Gå til innhold

Sliter moderat med rus og psykiatrien ønsker ikke å hjelpe meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 34 som drikker mer enn jeg ønsker. Jeg vet at jeg har et problematisk forhold til alkohol. Det er ikke det at jeg drikker meg full, det gjør jeg sjeldent. Men jeg føler jeg trenger en halv flaske vin hver kveld eller 3-4 øl. Jeg er ikke forbøy med dette skadelige drikkemønsteret jeg har fått og ønsket veiledning fra psykolog eller andre behandlere for å komme ut av den vonde sirkelen. Men min psykolog skrev meg ut på dagen fra DPS på dagen og sa at jeg må få hjelp fra rusomsorgen. Jeg følte dette var svært nedverdigende og provoserende. Jeg er i full jobb og har ALDRI drukket før jobb. Jeg ønsker bare å komme ut av en vond sirkel der alkohol har en for stor rolle i lovet mitt. Nå har jeg mistet førerkortet (selv om jeg er veldig nøye på at det skal være 12 timer før man kjører). Jeg føler jeg er demonisert av psykiatrien for å fortelle at jeg drikker mer enn jeg ønsker. Jeg ønsker hjelp for dette og hadde ikke forventet at psykiatrien ville fraskrive  meg fullstendig fordi jeg drikker mer enn jeg ønsker, hadde forventet hjelp og veiledning. Jeg kunne så klart gått på AA-møter, men jeg ønsker heller psykiatrisk hjelp på å nøste opp i saler og ting som ikke har vært så lett i livet mitt. Det er jo derfor jeg drikker 3-4 øl om dagen. For å lette på anspenthet og angst. Hva skal jeg egentlig gjøre? Etter jeg innrømme dette til behandler skrev hun meg på dagen ut av DPS og sa at dette er for rusomsorgen. Er helt forskrekket over at behandlingssystemet er så rigid. Jeg er i full jobb og drikker aldri så mye at jeg er fyllesyk på jobb. Er det noen som har lignende erfaringer? Eller burde jeg ta kontakt med statsforvalter? Hilsen fortvilet kvinne 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også noe å sette lys på er at jeg har vært i psykiatrien siden jeg var 15 år, den gangen fikk jeg diagnosen uspesifisert psykotisk lidelse. Noe som er grunnen for at jeg i boksen alder begynte å drikke stort sett hver dag. Alkoholen hjalp meg med å slappe av. Jeg går på medisiner mot psykose og tar alle medisinene min lege mener jeg trenger.

Anonymkode: a90b0...004

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke noe informasjon eller hjelp til å søke hjelp videre til helsepersonell som har kompetanse på rusbehandling? 

Det finnes mange typer rusbehandling, og der er det også mye fokus på det psykiske. 

Dårlig av psykologen din å avslutte deg uten å hjelpe deg videre til riktig type behandling ❤

Anonymkode: 61dae...30f

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Rusomsorg inneholder også psykiatri og når man har rusproblemer så er den riktige instansen TSB.Så behandler på DPS har ikke begått noe feil ved å avslutte deg, men jeg er enig i at du kanskje burde fått noe mer informasjon

Anonymkode: 94f52...958

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk du ikke noe informasjon eller hjelp til å søke hjelp videre til helsepersonell som har kompetanse på rusbehandling? 

Det finnes mange typer rusbehandling, og der er det også mye fokus på det psykiske. 

Dårlig av psykologen din å avslutte deg uten å hjelpe deg videre til riktig type behandling ❤

Nei jeg ble skrevet ut på dagen å måtte ta rusprøver i seks måneder. Ingen behandling fra den DPSen i disse månene. Det er det jeg ikke forstår. Fikk beskjed om at om jeg ønsker behandling på må jeg bli helt rusfri. Men det er jo dette negative mønsteret med alkohol som har blitt mitt problem. Fikk beskjed om at jeg kunne legge meg inn for avrusning, men der er ventelistene lange. Jeg drikker meg aldri full på kveldene, men har et tvangsregler forhold til at jeg må ha en halv flaske vin på kvelden for å «lande». 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og be om hjelp der 

Anonymkode: 89f8f...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se deg i speilet. Du har ikke moderate rusproblemer om du har mistet lappen grunnet ruskjøring. 

