Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Snakket med en bekjent i dag. Hun fortalte om en venninne av seg (som jeg bare vet hvem er), og sa at "stakkars henne, hun er gravid og må ta abort". Jeg merker at jeg i prinsippet er mot abort, men har selvfølgelig forståelse for at noen kvinner av ulike årsaker tar et slikt valg. Min bekjente fortsatte med at "jaja, hun sier at det ikke er så gale, hun har visst tatt ganske mange aborter nå for hun blir så lett gravid, og hun tåler ikke p-piller" Og der forsvant all sympati. Jeg får helt vondt inni meg når jeg hører slikt, og det knyter seg i magen (der min lille spire ligger trygt plassert). Jeg vet ikke hvor mange aborter det er snakk om, men gjør ikke legene noe når de ser at samme personen tar mange aborter? (det må jo bli registrert??) Mener slike kvinner burde vært tvangssterilisert når de ikke klarer å ta ansvar for kroppen sin. Jeg vet at uhell kan skje, men det går an å beskytte seg dersom man ikke ønsker barn. Og er uhellet først ute, kan man da bruke angrepiller??? AAAAAAAAARG!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Jeg leste her på KG en historie om en som var allergisk mot p-piller. Det begynte ikke å ringle en bjelle hos legene før hun ble gravid for tredje? gang MED p-piller. Men selvfølgelig. Noen kan ta utrolig lett på en abort også da.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er eing. Selvsagt kan det være gode grunner til å ta abort, men når det gjøres for ørtende gang, så er det noe galt. Da bør jenta vurdere nye prevansjonsmidler.
Plonk Skrevet 16. februar 2006 #4 Skrevet 16. februar 2006 Ikke så lurt å dømme folk man ikke kjenner og når man ikke vet om rykter og påstander er sanne. Men jeg har ikke tatt en eneste p-pille i hele mitt liv og har greid HELT fint å unngå å bli uønsket gravid. Det finnes jo en hel rekke andre og veldig trygge metoder. Så om det der stemmer, er det jo ganske sprøtt. Men å foreslå tvangssterilisering synes jeg er enda mer drøyt!
Gjest baby-E Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 greit at man er allergisk mot p-piller, men det finnes da så mange andre prevansjonsmidler da! Makan
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #6 Skrevet 16. februar 2006 Det finnes mange andre prevantiver enn p-piller. Blir opprørt av slik lesing, og over at folk kan ta så lett på aborter.
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2006 #7 Skrevet 16. februar 2006 Er nærmest fanatisk abortmotstander selv og synes sånt er fryktelig å høre
Gjest vsn Skrevet 16. februar 2006 #8 Skrevet 16. februar 2006 Jeg vet ikke hvor mange aborter det er snakk om, men gjør ikke legene noe når de ser at samme personen tar mange aborter? (det må jo bli registrert??) Det kan jo være at hun har fått gjort inngrepene på ulike sykehus. Da vet ikke legen hvor mange aborter hun har tatt før. Journalene blir liggende på de ulike sykehus, og ikke "samlet til en" journal. Jeg er ikke mot abort, men å ta så lettvint på det blir helt feil for meg.
Gjest Elfrida Skrevet 17. februar 2006 #9 Skrevet 17. februar 2006 Jeg tror det er en konsekvens av å ha selvbestemt abort. Noen veldig veldig få vil komme til å ty til abort som en slags prevensjon. Sånn er det bare, og det må vi leve med. Hvis vi skal begrense abort til et visst antall ganger per kvinne vil vel straks de illegale abortene dukke opp igjen, eller folk drar til utlandet, så det vil ikke ha noen effekt. Vi må bare leve med at folk tar valg som mange er uenig i. Og flere holdningskampanjer eller informasjonsbrosjyrer hjelper vel neppe så lenge aborttallet generelt er på nedadgående, og det kun er et bittelite antall kvinner dette gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #10 Skrevet 17. februar 2006 Abort burde vært brukt litt oftere. Alt for mange som setter unger til verden som staten må forsørge fordi jenter ikke klarer å følge med i naturfagstimen.
Polluela Skrevet 17. februar 2006 #11 Skrevet 17. februar 2006 Skikkelig Utrolig uansvarlig. Uavhengig av det etiske aspektet, som jo er subjektivt (hun har tydeligvis ingen problemer med akkurat det, og det respekterer jeg), så belaster hun helsevesenet unødig. Og personlig skjønner jeg ikke hva som er mer pes med å bruke ikke-hormonell prevesjon enn å ta abort i hytt og pine.
Gjest gjesta Skrevet 17. februar 2006 #12 Skrevet 17. februar 2006 Jeg er ikke mot abort, men å ta så lettvint på det blir helt feil for meg. ← Signerer denne.
Gjest 2324 Skrevet 17. februar 2006 #13 Skrevet 17. februar 2006 Kvinner som tar abort gang på gang, fordi de slurver med eller driter i prevensjon, har jeg null respekt for!
Thomasine Skrevet 17. februar 2006 #14 Skrevet 17. februar 2006 Forkastelig. Kjenne ei som i løpet av flere år har tatt 4 aborter. I dag er hun i midten av 30-åra og sliter med å bli gravid... Hun benyttet abortmetoden så raskt som ingenting, og man kan kanskje si hun lider litt av det i dag...
LilleMy28 Skrevet 17. februar 2006 #15 Skrevet 17. februar 2006 Jeg har tidligere tatt to aborter, ikke noe slurv for min del, kondomen som sprakk (vi var nok begge litt uerfarne i å sette riktig på...), og andre gang pga naturmedisin som konket ut p-pillen... Sånt kan skje og jeg var veldig lei meg siste gangen, men samboeren min truet med å gå viss jeg beholdt barnet, så det var et vanskelig valg. Det er mulig at det er forskjellig fra sted til sted, men jeg fikk ikke ta abort nr.2 helt uten videre. Jeg måtte inn til samtale med sykepleier og psykolog for at de skulle være sikre på at jeg ikke tok lettvint på det. Jeg håper at hun det er snakk om omsider får en type prevensjon som funker for henne, og at hun får en viss oppfølging nå slik at hun ikke tar dette som en enkel utvei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå