Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Er det noen her som har studert der? Hvordan er studiemiljøet der og hvordan er det å bo der?
:-) anna Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Veldig bra studentmiljø. Det er flere studentboliger der, og et stort privat hybelmarked også.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Det har jeg gjort, ja. Studentmiljøet er veldig... dominerende; det merkes at man er MANGE studenter i en ikke så veldig stor bygd. Det skal godt gjøres å ikke bli kjent med noen, men miljøene kan være nokså segregerte. Da jeg gikk der var det i hvert fall slik at når man først hang sammen med noen, gjerne de man studerte sammen med, så var det vanskelig å bli kjent med fler. En del tåpelige fordommer og hobbysnobberi mellom linjene vil du nok også merke. Men alt i alt er det hyggelig der, og når det gjelder nettverksbygging er vel miljøet der nesten uovertruffent, i hvert fall på medielinjene. Selve stedet er nokså lite, men pent. Du er veldig heldig om du liker idrett eller fjellturer, hvis ikke snevrer fritidssyslene seg fort inn til slarving hos medstudenter, øl og filmklubb. Jeg brukte MYE tid på skolearbeid og fyll, for å si det pent. Hvis du skal bo på studenthybel (gjennom samskipnaden) vil jeg anbefale Myrane. Heltne går til nød an, Porse er et helvete hvis du ikke liker å bo rett ved det mest bråkete utestedet (hotellet) og høre på 80% av nachspillene i bygda. Det beste er å finne noe privat - det kan være kjempebillig (ned i 700 pr pers i måneden, men det er unntaksvis), samtidig kan det være greit å starte med studenthybel før man er kjent med hvor det er ok å bo. Tja, nå høres jeg negativ ut. Men Volda var et fint sted å studere. Det jeg sleit mest med var at miljøet var veldig lite, og at jeg ikke var av de yngste studentene.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Det har jeg gjort, ja. Studentmiljøet er veldig... dominerende; det merkes at man er MANGE studenter i en ikke så veldig stor bygd. Det skal godt gjøres å ikke bli kjent med noen, men miljøene kan være nokså segregerte. Da jeg gikk der var det i hvert fall slik at når man først hang sammen med noen, gjerne de man studerte sammen med, så var det vanskelig å bli kjent med fler. En del tåpelige fordommer og hobbysnobberi mellom linjene vil du nok også merke. Men alt i alt er det hyggelig der, og når det gjelder nettverksbygging er vel miljøet der nesten uovertruffent, i hvert fall på medielinjene. Selve stedet er nokså lite, men pent. Du er veldig heldig om du liker idrett eller fjellturer, hvis ikke snevrer fritidssyslene seg fort inn til slarving hos medstudenter, øl og filmklubb. Jeg brukte MYE tid på skolearbeid og fyll, for å si det pent. Hvis du skal bo på studenthybel (gjennom samskipnaden) vil jeg anbefale Myrane. Heltne går til nød an, Porse er et helvete hvis du ikke liker å bo rett ved det mest bråkete utestedet (hotellet) og høre på 80% av nachspillene i bygda. Det beste er å finne noe privat - det kan være kjempebillig (ned i 700 pr pers i måneden, men det er unntaksvis), samtidig kan det være greit å starte med studenthybel før man er kjent med hvor det er ok å bo. Tja, nå høres jeg negativ ut. Men Volda var et fint sted å studere. Det jeg sleit mest med var at miljøet var veldig lite, og at jeg ikke var av de yngste studentene. ← Takk for svar:) Hvor gammel var du da du studerte der da? Og hva mener du egentlig med hobbysnobberi mellom linjene?
Samantha Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Eg går på Høgskulen i Volda. Sitte faktisk just nu på en studenthybel på Myrane Syns studentmiljøet her er heilt supert. Eg trivst virkelig kjempegodt. Utrulig enkelt å bli kjent med folk og mykje å henge fingrane i om en vil det. Synd det blir litt feil å seie at du er heldig om du likar idrett eller fjellturar, for her er mykje anna å sysle med om du vil engasjere deg innen studentsamskipnaden (avis, radio, jobbe på Rokken som er studentkroa, engasjere deg innan VEKA, musikk, teater, studenttinget osv). Er sjølvsagt ikkje like mykje som i store studiebyar, men her absolutt mykje å ta seg til med. Både Fadderveka og VEKA var i mine auge veldig bra. Mange bra konsertar og arrangement. Viss du engasjerar deg i noko eller går på fest i ny og ne, så kjem du til å bli kjent med masse kjekke folk. Garantert!
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #6 Skrevet 17. februar 2006 Volda e en kjempekoselig plass! He'kje studert der, så veit ingenting om studentmiljøet, men ej e født og oppvokst der, stortrivdes! *savne* Helsing utflytta volding.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #7 Skrevet 17. februar 2006 Hei igjen - med hobbysnobberi mener jeg vel at det var ganske tydelige skiller mellom noen av linjene; gikk du på medielinja (og i tillegg var østlending) var det veldig lett å bli sett på som arrogant av f eks barnevernsstudenter, samtisig som mange mediastudenter hadde en tendens til å heve seg litt over resten, og da jeg gikk der var det mange som brukte MYE tid på å legge inn aksjer hos potensielle framtidige kolleger.. Men sånt er veldig individuelt, da, selv om jeg bestemt mener at miljøet i Volda forsterker disse tendensene, fordi det er så lite. De har økt ungdomskvotene de seinere åra, sånn at en uforholdsmessig stor andel av studentene er 19. Dette tror jeg har bidratt til å gjøre noe (hovedasaklig ikke spesielt positivt) med miljøet og aktivitetene som foregår, i hvert fall er det merkbart for oss som var ca 25 da vi begynte der. For meg er filmklubb, øl og dokfilmfestivalen de eneste virkelig bra greiene jeg har med meg fra Volda - Veka synes jeg ble for russetid... Men for all del, det er studenter i alle aldersgrupper der, de er bare i mindretall. Til Samantha; du har selvsagt rett i at det er andre aktiviteter å drive med. Da jeg gikk i Volda var det dog nesten bare mediastudenter som drev med avis og radio, sån sett ser jeg nesten på det som skolearbeid (Jeg gikk et mediefag). det er masse man kan gjøre på frivillig basis i forbindelse med kroa (Rokken er forresten veldig bra! Da jeg gikk der hadde vi bare en dårlig kro nede ved havna), Veka og ikke minst Dokfilmfestivalen - jeg anbefaler å henge seg med på det man vil av sånt. Selv hadde jeg aldri lyst til å slave på kroa, men miljøet i ulike jobbegjenger har pleid å være veldig tett og bra. Og for at ikke folk skal få feil inntrykk: Jeg trivdes på mange måter i Volda. Ble godt kjent med lærerne, nettopp fordi miljøet er så lite, og jeg har fortsatt kontakt med mange jeg studerte sammen med. Da jeg somla meg til å flytte fra Heltne oppdaget jeg også hvor bra det private boligmarkedet i Volda kan være (unngå muggg og visse bolighaier, ellers mye å velge mellom). Ingen steder er så fine som Volda når været er bra. Det som kunne være slitsomt var bare det at det var så tett, få variasjonsmuligheter (skal vi gå tur den ene eller andre veien rundt Rotevatnet? Drikke øl der eller der? sitte på skolen?) og man møter alltid de samme folka igjen og igjen. Klaustrofobisk etter et par år, men trygt og godt også. Kjenner ei som sikkert har studert der i åtte år
ashera Skrevet 17. februar 2006 #8 Skrevet 17. februar 2006 Volda er et fint sted å studere, gikk der et par år for snart tjue år siden. Oversiktlig og ganske ålreit mht. kultur (jazz, film, kor, symfoniorkester, studentrevy - var med) og friluftsliv. Men kjenner litt igjen det dere spøkefullt sier om hobbysnobberiet... Har inntrykk av at de fleste som går der trives godt også nå på 2000-tallet.
Almarea Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Gled deg, Papirbit Det er en koselig plass og en bra, men noe konservativ skole.
Papirbit Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Gled deg, Papirbit Det er en koselig plass og en bra, men noe konservativ skole. Gleder meg ja:) Har fått et bra inntrykk fra skolen til nå, alle jeg har ringt å snakke med har vært kjempe hyggelige og jeg ble til og med ringt opp av skolen kun fordi jeg hadde Volda på første plass, så spurte de om jeg trengte hjelp med noe osv Hva syns du er så negativt/konservativt der?
Gjest Nica. Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Jeg kjenner mange som har studert der, og alle har storkost seg.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Volda anbefales absolutt! Lite, men inkluderede studentmiljø der det er lett å bli kjent med andre Også god kvalitet på skolen etter min mening. Anonym poster: 39e6bfcb785a551f01f8d13b3109bdd4
McAdams Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Jeg skal muligens også begynne på Høgskolen i Volda til høsten Har satt PR, Kommunikasjon og Media på første, men er ennå litt usikker. Jeg synes både studiet og Volda virker kjempebra, men jeg kommer fra en liten by selv og vet hvor "klaustrofobisk" (som noen her sier) det kan være. Har bodd i Oslo et halvt år nå og tatt enkeltemner, og det har vært så befriende, variert og spennende! Hadde de hatt det samme studiet i Oslo eller Bergen, hadde jeg ikke nølt. Men hvordan er det egentlig i Volda? Er det slik at alt er samlet på en plass? Og hvilke av studentboligene er å anbefale? Jeg snakket med ei jeg ble kjent med i Oslo her, og hun stortrivdes visst i Volda, og møter ofte gamle studiekamerater derfra Årh, er usikker altså...
Papirbit Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Jeg skal muligens også begynne på Høgskolen i Volda til høsten Har satt PR, Kommunikasjon og Media på første, men er ennå litt usikker. Jeg synes både studiet og Volda virker kjempebra, men jeg kommer fra en liten by selv og vet hvor "klaustrofobisk" (som noen her sier) det kan være. Har bodd i Oslo et halvt år nå og tatt enkeltemner, og det har vært så befriende, variert og spennende! Hadde de hatt det samme studiet i Oslo eller Bergen, hadde jeg ikke nølt. Men hvordan er det egentlig i Volda? Er det slik at alt er samlet på en plass? Og hvilke av studentboligene er å anbefale? Jeg snakket med ei jeg ble kjent med i Oslo her, og hun stortrivdes visst i Volda, og møter ofte gamle studiekamerater derfra Årh, er usikker altså... Gjøøøøør det,så føler jeg meg mindre ensom! God argument der:P Dette er første gang jeg skal bo helt alene, langt fra kjære hjem,så syns det er litt OK at stedet er såpass rolig Typisk storby er jo mye skummlere.. En av grunnen til at jeg vil studere i Volda er at skolen virker myeee bedre enn de andre media skolene,og læreren min anbefalte volda også. Jeg tror også at det er større sjanse for å få bedre og billigere hybel enn i feks bergen/oslo! Som det er sagt så har jeg egentlig ikke fått tak i hybel enda... Satser hardt på studieskipnaden nå! Noen som vet når den pleier å gi svar? Er det først når man har kommet inn?
McAdams Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Gjøøøøør det,så føler jeg meg mindre ensom! God argument der:P Dette er første gang jeg skal bo helt alene, langt fra kjære hjem,så syns det er litt OK at stedet er såpass rolig Typisk storby er jo mye skummlere.. En av grunnen til at jeg vil studere i Volda er at skolen virker myeee bedre enn de andre media skolene,og læreren min anbefalte volda også. Jeg tror også at det er større sjanse for å få bedre og billigere hybel enn i feks bergen/oslo! Som det er sagt så har jeg egentlig ikke fått tak i hybel enda... Satser hardt på studieskipnaden nå! Noen som vet når den pleier å gi svar? Er det først når man har kommet inn? Så gøy! Skal du også studere PR, Kommunikasjon og Media? Jeg har også inntrykket av at medialinjene i Volda utmerker seg, noe som trekker veldig opp! Så føler jeg at man kan bygge seg opp et ganske godt nettverk der (?). Snakket med en studierådgiver, og hun skrøt veldig av medielinjene i Volda. Hun hadde en bakgrunn som kommunikatør! Ja, jeg har bodd i Oslo et halvt år og når jeg så på boligprisene gjennom studentsamskipnaden i Volda fikk jeg hakeslepp! Under 3000 kr for hybel med eget bad, inkludert strøm, internett og kabeltv! Veldig snilt mot en tynn studentlommebok Jeg sitter også å venter på svar fra studentsamskipnaden. Er så spent på om jeg får førstevalget mitt, eller hybel i det hele tatt! Men etterlyser gjerne noen som har erfaring med studentboligene i Volda? Jeg har søkt Myrane på 1, Røysmarka på 2 og Porse på 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har bare bodd i Volda uten å studere. Skal du studere mediefag ligger studentboligene på Myrane og Heltne nærmest, mens de på Porse er nærmere sentrum og lærerhøyskolen. Det ligger en matbutikk like ved skolen/Myrane, og det tar ikke lang tid å gå til selve sentrum. Det går også buss derfra. Anonym poster: ed76d7e126d3af9c858d15b3f2eff703
McAdams Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har bare bodd i Volda uten å studere. Skal du studere mediefag ligger studentboligene på Myrane og Heltne nærmest, mens de på Porse er nærmere sentrum og lærerhøyskolen. Det ligger en matbutikk like ved skolen/Myrane, og det tar ikke lang tid å gå til selve sentrum. Det går også buss derfra. Anonym poster: ed76d7e126d3af9c858d15b3f2eff703 Tusen takk for svar! Fant forresten DENNE linken om noen er interessert i å kikke.
Samantha Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Ahhh, tenk at det er over 6 år sidan eg satt i Volda og svarte på denne tråden! Morro :-) Du som lurte ifht hyblar: eg budde på Myrane eit år og Røysmarka eit år. Hadde veldig fine hyblar begge gongane og var godt fornøgd med standarden. Likte meg kjempegodt på begge plassane! Myrane er mest sosialt og meir "festplass". Heilt topp! Vi var tre stk som delte kjøkken, stove og bad. Røysmarka er roligare og meir familievennlig. Der hadde eg eige bad, så det var deeeeilig! Delte kjøkken med ei anna. Porse var meir shabby i mi tid i alle fall. Mange som delte kjøkken/ bad og veldig lydt ifht fest. Samme med Heltne. Men som sagt: 5-6 år sidan eg budde der, så ikkje ta mine ord for god fisk. Mykje kan ha skjedd siste åra! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå