Gå til innhold

Kan jeg stole på denne ordningen i leieavtalen? (1 strømmåler på 2 leieboliger)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en enebolig hvor det også er leietaker i hybelleilighet i kjelleren. Når jeg signerte leieavtalen, stod der i korte trekk at jeg og leietaker har felles strømmåler, og hans del av strømbruken leses av på en såkalt minusmåler, installert av elektriker. 

Det er jeg som betaler strømregningen, og meningen er at utleier hver mnd skal betale meg på forhånd for andre leietakers del av strømregningen. "Kostnad beregnes ut fra snitt kwh pris inneværende måned", står det i leieavtalen.

Men så langt har ikke utleier holdt sin del av denne avtalen, og jeg har nå bodd her i 6 mnd. Etter første 3 måneder hvor jeg betalte regningene for både strøm og nettleie hver mnd, måtte jeg sende påminnelse til utleier, og jeg fikk da overført et visst beløp til konto. 

Det samme har skjedd igjen, og jeg har ikke sendt påminnelse enda til utleier. Jeg er nemlig litt skeptisk til hele opplegget, for hvordan kan jeg vite om jeg får betalt tilbake nok...? 

Jeg spurte utleier i starten på leieperioden om mer utdypende forklaring på denne ordningen, men fikk da til svar at jeg kunne snakke med en elektriker. Dette har jeg så langt ikke gjort, for jeg kjenner ingen elektrikere - og har ikke fått meg til å begynne å ringe en elektrobedrift og be de bruke tid på å forklare meg dette 😐

Noen som kjenner til denne type ordning og vil dele litt kunnskap og erfaringer med meg? 🙃

Anonymkode: beb84...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordningen høres hårete ut.

Rent praktisk, en minusmåler er en vanlig strømmåler. Poenget med denne er at du måler forbruket bak denne som da er forbruket tilhørende leietaker i kjelleren.

Totalt forbruk - forbruk på minusmåler = ditt forbruk

Som et minimum hadde jeg lagd et regnskap over dette hvor leietaker nede sender avlest forbruk til deg, og så regner du ut forbruket og sender krav til utleier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes helt ærlig ut som en tung måte å betale strømregningene på.

Anonymkode: 6102b...b30

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...