Gå til innhold

Så mange deprimerte menn på youtube- ingen kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ofte handler nok dette om forventninger til hva terapi er. Mange tror at man skal gå til en psykolog og få en quick fix på depresjonen, men realiteten er jo at det kreves veldig mye arbeid for den som er deprimert for å endre måten man tenker på og tilvenne hjernen et annet tankemønster. Det er en langvarig prosess, og litt av problemet med depresjon er også at en del av lidelsen gjør at man gjerne ikke har motivasjon til å holde på med det over tid. Det er rett og slett umulig å hjelpe noen som ikke er villig til å legge ned det arbeidet det krever å bli bra. 

Anonymkode: 18bf3...b9f

Kanskje, men hvis ikke menn er mottakelige for dette, hva da? De kan ikke tvinges. Bare akseptere at det blir dysfunksjonelle, evt. sinte menn ute i samfunnet? Akseptere 450 selvmord i året på landsbasis?

Kanskje det er terapien som må tenke nytt. Det må finnes andre måter å møte menn på enn den tradisjonelle samtaleterapien. En mer praktisk terapi? Vi utvikler oss hele tida mens enkelte samfunnsinstitusjoner ikke følger med. Som f.eks psykiatrien og skolen. Problemene starter allerede i skolelader, men ting blir ikke tatt på alvor på et tidlig nok tidspunkt.

Anonymkode: 896d6...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det slik? Har sett tonnevis av forslag som kommer opp etter å ha sett en video. Det hender jeg kikker litt på noen, men problemet er at det trigger mine egne, negative syn på verden. Er enig med dem og føler de har rett.

Så mange menn som ikke finner mening i livet, som er ensomme, uten partnere, barn. De har naturlig nok et svært pessimistisk syn på fremtiden.

Jeg har til gode å se en kvinne som poster lignende videoer.

Det blir vel unødvendig å si at det er noe feil med alle disse mennene, men at det er et samfunnsproblem vi her ser.. Noe feil må man gjøre som samfunn når så mange menn sliter.

De fleste mennene jeg har sett i slike videoer virker intelligente og snakker godt for seg. Likevel sliter de på mange fronter.

Jeg ser egentlig ingen løsninger, gjør du?

For å være ærlig så tror jeg det er slik fordi så mange menn har blitt helt avskåret fra naturen. Jeg tror menn (kanskje i større grad enn kvinner) er veldig avhengige av å føle jevnlig mestring for å virkelig trives. Tidligere fikk vi masse mestring gjennom å interagere med naturen. Men i dag så er det så mange menn som aldri får anledningen til å føle på denne mestringen. Fokuset på penger og ytre validering fra andre blir for stort og det å interagere med naturen virker for mange meningsløst.

Men dersom flere menn hadde vært mer i kontakt med naturen tror jeg de kunne funnet en god medisin. Bare det å mestre og tenne opp et bål kan føles skikkelig godt. Eller mestre å fange en fisk for så å grille den på bålet. Plukke litt bær. Vite at du har evnene til å klare deg, selv om alt går til helvete. Det bygger trygghet og selvrespekt. 

Da jeg som kvinne begynte å tvile på meningen med livet bestemte jeg meg for å begynne og dyrke litt urter fordi jeg trengte noe konstruktivt å holde på meg. Det var så deilig å se de små spirene vokse og gro selv om jeg kjente meg død innvendig. Det var noe jeg så frem til hver dag og kunne gå å titte på plantene mine flere ganger om dagen bare for å se om det var noe nytt som hadde skjedd, om de trengte noe. Etter hvert så jeg også at det kom så mye nytt liv inn i hagen bare på grunn av de urtene. Det var så gøy, jeg følte at jeg gjorde noe fint for livet rundt meg. Veldig deilig følelse. Så da ballet det på seg og jeg begynte å dyrke mer og mer. Nå 5 år senere så har jeg en hel oase som ikke bare påvirker mitt liv positivt, men også de rundt meg. Jeg har blitt en inspirasjon for andre, noe jeg aldri hadde trodd. 

Så jeg tror naturen er nøkkelen som mange ikke ser (kanskje særlig menn). Moder Jord vil alltid gi tilbake til oss når vi tar vare på henne. Og da får man fred i sjela ❤️

Anonymkode: 0844c...d5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kanskje, men hvis ikke menn er mottakelige for dette, hva da? De kan ikke tvinges. Bare akseptere at det blir dysfunksjonelle, evt. sinte menn ute i samfunnet? Akseptere 450 selvmord i året på landsbasis?

Kanskje det er terapien som må tenke nytt. Det må finnes andre måter å møte menn på enn den tradisjonelle samtaleterapien. En mer praktisk terapi? Vi utvikler oss hele tida mens enkelte samfunnsinstitusjoner ikke følger med. Som f.eks psykiatrien og skolen. Problemene starter allerede i skolelader, men ting blir ikke tatt på alvor på et tidlig nok tidspunkt.

Man kan ikke tvinge mennesker til å endre tankemønsteret sitt, så hvis de ikke er mottakelig så er det ikke så mye man får gjort. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man kan ikke tvinge mennesker til å endre tankemønsteret sitt, så hvis de ikke er mottakelig så er det ikke så mye man får gjort. 

Defensiv holdning. Jo, man kan finne andre måter å nå dem på. Det handler jo om liv og død. Men det er jo bare menns liv og død, da. Så da er det kanskje ikke så farlig?

Skolen er tilrettelagt for jenter, terapi er tilrettelagt for kvinner. Man kan ikke bare slå seg til ro med at hvis ikke det fungerer for gutter/menn, så får det bare være.

Hvis ikke man når inn så må man finne en måte. Men nye metoder koster penger da det kreves mer bemanning og ressurser, så det vil jo aldri prioriteres.

Det skulle ha fantes mannlige terapeuter som var spisset inn mot å hjelpe andre menn. Hvor kanskje hovedfokuset var noe annet enn den tradisjonelle terapien i form av samtaler på et rom. Menn får ingenting ut av å snakke med en kvinne som ikke kan relatere til en manns virkelighet.

En gruppeterapi der man kanskje gjorde noe praktisk sammen. Vet ikke, bare tenker høyt. Men noe nytt må til for å nå mennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn mangler nok generelt folk i livet sitt. Man har ingen å snakke om personlige ting med. Selv kan jeg i prinsippet snakke om det meste, men har egentlig ingen å gjøre det med så lenge jeg er singel. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å sosialisere med menn med mindre man deler en helt konkret hobby. Kvinner er mye enklere å ha med å gjøre sosialt sett. Nå er jeg ikke deprimert eller lager videoer, men jeg mangler nok mye av det samme i livet mitt.

Anonymkode: bbab9...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er økt antall enslige menn fordi samfunnet har endret seg de siste 30 årene.

For det første er det veldig mange flere menn enn kvinner i Norge i ung alder. Det skyldes høy innvandring over mange år, de er stort sett menn. Jeg tror også at statistikken ikke sier hele sannheten om hvor mange som er kommet hit, fordi det trolig er hundretusener fler her enn det staten har kontroll over. Om en ser seg om på gaten er det mange flere norske jenter med utenlandske gutter enn omvendt. Noen må forbli enslige.

For det andre velger kvinner oftere de samme mennene i dag enn før. De går på rundgang med de samme mennene.

For det tredje er de lave fødselstallene en ulempe for menn. Siden de blir i lag med kvinner som er noe yngre. I tillegg er det noen eldre menn som også "forsyner" seg av den yngre generasjonen. Noe som da fjerner muligheten for en yngre mann.

Dette er egentlig en sosial krise for landet vårt.

Endret av Adriana1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe er algoritmestyrt. Samtidig viser forskningen  fra Skottland at fattige hvite menn har det verre enn alle andre grupper- etterfulgt av innvandrerkvinner fra enkelte land. 

Det har nok en del med krav og forventninger å gjøre. Det at begge kjønn skal kunne arbeide gjør at det blir færre arbeidsplasser i forhold til antall mennesker. Det igjen gjør at enhver feminist ikke bør ha noe problem med å date arbeidsledige menn, men det er mange som sliter med det. 

Så har vi det med at menn ofte unngår å snakke om følelser. Det er gjerne fordi de har erfart at det har blitt brukt mot dem ved ett eller flere tilfeller 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg som kvinne begynte å tvile på meningen med livet bestemte jeg meg for å begynne og dyrke litt urter fordi jeg trengte noe konstruktivt å holde på meg. Det var så deilig å se de små spirene vokse og gro selv om jeg kjente meg død innvendig. Det var noe jeg så frem til hver dag og kunne gå å titte på plantene mine flere ganger om dagen bare for å se om det var noe nytt som hadde skjedd, om de trengte noe. Etter hvert så jeg også at det kom så mye nytt liv inn i hagen bare på grunn av de urtene. Det var så gøy, jeg følte at jeg gjorde noe fint for livet rundt meg. Veldig deilig følelse. Så da ballet det på seg og jeg begynte å dyrke mer og mer. Nå 5 år senere så har jeg en hel oase som ikke bare påvirker mitt liv positivt, men også de rundt meg. Jeg har blitt en inspirasjon for andre, noe jeg aldri hadde trodd. 

Takk for at du delte dette. Er langt nede men dette var så nydelig skrevet. Har selv nettop startet med urtedyrking og merker det gjør noe med livdgnisten. Å se liv spire og på en måte vise omsorg til naturen. Naturen er mer helende enn noe antidepressiva kan greie. 

Anonymkode: 89ebf...95d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mange menn mangler nok generelt folk i livet sitt. Man har ingen å snakke om personlige ting med. Selv kan jeg i prinsippet snakke om det meste, men har egentlig ingen å gjøre det med så lenge jeg er singel. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å sosialisere med menn med mindre man deler en helt konkret hobby. Kvinner er mye enklere å ha med å gjøre sosialt sett. Nå er jeg ikke deprimert eller lager videoer, men jeg mangler nok mye av det samme i livet mitt.

Anonymkode: bbab9...df2

Menn må ofte ha noe konkret å gjøre når det møtes. Se en fotballkamp, fikse på veteranbilen, være på konsert osv. De er ikke gode på å møtes bare for å prate. Merkelig egentlig. 

Anonymkode: 89ebf...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne med lignende destinasjon, men jeg er ikke av den kvinne som liker å ha video av meg selv. Jeg er mer den som skriver blogg, men å skrive har mindre makt og synlighet enn en video så det er sikkert grunnen til at du ikke har oppdaget kvinner av samme sort. Vi finnes vi å.

Anonymkode: d84e0...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 20.07):

Kan det slå deg at de nettopp ikke har disse nærmeste som de kan snakke med? Og at de derfor gir uttrykk for det på youtube som en siste desperat utvei?

Kvinner er kjent for å ha flere nære venner og lettere for å snakke om slikt.

Så det at menn ikke gidder å få seg vennekrets, er kvinnenes feil?

Anonymkode: c51cf...554

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden må man se på youtube for å få opp forslag til videoer laget av deprimerte menn? Og så i tillegg begynne å lure på hvorfor det ikke dukker opp deprimerte kvinner. For en problemstilling. 

Anonymkode: 15a26...f79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandman og Better bachelor for å nevne noen. Think before you sleep har fått seg kjæreste og sluttet med incel og mgtow shit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 19.01):

Hvorfor er det slik? Har sett tonnevis av forslag som kommer opp etter å ha sett en video. Det hender jeg kikker litt på noen, men problemet er at det trigger mine egne, negative syn på verden. Er enig med dem og føler de har rett.

Så mange menn som ikke finner mening i livet, som er ensomme, uten partnere, barn. De har naturlig nok et svært pessimistisk syn på fremtiden.

Det blir vel unødvendig å si at det er noe feil med alle disse mennene, men at det er et samfunnsproblem vi her ser.. Noe feil må man gjøre som samfunn når så mange menn sliter.

De fleste mennene jeg har sett i slike videoer virker intelligente og snakker godt for seg. Likevel sliter de på mange fronter.

Dette kan vel kanskje henge like mye sammen med at youtube gir deg mer av det du allerede har søkt/sett på eller interesserer deg for, og kanskje også at youtube har en overvekt mannlige brukere. 

Jeg tror ikke jeg kan komme på å ha fått opp en eneste video fra en slik mann, men om jeg først begynte å se slike videoer ville antagelig youtube kastet flere slike etter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er mer emosjonelle enn kvinner. Fint at folk endelig har fått det innover seg.

Anonymkode: d75f5...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 19.01):

Herregud er så lei av disse mennene. Som om de er på en restaurant og klager på at de ikke får gratis mat. Og de skjønner ikke det selv engang at de er den typen. 

Anonymkode: ac265...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud er så lei av disse mennene. Som om de er på en restaurant og klager på at de ikke får gratis mat. Og de skjønner ikke det selv engang at de er den typen. 

De oppfører seg jo som superstjerner som  ingen er interessert i lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 20.40):

Ikke hatefulle ting, men som at samfunnet er kaldt og meningsløst. Mange sier det er blitt for dyrt å leve og at de ikke finner mening å stå i en jobb. Kun for å dekke de helt nødvendigste behov.

At livet er kort, kjipt og meningsløst og at vi bare lever på denne kloden for å være slaver til staten for så å dø. Ikke noe tid til å virkelig leve.

Det må være kjipt å stå i opplevelsen av at livet er kjipt og meningsløst, og at alt man gjør er meningsløst. 
Og at man bare slaver for staten og ikke har noe tid til virkelig å leve. 

Men hva ville vært meningsfylt da? 
Og hva er det som ville gitt opplevelsen av "å virkelig leve"? 

For hvis det å jobbe for å ha penger til bolig, mat og klær, tar så mye av livet at man ikke rekker det man ønsker. (Uten at man har barn og tidsklemme eller noe sånt.) Da bør man virkelig gjøre noen endringer i livet sitt. 

Hva er det som oppleves meningsfylt? 
Hva ville gitt deg glede? 
Er det noe av det som ville gitt deg glede, som ikke krever mye penger? (Som hvis ønsket er å reise mer, kunne du hatt glede av å reise billig? Eller ville det bare gitt glede om det var luksushotell?) 
Hva er det som tapper deg mest for energi. (Og hvis det er jobb, HVA med jobben tapper deg for energi?) 
Kan du gjøre noe annet? Noe mer sesongbasert, som gir deg mer tid til andre ting? 
Kan du kutte utgifter og leve billigere? Leve et annet sted som er billigere? 

Norge er et langstrakt land. Og det er mange steder i Norge man får mer fritid, mer fleksibilitet og mer bolig for pengene, samt lettere tilgang på naturopplevelser, enn det man får i byene. 

Ville det vært opplevd som mer meningsfylt å bruke tiden sin på andre som trenger det? 
For det er nok av frivillige organisasjoner som hjelper andre, som trenger hjelpende hender hele tiden. Det er mulig å bruke fritiden sin på det, fremfor å sitte på nett. 
Kanskje kunne man jobbe med det også, og tjene penger på å hjelpe, om man virkelig ville. 
(Det finnes også mange andre ting man kan jobbe med som gjør at man opplever at man er en del av noe viktig som er større enn seg selv.) 

Og tro meg, det å finne en partner og få barn, gjør ikke nødvendigvis opplevelsen av hverdagen noe mer meningsfylt. 
Og det gir hvertfall ikke mer tid til å "leve". For det blir bare mye mer hamsterhjul og ting man MÅ gjøre. Og det tar stort sett all energi du har å drifte familien AS. 
(Selv om det heller ikke er noe krav om å være A4 familie når man får barn.) 

Anonymkode: 8498e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du ser på de videoene, jo flere slike forslag får du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...