AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg har 200 000 kr, hva er det smarteste å gjøre med pengene? Jeg har ikke lån, eier heller ikke bolig. Har ei grei bil og er ufør. Anonymkode: c3af3...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Del Skrevet 22. juli 2024 Sett 100 000 på høyrentekonto som buffer og invester de andre 100 000 Anonymkode: 2d24d...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #3 Del Skrevet 22. juli 2024 Må du gjøre noe med de da? "Fikk tilfeldigvis" noe over 300 000 kroner første uka i ferien. Har ikke planer om å gjøre noe med de, ikke gror det mugg på de, og ikke lager de noe tull heller så det er like så godt å bare la de stå på den ene kontoen. Anonymkode: 04f29...ac6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må du gjøre noe med de da? "Fikk tilfeldigvis" noe over 300 000 kroner første uka i ferien. Har ikke planer om å gjøre noe med de, ikke gror det mugg på de, og ikke lager de noe tull heller så det er like så godt å bare la de stå på den ene kontoen. Anonymkode: 04f29...ac6 Feil. Norsk politikk får de til å mugne fortere enn brødet i brødboksen. Anonymkode: c6307...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Del Skrevet 22. juli 2024 Trenger du pengene nå? Hvis ikke hadde jeg investert 150.000 i fond og satt 50.000 på høyrentekonto. Med fond bør du ha minst 3 års perspektiv. Anonymkode: 4af84...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 22. juli 2024 #6 Del Skrevet 22. juli 2024 Invester i fond. Global indeks, teknologi. Invester i aksjer i selskaper du tror på. Nvidia, Tesla, Apple, Amazon osv. Bruk de som egenkapital på leilighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 22. juli 2024 #7 Del Skrevet 22. juli 2024 Det kommer jo veldig an på da, har du buffer? om ikke sett av ialfall 50k kanskje mer der, har du noe du trenger penger til de neste 5årene? om ikke invester i fond, f.eks aksjefond. Vil disse kunne hjelpe deg og kjøpe leilighet? og vil du det? Vanskelig å si uten å vite noe om din økonomi og ønsker, men som sagt, buffer/fond om du ikke trenger pengene på en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 23. juli 2024 #8 Del Skrevet 23. juli 2024 Har du ønske om å kjøpe bolig? Kanskje dette er nok som egenkapital og du har mulighet til å få lån gjennom Husbanken. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. juli 2024 #9 Del Skrevet 23. juli 2024 Sånne spørsmål er veldig vanskelige (ikke bare pga. markedsutsiktene) men fordi du ikke skriver noe om hva dine økonomiske mål er eller når du skal bruke pengene. Ønsker du på sikt å kjøpe bolig? Trenger du pengene tilgjengelig raskt? Hvor lang horisont har du på sparingen? Er du villig til å tape noen av pengene mot muligheten for økt avkastning? Er det ønskelig med en årlig utbetaling i form av utbytte for å spe på uføretrygd, eller foretrekker du at pengene blir stående? Hvis du svarer på noe av dette skal jeg (og sikkert andre) forsøke å gi noen råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Del Skrevet 23. juli 2024 Målet er vel å kjøpe leilighet. Jeg får lån av husbanken, men det et ikke nok til å kjøpe noe med 3 soverom. Derfor lurer jeg på om jeg bare skal fortsette å leie, å heller gjøre noe annet med pengene. Problemet er at jeg ikke har peiling på fond, aksjer osv. Anonymkode: c3af3...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Målet er vel å kjøpe leilighet. Jeg får lån av husbanken, men det et ikke nok til å kjøpe noe med 3 soverom. Derfor lurer jeg på om jeg bare skal fortsette å leie, å heller gjøre noe annet med pengene. Problemet er at jeg ikke har peiling på fond, aksjer osv. Anonymkode: c3af3...f28 Du tŕenger ikke å ha peiling hvis du investerer i et globalt indeksfond. Å leie er et tapsprosjekt, så du burde kjøpe så fort du har økonomien til å få og greie å betjene huslån. Anonymkode: f16eb...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 20.16): Må du gjøre noe med de da? "Fikk tilfeldigvis" noe over 300 000 kroner første uka i ferien. Har ikke planer om å gjøre noe med de, ikke gror det mugg på de, og ikke lager de noe tull heller så det er like så godt å bare la de stå på den ene kontoen. Anonymkode: 04f29...ac6 Anonymkode: 86de9...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Del Skrevet 31. juli 2024 On 7/22/2024 at 11:11 PM, Fountaine said: Invester i fond. Global indeks, teknologi. Invester i aksjer i selskaper du tror på. Nvidia, Tesla, Apple, Amazon osv. Bruk de som egenkapital på leilighet? Tek-aksjene du foreslår er ganske høyt priset, og har derfor mye å bevise. De har gjort det fantastisk siste årene, men hvor lenge kan det fortsette? Ser Nvidia har falt 25% fra toppen nå. Anonymkode: d63ee...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Del Skrevet 31. juli 2024 Veksle dem over i dollar Anonymkode: 54df6...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå