland på Quality Hotel.

Anonymkode: 518dd...338

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror både Bærum og Fredrikstad er fine steder og bo.

Jeg har mest erfaring med Bærum hvor jeg både har gått på videregående og jobbet. Det er store forskjeller i Bærum. Du har de smelldyre områdene nær Oslo vest og du har det småkoselige bygdebærum. Så har du og noen områder som er de mindre fine områdene hvor det er mye blokker.

Det jeg synes er bra med Bærum er at du har kort vei til alt, bygda med dyr og skog, sjøen, båtliv  og Henie Onstad. Du har egen slalåmbakke, Sandvika med shopping og du har Bærums verk med lokalhistorie og julemarked. De fleste foreldre i bærum er engasjerte ressurssterke og positive. 

Det kan være lett å se på Bærum som en dyr snobbekommune, men jeg opplever det mye mer mangfoldig og hadde gjerne bodd der!

Anonymkode: 447ff...b52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når en vurderer Bærum må en huske at det er (til dels svært) store forskjeller på hvor en bosetter seg mtp oppvekstvilkår. Nå skal jeg ikke trekke frem positive og negative trekk ved noen av områdene i den store kommunen, men ha det ikke bare i bakhodet, men ha det langt fremme i bevisstheten.

Anonymkode: 3ec1e...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bærum er for oss et deilig sted å bo i hvert fall. 

Anonymkode: c0001...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo to veldig forskjellige steder egentlig. Hvorfor er det akkurat de dere står mellom?

Litt avhengig av hvor dere kan få jobb, ville jeg nok valgt Fredrikstad. 

Bærum betyr enten veldig høye boligpriser eller litt utfordrende levekårsområder, eller veldig tungvint beliggenhet (inni Lommedalen for eksempel). Du må gjerne jobbe i Oslo, og bruke mye av hverdagen på å pendle med fulle tog eller på en motorvei som står stille. Det er ikke noe klart "sentrum" som i tillegg er trivelig (Sandvika storsenter oser jo ikke av sjarm), og i praksis ender man i liten grad opp med å dra inn til Oslo for å bruke tilbudene der. Det er flere gode skoler og hyggelige nabolag, men ikke egentlig så mange "ekstraordinære" områder med f.eks. sjøutsikt eller skogen rett ut, uten at det enten blir veldig dyrt eller tungvint mtp kollektiv.

I Fredrikstad får du mye mer for pengene, også i de dyreste områdene. Du kan bosette deg sentralt i byen eller rett ved en av byfergene, og gå eller sykle til jobb og alt annet du trenger. Fredrikstad har både den sjarmerende gamlebyen og et ordentlig bysentrum med handel, kultur og restauranter. Du kan rett og slett få en litt roligere og enklere livsstil til en billigere penge enn om du bosetter deg i Bærum. Samtidig er det faktisk bare en time med toget inn til Oslo, så det går an å ta en tur inn dit av og til. De jeg kjenner som bor i Fredrikstad er oftere i Oslo på fritiden enn de jeg kjenner som bor i Bærum.

Anonymkode: 7836c...ecc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet til Bærum da barn nr 2 var på vei. Stortrives her, og kommer til å bli boende til barna har flyttet hjemmefra. 

På Bekkestua/Hosle opplever jeg at det er mange tilflyttere. Både jeg, mannen og barna har fått store nettverk. 

Jobber i Oslo, og tar bare 20 minutter til jobb. 

Anonymkode: 3cece...2f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men mye mulig man får mer for pengene i Fredrikstad. 😅

Anonymkode: 3cece...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner bare Bærum, og det var et fint sted å bo da jeg bodde der på 90-tallet og 2000-tallet.

Som andre sier, vær obs på at det kan være litt skillelinjer mellom "gode" og "dårlige" områder, vær obs på blokkområdene rundt Dønski og Rykkinn feks. 

Områdene rundt Hosle/Østerås/Haslum er fine, men ganske dyre. Kommer du for tett på Blommeholm/Høvik, blir det trafikkstøy fra E18.

Jeg bodde selv på Bærums Verk og der var det helt topp å bo, men kun dersom du har en type jobb som tillater deg å jobbe i nærheten slik at du slipper å pendle til Oslo.

Anonymkode: 10d5b...702

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo to veldig forskjellige steder egentlig. Hvorfor er det akkurat de dere står mellom?

Litt avhengig av hvor dere kan få jobb, ville jeg nok valgt Fredrikstad. 

Bærum betyr enten veldig høye boligpriser eller litt utfordrende levekårsområder, eller veldig tungvint beliggenhet (inni Lommedalen for eksempel). Du må gjerne jobbe i Oslo, og bruke mye av hverdagen på å pendle med fulle tog eller på en motorvei som står stille. Det er ikke noe klart "sentrum" som i tillegg er trivelig (Sandvika storsenter oser jo ikke av sjarm), og i praksis ender man i liten grad opp med å dra inn til Oslo for å bruke tilbudene der. Det er flere gode skoler og hyggelige nabolag, men ikke egentlig så mange "ekstraordinære" områder med f.eks. sjøutsikt eller skogen rett ut, uten at det enten blir veldig dyrt eller tungvint mtp kollektiv.

I Fredrikstad får du mye mer for pengene, også i de dyreste områdene. Du kan bosette deg sentralt i byen eller rett ved en av byfergene, og gå eller sykle til jobb og alt annet du trenger. Fredrikstad har både den sjarmerende gamlebyen og et ordentlig bysentrum med handel, kultur og restauranter. Du kan rett og slett få en litt roligere og enklere livsstil til en billigere penge enn om du bosetter deg i Bærum. Samtidig er det faktisk bare en time med toget inn til Oslo, så det går an å ta en tur inn dit av og til. De jeg kjenner som bor i Fredrikstad er oftere i Oslo på fritiden enn de jeg kjenner som bor i Bærum.

Anonymkode: 7836c...ecc

Vi har nær familie på begge stedene. 😊 TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er budsjettet deres, TS?😄

Anonymkode: 166c3...13a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er budsjettet deres, TS?😄

Anonymkode: 166c3...13a

Vi skal leie først. Så mellom 10-16.000 i husleie. Det er for og i mot begge steder, og vi aner ikke hvilket sted vi skal velge. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi skal leie først. Så mellom 10-16.000 i husleie. Det er for og i mot begge steder, og vi aner ikke hvilket sted vi skal velge. TS

Med det budsjettet tror jeg på Fredrikstad. 

Anonymkode: 98740...d95

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Spørs hvor i Bærum man bor. Fordelen med Bærum kan være hyppigere togavganger inn til Oslo. Men mennesker og bymiljø er hyggeligere i Fredrikstad. Så dersom du vil til Oslo 3 ganger i uka eller mer ville jeg gått for et sted i Bærum med gode kollektivmuligheter. Ellers Fredrikstad. Men Son osv er også fint om man vil hyppig inn til byen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En får kun en 2-roms leilighet for den prisen her i Bærum... kanskje en sliten 3-roms 

Anonymkode: 08bb3...903

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke noe å diskutere med den prisen. Dere har ikke råd i Bærum. 

Anonymkode: 6fd15...aa7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 14.51):

Jeg kjenner bare Bærum, og det var et fint sted å bo da jeg bodde der på 90-tallet og 2000-tallet.

Som andre sier, vær obs på at det kan være litt skillelinjer mellom "gode" og "dårlige" områder, vær obs på blokkområdene rundt Dønski og Rykkinn feks. 

Områdene rundt Hosle/Østerås/Haslum er fine, men ganske dyre. Kommer du for tett på Blommeholm/Høvik, blir det trafikkstøy fra E18.

Jeg bodde selv på Bærums Verk og der var det helt topp å bo, men kun dersom du har en type jobb som tillater deg å jobbe i nærheten slik at du slipper å pendle til Oslo.

Jeg er fra Sandvika og bor nå på Rykkinn.  Bodd flere steder i Bærum bla på Snarøya. Beste stedet for oss er Rykkinn og jeg bor i blokk. Men, Rykkinn er også inndelt i bra og mindre bra. 

Kort vei til alt. Har en gutt på vgs skole her og to til som snart skal begynne, glad det er mange skoler rundt oss.

Anonymkode: 67481...9c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 21.55):

Det er ikke noe å diskutere med den prisen. Dere har ikke råd i Bærum. 

Joda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 14.51):

Da er ikke Kolsås langt unna. Derfra går tbanen hyppig. 

Naboen min kjører til sin jobb på Ullevål sykehus fra Rykkinn på 20 min.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda.

Jeg sjekket ledige leiligheter til leie innenfor budsjettet til ts. 

Lykke til med å finne utleiere som vil leie ut til småbarnsfamilie. De få som er til leie er sikkert nedringt allerede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...