omno_guest Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 https://www.instagram.com/reel/C6xIUGVOVF5/?igsh=aXRqdXM2djYyazli Vet du hva ingrediensene i en subway eller McDonald's inneholder? Har du noen gang tenkt på at du blir det du spiser? I en McDonald's burger er det ingredienser som fører til hodepine og migrene ..
Million Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 (endret) Amerikanere! 1 av 3 AMERIKANERE, er det snakk om i din "pålitelige kilde". De er jo noen av verdens mest overvektige befolkning, nettopp pga all take-awayen de spiser. Kan ikke sammenlignes med norske forhold der man bevilger seg og ungene en McDonalds hamburger til bursdager og en og annen lørdag i blant. Det er veldig få nordmenn som spiser junkfood hver dag - eller hver uke en gang. Sikkert fordi vi vet det er ganske usunt, men også fordi den typen mat er priset helt annerledes enn i USA. I USA er junkfood populært blant de fattigere delene av befolkningen fordi det er så billig. Derfor blir også ofte de fattige oftere overvektige enn de som er rikere eller mellomklassen som har råd til sunn mat. I Norge er det ikke spesielt billig mat å kjøpe take-away og en meny på McDonalds. Det er ganske dyrt faktisk. Ikke billigmat som i statene. Man dauer ikke før 65 som nordmann fordi man var på McDonalds 1-2 ganger i måneden. PS! Jeg har lagt merke til i enkelte tv-programmer at amerikanere ofte faktisk sender med ungene sine en liten pose potetgull som "snacks" i tillegg til skolelunsjene. De bruker også hvitt brød, det vi kaller loff, som brødskive til barnas lunsjer. Hverdager, fem dager i uka. Det er ikke rart det er en overvektig befolkning der mange dør før de blir 65 i så fall... Endret 22. juli 2024 av Million 8 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 Bor ikke i nærheten av noe som ligner på fastfood, har likevel mye hodepine og migrene. Anonymkode: b52c3...ed1 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 jeg trodde du mente vil ikke som i at viljen til å bli 65 ikke er der. Derfor kikket jeg inn her; jeg har nemlig satt meg som mål å ikke bli eldre enn 50. Anonymkode: 76797...8f3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 Jeg får migrene over alle som tror på alt de hører om amerikansk kosthold i sosiale medier. Anonymkode: cbcc1...33c 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 Mange spiser usunt og det er dumt, men sånt som dette er bare fordummende surr. Rør om at du finner samme ingredienser i yogamatter og maten din, som om det skulle bety noe som helst. Gift handler om mengde. Anonymkode: 8f2a0...468 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Skrevet 22. juli 2024 Lurer på om det ikke også er litt andre ingredienser i mat som selges innenfor EU/EØS enn i USA. Mener i alle fall at det finnes stoffer som blir tilsatt brus i USA som ikke er lov innenfor EU/EØS. Hadde ikke forundret meg om det gjelder annen mat også. Mange av råvarene som blir brukt til å produsere i alle fall MCDonalds-mat her i landet er i tillegg norske så vidt jeg vet. Så det er ikke sikkert at all norsk fast-food kan sidestilles med all amerikansk fast-food, selv om det er samme kjede. Ikke at jeg er noen ekspert på akkurat disse selskapene altså, har ikke spist fastfood på sikkert 10 år, men har utdanning innen ernæring så plukker ofte opp et og annet ernæringsnytt i periferien. Anonymkode: 25093...634 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #10 Skrevet 22. juli 2024 Jeg drømmer om en McTasty Bacon. Tror det er 4 år siden jeg spiste sånn mat. Smaker deilig, men føler meg som en søppelbøtte etterpå. Anonymkode: e3289...ab8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Skrevet 22. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Derfor kikket jeg inn her; jeg har nemlig satt meg som mål å ikke bli eldre enn 50. Anonymkode: 76797...8f3 Jaha. Da håper jeg i så fall du ikke har familie eller barn, for selvmord er aldri en vei. Anonymkode: b4813...620
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Skrevet 22. juli 2024 Hvilke ingredienser er det som fører til migrene i mat fra mcdonalds? Anonymkode: df50e...04b 1
Perine Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 Maten blir vel sjekket for slike ting før de får lov å selge maten sin her i landet? Hvor er mattilsynet?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 omno_guest skrev (18 timer siden): https://www.instagram.com/reel/C6xIUGVOVF5/?igsh=aXRqdXM2djYyazli Vet du hva ingrediensene i en subway eller McDonald's inneholder? Har du noen gang tenkt på at du blir det du spiser? I en McDonald's burger er det ingredienser som fører til hodepine og migrene .. Det er litt strengere her enn i USA... Anonymkode: ecd36...d70
