AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 Jeg har søkt barnebidrag siden far ikke gjennomfører samværsplanen som det står. Far nekter å møte til familievernkontoret for å lage ny plan som stemmer med samværet. Nav skriver at jeg må bevise mindre samvær enn det som står på planen. Da helst fra offentlig etat. jeg har fått en uttalelse fra fastlege, skole nekter å si noe siden de ikke kan svare på dette siden de ikke har kontakt med far og siden far aldri er den som leverer og henter på skolen (det skal han ikke i følge gjeldene plan). Dere som har vært i lignende situasjon, holder det med en uttalelse fra fastlege? Jeg syntes at det er feil måte å gjøre dette på, her burde heller far hatt bevisbyrden på faktisk gjennomført samvær med barna. Ikke at jeg må bevise at det ikke blir gjennomført. Faktisk samvær vil etter kalkulatoren på navsiden utgjøre 2000,- pr mnd mer i mnd enn det som står på planen. Det er en del penger. Anonymkode: 11ff7...d35
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Skrevet 22. juli 2024 Ei uttalelse fra fastlege hjalp ikke - fikk til svar av Nav at fastlegen ikke reelt kunne bekrefte eller avkrefte hvor mye samvær far hadde. Jeg måtte bruke lang tid på å regelrett dokumentere med bilder og video at barna var med meg når de skulle vært hos far, vise til skriftlig kommunikasjon mellom meg og far, samt egen advokat hver gang far ikke overholde samværsavtalen etc. En privat samværsavtale er ikke juridiske bindene så far får ingen fysisk konsekvens for å ikke følge den. Som hovedomsorgsperson vil alltid bevisbyrden og ansvaret ligge på deg. Anonymkode: a67c6...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ei uttalelse fra fastlege hjalp ikke - fikk til svar av Nav at fastlegen ikke reelt kunne bekrefte eller avkrefte hvor mye samvær far hadde. Jeg måtte bruke lang tid på å regelrett dokumentere med bilder og video at barna var med meg når de skulle vært hos far, vise til skriftlig kommunikasjon mellom meg og far, samt egen advokat hver gang far ikke overholde samværsavtalen etc. En privat samværsavtale er ikke juridiske bindene så far får ingen fysisk konsekvens for å ikke følge den. Som hovedomsorgsperson vil alltid bevisbyrden og ansvaret ligge på deg. Anonymkode: a67c6...3c7 Takk for svar. Da er jeg like langt… Far velger selvfølgelig ikke å bekrefte samværet for da vet han at han har «tapt». så da er «løsningen» å ta ett bilde sammen med ungene hver dag med dagens avis for å bekrefte tid i sammen. Helt utrolig at jeg må bevise dette. Anonymkode: 11ff7...d35
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 Har du ikke sms eller mail som viser til at han ikke har samværet? Jeg sendte inn sms og eposter som viste at han ikke hadde samværet som var avtalt. Det står også hos nav: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for § 9 andre ledd – Uenighet om samvær som oppstår senere I tilfeller der bidragsmottakeren hevder at den bidragspliktige ikke overholder samværsavtalen, vil det være naturlig for ham/henne å legge fram uttalelser/bekreftelser fra hans/hennes familie eller andre privatpersoner som kjenner godt til forholdet. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil understreke at slike uttalelser/bekreftelser ikke er tilstrekkelig til å oppfylle beviskravet. Det vil være vanskelig for NAV å vite om en privatperson er en slektning/venn eller en nøytral utenforstående. Bevisene må komme fra nøytralt hold. I praksis vil det si fra offentlige eller private instanser som barnehage, skole og lignende. Et eksempel kan være der bidragsmottakeren legger fram dokumentasjon fra barnehagen/skolen om at det er hun/han som kjører og henter barnet i barnehagen/skolen på tidspunkter da barnet i henhold til samværsavtalen/-avgjørelsen skulle vært hos den bidragspliktige. I et slikt tilfelle må det kunne anses at beviskravet er oppfylt. NAV må i alle tilfeller foreta en konkret vurdering av de opplysningene/bevisene som bidragsmottakeren legger fram. Eventuelt kan et nøytralt bevis som alene kan virke litt for svakt, kunne forsterkes med andre bevis slik at opplysningene sett under ett anses tilstrekkelig til å bli avgjørende i saken. De sistnevnte bevisene må da ikke være svekket av motbevis fra den andre parten. Selv om det er bidragsmottaker som har bevisbyrden, så har NAV en selvstendig plikt til å opplyse saken så godt som mulig før vedtak fattes, jf forvaltningsloven § 17 første ledd. NAV plikter derfor å be bidragspliktige redegjøre for samværet. Dersom bidragspliktige ikke er villig til å forklare seg om samværet etter direkte spørsmål fra NAV, vil det i bevisvurderingen tale i vedkommende disfavør Anonymkode: c7d67...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Da er jeg like langt… Far velger selvfølgelig ikke å bekrefte samværet for da vet han at han har «tapt». så da er «løsningen» å ta ett bilde sammen med ungene hver dag med dagens avis for å bekrefte tid i sammen. Helt utrolig at jeg må bevise dette. Anonymkode: 11ff7...d35 Du kan også prøve med uttalelse fra annen familie og andre dere omgås når barna skulle vært hos far dersom det er mulig, samt bilder av aktiviteter dere potensielt er på, kvitteringer for aktivitetene etc. Det er ikke den type bevis de vil ha sånn egentlig, men når det blir overveldende mengder som viser et mønster kan de ikke overse det og må ta det i betraktning. Sms'er kan også brukes som bevis og du har lov til å ta opp tlf samtaler der far avlyser etc siden du selv deltar i samtalen. Eventuelt opplyse om at du tar opp samtalene med han dersom han ikke kan kommunisere skriftlig. Anonymkode: a67c6...3c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå