Gå til innhold

Hvorfor misliker folk så sterkt måker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mater gjerne måkene, like godt som jeg mater ender, kråker og småfugler. Men senest i dag fikk jeg stygge blikk og tilsnakk fra en som ikke likte at måkene fikk mat. 

OK. De lager mye lyd. Men det gjør jo vi mennesker og. Kanskje nettopp pga all vår lyd, må dyrene generelt snakke høyere enn de ville til normalt. Og ja, de passer godt på ungene sine, gjerne både med nebb og vinger. Men gjør ikke vi mennesker også det?

Her jeg bor er det mye måker, Men det er fordi menneskene har valgt å bygge i områder som de laget reir og fikk unger i før. Nå vil menneskene ha de vekk og setter opp pigger og sinte fjes når mennesker som meg ønsker å hjelpe måkene litt nå i den travleste "unge-tiden".

Jeg ender opp med å ikke gi mat, for jeg orker ikke tilsnakket og sinte blikk. Men hvem har egentlig rett - jeg og måkene, eller de som har valgt å mislike et annet levende vesen fordi det "plager" dem at de fortsatt vil være der de har vært i alle år?

 

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De oppfører seg som dyr!

Anonymkode: b0a19...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de skriker noe helt for jævlig😵‍💫

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne guiden

De angriper noen ganger folk for å stjele Maten deres.

Ved å mate de tiltrekker du deg bare flere, og de klarer fint å finne mat på egenhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er plagsomme og nærgående, skriker gjør de også. Fugler skal finne mat selv

Anonymkode: 891f4...98e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker tror nok at vi har mer rett på å være steder enn dyr. Og så irriterer de seg over at dyr eksisterer utendørs og "plager" menneskene, i stedet for å lære seg og sette pris på dyr og naturen og leve i ett med den. Det er nok noe med at en del mennesker ikke kjenner til noe annet enn bylivet fordi det er der de har levd hele sitt liv og derfor ikke klarer å forstå dyr og ha toleranse for dem. 

Anonymkode: f4204...e81

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en av dem som mater måker. Måker er faktisk veldig nyttige - uten dem hadde det vært søppel overalt.

De renser byene for søppel

Anonymkode: c86fc...709

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne guiden skrev (13 minutter siden):

De angriper noen ganger folk for å stjele Maten deres.

Ved å mate de tiltrekker du deg bare flere, og de klarer fint å finne mat på egenhånd 

Og de prøver å finne mat andre steder enn i havet fordi????? Fordi vi mennesker ikke har vett og forstand til å la være å overfiske, varme opp havområdene slik at fiskene ikke overlever/klarer å yngle. Adferden til fuglene er en konsekvensen av vår egen egoisme.

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De er plagsomme og nærgående, skriker gjør de også. Fugler skal finne mat selv

Anonymkode: 891f4...98e

Matfatet er tomt på grunn av vår uvettige omgang med naturen.

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (15 minutter siden):

Fordi de skriker noe helt for jævlig😵‍💫

Og menneskene er så utrolig stillegående?

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og menneskene er så utrolig stillegående?

Anonymkode: 2cdd2...8f2

Jeg har i vår/ sommer bodd et sted der det har vært enormt med måker og de har skreket dag og natt, og når ungene ble klekket ut fløy de rundt og hakket folk i hodet og dreit ned alle som gikk ute.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og de prøver å finne mat andre steder enn i havet fordi????? Fordi vi mennesker ikke har vett og forstand til å la være å overfiske, varme opp havområdene slik at fiskene ikke overlever/klarer å yngle. Adferden til fuglene er en konsekvensen av vår egen egoisme.

Anonymkode: 2cdd2...8f2

Ikke hele sannheten. I tillegg så tidligere i fiskeriet måtte båtene sløye fisken på havet, måkene fikk mat. Nå leveres fisken rund (ikke sløyd,bare bløgga) til mottakene og dermed får ikke sjøfuglene den lette tilgangen til næringsrik fiskeslo lenger. 
mulig sjøfugel bestanden var kunstig høy tidligere pga de fikk mye mat fra fiskeriet. I tillegg så har rovfuglbestanden tatt seg så voldsomt opp og de jakter måker i hopetall, måkene slipper også unna disse i stor del i byene. 
 

jeg liker måker og mater de ganske mye på havet. De lager litt lyd, men de har like stor rett til å være her som oss. 
jeg bor ved noen av de største gjenværende fuglefjellene igjen i landet og ser forandringene som skjer på nært hold. Det ene er klimaet, men også hva rovfugler gjør. I år er det mye åte i havet og fuglene har det godt, men hjelper lite at de er Mette når fugleungene blir spist opp. 

Anonymkode: dad88...44b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg mater gjerne måkene, like godt som jeg mater ender, kråker og småfugler. Men senest i dag fikk jeg stygge blikk og tilsnakk fra en som ikke likte at måkene fikk mat. 

OK. De lager mye lyd. Men det gjør jo vi mennesker og. Kanskje nettopp pga all vår lyd, må dyrene generelt snakke høyere enn de ville til normalt. Og ja, de passer godt på ungene sine, gjerne både med nebb og vinger. Men gjør ikke vi mennesker også det?

Her jeg bor er det mye måker, Men det er fordi menneskene har valgt å bygge i områder som de laget reir og fikk unger i før. Nå vil menneskene ha de vekk og setter opp pigger og sinte fjes når mennesker som meg ønsker å hjelpe måkene litt nå i den travleste "unge-tiden".

Jeg ender opp med å ikke gi mat, for jeg orker ikke tilsnakket og sinte blikk. Men hvem har egentlig rett - jeg og måkene, eller de som har valgt å mislike et annet levende vesen fordi det "plager" dem at de fortsatt vil være der de har vært i alle år?

 

Anonymkode: 2cdd2...8f2

Jeg hater ikke måker, men så bor jeg i innlandet og har ingen grunn til å hate dem. Men mater dem ikke, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet en periode i et afrikansk land der holdningen var at selv om det var både irriterende, upraktisk og til dels farlig med innpåslitne dyr (bavianer som kan bryte seg inn i hus og biler, flodhester som kan trampe ihjel folk, haier nær badesteder osv) måtte man bare forholde seg til at dyrene har like stor rett til å være der som menneskene.

Får litt fnatt av klaging på at måker skriker og bæsjer, det er liksom ikke det verste å holde ut med. 

Anonymkode: 5a32d...d62

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skrikinga er bare èn del. Her på Sørlandet ved kysten hyler de dag og natt. De stjeler mat ut av hendene, de angriper iblant folk for å få tak i maten, de driter overalt, og ikke bare èn, ikke to heller, men tre ganger bare i år har jeg fått måkedritt sendt i mi retning og truffet blink.

Måker, ender, duer etc. skal ikke mates. Det er ikke alltid riktig næring for dem, og vi fyller magen deres med næringsfattig ræl og de kan ende opp med å sulte ihjel. 

Anonymkode: 3499e...a27

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også en av dem som mater måker. Måker er faktisk veldig nyttige - uten dem hadde det vært søppel overalt.

De renser byene for søppel

Anonymkode: c86fc...709

Hva mater du de med, og hvordan? Legger du det på bakken så mater du rotter også.

Måkene blir mer aggressive av å bli matet, bare se hva som skjer med ender som får servert brød:

 https://www.nrk.no/stor-oslo/_-brod-er-junkfood-for-ender-1.14794093

Anonymkode: 7c575...c8c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forskning viser at for mye måkeskrik kan føre til psykiske problemer hos mennesker.

Anonymkode: 318d0...f30

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vel, skrikinga er bare èn del. Her på Sørlandet ved kysten hyler de dag og natt. De stjeler mat ut av hendene, de angriper iblant folk for å få tak i maten, de driter overalt, og ikke bare èn, ikke to heller, men tre ganger bare i år har jeg fått måkedritt sendt i mi retning og truffet blink.

Måker, ender, duer etc. skal ikke mates. Det er ikke alltid riktig næring for dem, og vi fyller magen deres med næringsfattig ræl og de kan ende opp med å sulte ihjel. 

Anonymkode: 3499e...a27

Jeg er enig i at måkene kan oppleves aggressive. Men tenker at de har sine grunner. De passer på ungene sine,i tillegg til at de er blitt vant til at mennesker ofte ikke vil de vel 

Ender og småfugler stimler rundt beina  ved mating. De er søte,lager fine lyder og vi opplever sjeldent dem som plagsomme,fordi om de også kan være mange. Måkene,og til dels kråkene,holder mer avstand,er på vakt. Det synes jeg er trist. De er like viktige for helheten som de dyrene vi synes er koselige og passer oss best.

 

Jeg mater de med havregryn og kattemat. God næring.

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskning viser at for mye måkeskrik kan føre til psykiske problemer hos mennesker.

Anonymkode: 318d0...f30

Tipper at man kan finne forskning som understøtter det meste man ønsker.  

Anonymkode: 2cdd2...8f2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker er himmelens rotter. 

De angriper barn, spiser hva som helst, og driter på alt av folk og utemøbler. Vi har en restaurant ved havet som faktisk er vanskelig å drive på grunn av disse krekene. 

Synes arbeidsplasser er viktigere enn enda mer mat til måkene, slutt med mating!

Anonymkode: 7a514...7b8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...