Anonymkode: 92a2b...555

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av ~white lady~
Slettet.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei jeg ble skrevet ut på dagen å måtte ta rusprøver i seks måneder. Ingen behandling fra den DPSen i disse månene. Det er det jeg ikke forstår. Fikk beskjed om at om jeg ønsker behandling på må jeg bli helt rusfri. Men det er jo dette negative mønsteret med alkohol som har blitt mitt problem. Fikk beskjed om at jeg kunne legge meg inn for avrusning, men der er ventelistene lange. Jeg drikker meg aldri full på kveldene, men har et tvangsregler forhold til at jeg må ha en halv flaske vin på kvelden for å «lande». 

Skjønner godt at det ikke føles noe bra. 

Sjekk ut hva som finnes av poliklinisk rusbehandling der du bor og/eller ta kontakt med legen din for henvisning. 

Kanskje er det også noe du kan gjøre på egen hånd? Les deg opp på avhengighet og hvilke tiltak man selv kan gjøre. 

Jeg heier på deg 💜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist du føler deg avvist. Men det er rusomsorgen som er rette instans å oppsøke. Der får du også hjelp til hvorfor du drikker, så du får hjelp til det psykiske.

Men ta kontakt med fastlegen din å be om hjelp. 

Anonymkode: f1b2a...741

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at rusomsorgen er rette stedet å begynne. Psykologer og miljøterapeuter der jobber med både traumatiske hendelser og andre psykiske lidelser som fører til rusavhengighet. 

Anonymkode: 2f3ec...90d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Se deg i speilet. Du har ikke moderate rusproblemer om du har mistet lappen grunnet ruskjøring. 

Hvor står det at hun mistet lappen pga kjøring i påvirket tilstand?
Det kan være at legene har nektet henne å kjøre pga hennes forhold til alkohol.

Anonymkode: 15e18...8f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1. Hun skriver ingenting om ruskjøring. Man kan bli fratatt lappen selv om man ikke har kjørt i påvirket tilstand. 

2. Det er ikke mulig å sette en alvorlighetsgrad på problemet på bakgrunn av at noen har mistet lappen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
300DPI skrev (33 minutter siden):

Jeg følte dette var svært nedverdigende og provoserende. 

Hvorfor syns du det er nedverdigende og provoserende å bli henvist til de som kan dette området best?

Anonymkode: 7671b...149

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du lider av samme lidelsene av som så mange andre som har små eller milde problemer og lidelser i livet. De ønsker å bli frisk fra sykdommen/lidelsen og what not før det blir et alvorlig problem. Forståelig det på mange måter. 

Problemet er at dere ikke forstår hvordan helsevesenet prioriterer. Det er til for å få folk friske fra akutte og moderate sykdommer og lidelser. 

Og det er forståelig, hvorfor skal ei med en lite alkoholproblem, ei som fortsatt har kontroll, ei som ikke drikker alkohol før arbeid, under arbeid, ei som står i jobb gå foran de med alvorlige problemer, de som har mistet alt, venner, familie, hus, arbeid??  

Ønsker du å bli frisk så må du betale for det selv. Eller gjøre jobben selv. Ha disiplin og selvbeherskelse. 

Anonymkode: 157d8...d0f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortvilt når man søker hjelp og blir avvist. 
men tenker rusomsorg ikke nødvendigvis er for kun narkomane, men til folk som sliter med avhengighet av både alkohol og tab i ulike former. 
Bare ta i mot den hjelpen du kan få. 
hva skjer om du ikke drikker? Får du angst/ uro? 
prøv å minske det til et glass om dagen, og når suget kommer Finn på noe annet. Etter kort tid vil suget avta. 

Anonymkode: 2c77e...662

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du lider av samme lidelsene av som så mange andre som har små eller milde problemer og lidelser i livet. De ønsker å bli frisk fra sykdommen/lidelsen og what not før det blir et alvorlig problem. Forståelig det på mange måter. 

Problemet er at dere ikke forstår hvordan helsevesenet prioriterer. Det er til for å få folk friske fra akutte og moderate sykdommer og lidelser. 

Og det er forståelig, hvorfor skal ei med en lite alkoholproblem, ei som fortsatt har kontroll, ei som ikke drikker alkohol før arbeid, under arbeid, ei som står i jobb gå foran de med alvorlige problemer, de som har mistet alt, venner, familie, hus, arbeid??  

Ønsker du å bli frisk så må du betale for det selv. Eller gjøre jobben selv. Ha disiplin og selvbeherskelse. 

Anonymkode: 157d8...d0f

Det er derfor vi har lavterskel tilbud, for å gripe fatt før problemene vokser 

Anonymkode: 2c77e...662

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
300DPI skrev (55 minutter siden):

Hei! Jeg er en kvinne på 34 som drikker mer enn jeg ønsker. Jeg vet at jeg har et problematisk forhold til alkohol. Det er ikke det at jeg drikker meg full, det gjør jeg sjeldent. Men jeg føler jeg trenger en halv flaske vin hver kveld eller 3-4 øl. Jeg er ikke forbøy med dette skadelige drikkemønsteret jeg har fått og ønsket veiledning fra psykolog eller andre behandlere for å komme ut av den vonde sirkelen. Men min psykolog skrev meg ut på dagen fra DPS på dagen og sa at jeg må få hjelp fra rusomsorgen. Jeg følte dette var svært nedverdigende og provoserende. Jeg er i full jobb og har ALDRI drukket før jobb. Jeg ønsker bare å komme ut av en vond sirkel der alkohol har en for stor rolle i lovet mitt. Nå har jeg mistet førerkortet (selv om jeg er veldig nøye på at det skal være 12 timer før man kjører). Jeg føler jeg er demonisert av psykiatrien for å fortelle at jeg drikker mer enn jeg ønsker. Jeg ønsker hjelp for dette og hadde ikke forventet at psykiatrien ville fraskrive  meg fullstendig fordi jeg drikker mer enn jeg ønsker, hadde forventet hjelp og veiledning. Jeg kunne så klart gått på AA-møter, men jeg ønsker heller psykiatrisk hjelp på å nøste opp i saler og ting som ikke har vært så lett i livet mitt. Det er jo derfor jeg drikker 3-4 øl om dagen. For å lette på anspenthet og angst. Hva skal jeg egentlig gjøre? Etter jeg innrømme dette til behandler skrev hun meg på dagen ut av DPS og sa at dette er for rusomsorgen. Er helt forskrekket over at behandlingssystemet er så rigid. Jeg er i full jobb og drikker aldri så mye at jeg er fyllesyk på jobb. Er det noen som har lignende erfaringer? Eller burde jeg ta kontakt med statsforvalter? Hilsen fortvilet kvinne 

Når du er i full jobb, har et alkoholforbruk som mer er i grenseland enn direkte umiddelbart farlig, og så god fungering, så får du dessverre ingen innleggelse/avrusing i det offentlige helsevesen. Personlig mener jeg du kan løse dette poliklinisk, eventuelt med noe medikamentell bistand fra fastlege. 

Jeg ønsker deg all mulig lykke til, men jeg er usikker på om du skal definere deg selv så strengt at du tenker du trenger avrusing. Det er for mennesker som er fysisk avhengig av alkohol eller andre rusmidler. 

Et alternativ er å få bedre hjelp med den underliggende årsaken til at du drikker.

Endret av isw
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det som flere over her sier: DPS må prioritere ressursbruk på alvorlige psykiske lidelser som fører til alvorlig tap av funksjon (at du går på jobb edru hver dag vurderes som at du har god funksjon og milde-moderate plager). Diagnostisk ville det nok landet på en ruslidelse og dermed er rusomsorg et godt sted å starte. Sjekk forresten ut Julie Winge på instagram, veldig kul dame med egenerfaring som hjelper alkoholikere! 

Anonymkode: 2aca2...446

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...