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 omno_guest skrev (18 timer siden): https://www.instagram.com/reel/C6xIUGVOVF5/?igsh=aXRqdXM2djYyazli Vet du hva ingrediensene i en subway eller McDonald's inneholder? Har du noen gang tenkt på at du blir det du spiser? I en McDonald's burger er det ingredienser som fører til hodepine og migrene .. Dette er ikke en kilde som er verdt å sitere - og den er veldig konspiratorisk. Det er og flere grunner enn elendig kosthold til at amerikansk forventet levealder er i fritt fall, og har motsatt trend enn resten av verden. Anonymkode: 982ca...a6d 2
Nowayback Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 Jeg spiste 3 chilicheeseburgere og pommes frites på BK i dag! Det gjorde godt😄 2 1
-jk- Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 Million skrev (På 22.7.2024 den 18.12): I Norge er det ikke spesielt billig mat å kjøpe take-away og en meny på McDonalds. Det er ganske dyrt faktisk. Ikke billigmat som i statene. Korrekt. I dag stoppet jeg på C'Imperial i Gran og spiste lunsj på vei hjem fra hytta. Bestile en "Spring duck" og en Pepsi Max. En av mine favorittrestauranter, og en av mine favorittretter. Sunt, og svært høy kvalitet på maten. Prisen? 268 kroner. Under hundrelappen ekstra i forhold til en typisk meny på BK eller McD. Hvorfor spise junk når man får kvalitet for så lite ekstra? Et annet eksempel er City Sushi&Wok i Skippergata i Oslo. Spiser lunsj der også innimellom. 15 biter sushi og et glass vann for 159 kroner er grisebillig i forhold til kvaliteten som serveres.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Dette er noe amerikanske greier som ikke er overførbart til norske forhold. Kanskje hos ressurssvake hos oss, men ingen jeg kjenner renner på fastfoodshapper mer en noen ganger i året. Anonymkode: 55726...396 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #19 Skrevet 29. juli 2024 Enig i at kilden kan tas med en klype salt og ikke er direkte overførbar. Når det er sagt begynner vi å nærme oss amerikanske tilstander her til lands også. De fleste nordmenn er overvektige (nærmere 70%) og majoriteten spiser store mengder ultraprossesert mat designet for overspising. Nordmenn lever lengre, men er sykere. Svært mange barn får lov til å velge vekk sunt kosthold (råvarer), fordi de er vant med ultraprossesert mat og derfor "ikke liker" noe annet. Legg til alle anledninger barna "må få kose seg": lørdager, bursdager, familiebesøk, vennebesøk, avslutninger, sommerferie (sol = is) besøk i parker (lekeland, flipzone, kino osv), jul (store deler av desember), påskeferie, halloween - og mange, mange flere. Det pushes godteri på barn til og med på sykehus, når de skal prøve briller, til frisør, spise frokost på hotell osv. Summen av alt dette er langt fra "alt med måte", for de som fremdeles lever i den tro. Matmiljøet er amerikanisert, med fastfood-kjedene, og det vanvittige utvalget og tilgang til junk i butikkene. Anonymkode: 2cada...de3 1
Tvist Skrevet 29. juli 2024 #20 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i at kilden kan tas med en klype salt og ikke er direkte overførbar. Når det er sagt begynner vi å nærme oss amerikanske tilstander her til lands også. De fleste nordmenn er overvektige (nærmere 70%) og majoriteten spiser store mengder ultraprossesert mat designet for overspising. Nordmenn lever lengre, men er sykere. Svært mange barn får lov til å velge vekk sunt kosthold (råvarer), fordi de er vant med ultraprossesert mat og derfor "ikke liker" noe annet. Legg til alle anledninger barna "må få kose seg": lørdager, bursdager, familiebesøk, vennebesøk, avslutninger, sommerferie (sol = is) besøk i parker (lekeland, flipzone, kino osv), jul (store deler av desember), påskeferie, halloween - og mange, mange flere. Det pushes godteri på barn til og med på sykehus, når de skal prøve briller, til frisør, spise frokost på hotell osv. Summen av alt dette er langt fra "alt med måte", for de som fremdeles lever i den tro. Matmiljøet er amerikanisert, med fastfood-kjedene, og det vanvittige utvalget og tilgang til junk i butikkene. Anonymkode: 2cada...de3 Det kan jo hende det kommer en motreaksjon etterhvert, er jo mye fokus på ultraprossesert mat nå. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå