Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Gravide med overvekt» refereres til i podcaster og artikler jeg har lest. Dere som har erfaring, er det slik at alle med bmi over 25 konsekvent regnes som overvektig i møte med oppfølging i svangerskapet? Det snakkes om ekstra oppfølging, økt risiko etc.

Er ikke dette litt utdatert mål å bruke på individnivå? 

Personlig har jeg over 25 i bmi, har god kunnskap om ernæring, trener tre ganger i uken og har et rent kosthold. Kjenner det ville vært nedverdigende å bli møtt slik jeg opplever at «overvektige gravide» omtales.

Anonymkode: b4d4e...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke det. Jordmoren kommenterte at det ville vært latterlig å kalle meg overvektig, jeg er veldig sterk og har mye muskler. BMI bare så vidt over 25 da. 

Anonymkode: f6b60...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fått ekstra oppfølging på grunn av overvekt, bmi på mellom 25 og 27 de gangene jeg har vært gravid. Har hatt høyest bmi i de periodene jeg har trent mest styrke, og det er litt morsomt at bmi skal styre når livvidde er smalere og klesstørrelsen mindre når bmi er høyere. Tror helsepersonell er flinke på å vurdere slikt individuelt.

Men jeg har fått tilbud og anbefaling om glukosebelastning fra jordmor for sikkerhet skyld, men har valgt å la være hver gang i samråd med fastlegen 

Anonymkode: e442e...de6

AnonymBruker
Skrevet

Da er det snakk om bmi før svangerskapet/ved starten av graviditeten, sant? Ikke bmi utover i svangerskapet?

Anonymkode: cd67e...950

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde 25,0 i BMI da jeg fikk diagnosen PCOS under fertilitetsutredning. Fikk råd om å gå ned litt i vekt selv om jeg var akkurat innenfor normalvekt (BMI fra 25,1 er overvekt) og har trent ganske tung styrke siden tenåra, slik at selv om jeg har hatt litt overflødig magefett har jeg ikke vært lubben. Så jeg gikk ned noen kilo i hovedsak fordi jeg ikke orket å bli behandlet som overvektig hverken som prøver (var henvist IVF) og senere i svangerskap. 

Anonymkode: 6c8f3...741

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn og har hatt over 25 i BMI da jeg ble gravid med alle sammen (sånn rundt 26-29 et sted tipper jeg), ble "behandlet som overvektig" EN gang, det var en eldre sykepleier på sykehuset som insisterte på at jeg måtte testes for svangerskapsdiabetes fordi BMIen min tilsa det. Ikke fordi jeg hadde det minste symptom, og testen var jo også negativ og jeg fikk ei frisk jente på termindagen som veide akkurat 3,5 kg. 

Ellers har jeg fått null kommentarer på vekten. Og de ekstra kiloene mine har vært fett altså, ikke muskler og sånt.  

Anonymkode: 1005e...ad9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 3 barn og har hatt over 25 i BMI da jeg ble gravid med alle sammen (sånn rundt 26-29 et sted tipper jeg), ble "behandlet som overvektig" EN gang, det var en eldre sykepleier på sykehuset som insisterte på at jeg måtte testes for svangerskapsdiabetes fordi BMIen min tilsa det. Ikke fordi jeg hadde det minste symptom, og testen var jo også negativ og jeg fikk ei frisk jente på termindagen som veide akkurat 3,5 kg. 

Ellers har jeg fått null kommentarer på vekten. Og de ekstra kiloene mine har vært fett altså, ikke muskler og sånt.  

Anonymkode: 1005e...ad9

Men kriteriene er jo at man bør ta glukosebelastning når man har over 25 i BMI ved svangerskapets start. Så den eldre sykepleieren hadde rett og jeg synes det er rart legen din ikke satt deg opp på det? Nå skal i tillegg alle førstegangsgravide over 25 uavhengig av BMI gjøre glukosebelastning i uke 28. Man har vel gjerne ikke symptomer til å begynne med på svangerskapsdiabetes. 

Jeg er selv satt opp til dette med normal BMI, som alle andre førstegangsgravide over 25.

Anonymkode: 6c8f3...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt BMI over 25 i starten av begge mine svangerskap og ble aldri "behandlet som overvektig". Hadde samme oppfølging som normalvektige og glukosebelastningstesten i tillegg. Har ei venninne som er veldig overvektig, med BMI på over 35 og hun fikk ekstra oppfølging.

Anonymkode: 6d41c...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fikk ikke noe annerledes oppfølging eller behandling i noen av mine svangerskap, veide meg heller ikke hos jordmor. 

Anonymkode: 6ba53...95b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«Gravide med overvekt» refereres til i podcaster og artikler jeg har lest. Dere som har erfaring, er det slik at alle med bmi over 25 konsekvent regnes som overvektig i møte med oppfølging i svangerskapet? Det snakkes om ekstra oppfølging, økt risiko etc.

Er ikke dette litt utdatert mål å bruke på individnivå? 

Personlig har jeg over 25 i bmi, har god kunnskap om ernæring, trener tre ganger i uken og har et rent kosthold. Kjenner det ville vært nedverdigende å bli møtt slik jeg opplever at «overvektige gravide» omtales.

Nei man får ikke ekstra oppfølging som overvektig gravid bare fordi man har bmi over 25. 

Det har ikke helsevesenet kapasitet til - de har knapt kapasitet til den oppfølgingen de skal gi i utgangspunktet. 

Anonymkode: f762d...6cf

Skrevet

Nei alle får ikke oppfølging. Ved lettere overvekt (bmi 25 +), så er det Evt en glukose test man tar. Er bmi mellom 30 -34,9 (fedme kl 1) og du har tilleggssykdommer: ekstra oppfølging. HAR Du ikke det, så får du sjeldent noe ekstra oppfølging.

Derimot har du fedme kl 2 eller mer (35+ i bmi) så får du ekstra oppfølging i helsevesenet. Det er først da man regner det som et risiko svangerskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, fikk ikke noe annerledes oppfølging eller behandling i noen av mine svangerskap, veide meg heller ikke hos jordmor. 

Hvordan forklarte du at du ikke ville veie deg og hvordan ble det tatt i mot at du ikke ønsker vekt på helsekortet?

AnonymBruker
Skrevet

Vært overvektig i alle 3(<bmi30), ikke fått noe som helst oppfølging som følge av det. Førstemann måtte jeg ta pga alder, men ellers har jeg selv måtte be om glukosebelastningstest på de andre. Heller ingen kommentarer på vekt, utover med andremann hvor vektoppgangen i graviditeten var lav, men heller ikke noe ekstra der utover at det ble spurt om jeg spiste nok. 

Har dog fått poeng for overvekt i det skjemaet hvor de fører opp risikoscore i forbindelse med det å gå over termin.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan forklarte du at du ikke ville veie deg og hvordan ble det tatt i mot at du ikke ønsker vekt på helsekortet?

Ikke meg du siterer. Men jeg ønsket ikke å vite vekt(oppgang) og veide meg baklengs hos jordmor, hvor hun førte opp vekt i sitt system. På den måten kunne hun følge med, og jeg slapp å forholde meg til vekta. Var ikke noe mer hokuspokus enn at jeg sa at jeg ikke ønsket å vite vekt pga trigger (tidligere bulimiker), og ble aldri kommentert på sykehus når jeg sa at jeg ikke ønsker å forholde meg til vekt men at jordmora mi på helsestasjonen har kontroll. 

Startvekt har jeg måtte forholde meg til alle gangene da, og den følger journalen min på sykehuset også. 

Anonymkode: d0698...274

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde ikke noe i mot å veies, men i første svangerskap var det ikke noe tema å veie seg på kontrollene (ikke alle jordmødre gjør dette), i andre svangerskap veide jeg hjemme bare. Dette bestemmer du uansett helt selv, bare si at du veier deg hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...