Gå til innhold

Anbefale pc til lite bruk? Laptop

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser etter en timelig laptop som greier enkle oppgaver. Skal brukes lite, kanskje et par timer i uka. Hovedsakelig til å skrive Word dokumenter.

Anonymkode: 47368...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En eldre, brukt bedrifts-PC vil fungere utmerket til ditt bruk.

For min del skriver jeg dette på en maskin fra 2013 oppgradert til 8 GB minne som jeg kjøpte brukt for 300 eller 400 kroner; og som uten vanskeligheter kan brukes til alt mulig rart, kanskje bortsett fra tyngre videoredigering.

De nye plastboksene (populært kalt "student-PC") som man får kjøpt på Elkjøp med fastloddet minne er bortkastede penger.

Anonymkode: 0d812...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 16.00):

En eldre, brukt bedrifts-PC vil fungere utmerket til ditt bruk.

For min del skriver jeg dette på en maskin fra 2013 oppgradert til 8 GB minne som jeg kjøpte brukt for 300 eller 400 kroner; og som uten vanskeligheter kan brukes til alt mulig rart, kanskje bortsett fra tyngre videoredigering.

De nye plastboksene (populært kalt "student-PC") som man får kjøpt på Elkjøp med fastloddet minne er bortkastede penger.

Og hvor får en tak i en slik, tulling?

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 15.45):

Jeg ser etter en timelig laptop som greier enkle oppgaver. Skal brukes lite, kanskje et par timer i uka. Hovedsakelig til å skrive Word dokumenter.

Bruk det på noe skikkelig. Word blir også mer og mer ressurskrevende. Om du vil ha PC lenge går du litt kraft.

Se på Apple MacBook Air (utgave med lavest specs) og dell XPS

Anonymkode: 050ad...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvor får en tak i en slik, tulling?

Bruk det på noe skikkelig. Word blir også mer og mer ressurskrevende. Om du vil ha PC lenge går du litt kraft.

Se på Apple MacBook Air (utgave med lavest specs) og dell XPS

Anonymkode: 050ad...fd9

Har du aldri hørt om bruktmarkedet på Finn.no?

Å bruke en formue på en MacBook er fullstendig bortkastet når man tenker på behovene til trådstarter; rådet ditt høres ut som rådene til overivrige selgere på Elkjøp som forsøker å pushe en PC til 25.000 til en bestemor som knapt klarer å åpne nettleseren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du aldri hørt om bruktmarkedet på Finn.no?

Å bruke en formue på en MacBook er fullstendig bortkastet når man tenker på behovene til trådstarter; rådet ditt høres ut som rådene til overivrige selgere på Elkjøp som forsøker å pushe en PC til 25.000 til en bestemor som knapt klarer å åpne nettleseren.

Nå er det selvsagt mulig at tidene (og inflasjonen) har forandret seg, men jeg kjøpte en ny Macbook Air i 2016 for 9000 kr som varte i 8 år. 

Anonymkode: 48f42...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det selvsagt mulig at tidene (og inflasjonen) har forandret seg, men jeg kjøpte en ny Macbook Air i 2016 for 9000 kr som varte i 8 år. 

Poenget er at noen som bruker en tråsykkel to ganger i måneden har ikke behov for en Tesla av siste modell; TS' behov er annerledes enn dine.

Dessuten er ikke alle like begeistret for Apple; folk som har kjøpt de fancy Mac-ene, har opplevd store problemer med både det ene og det andre, batteritiden blir dårligere, og reperasjon koster flesk etter hvert som årene går. I tillegg er det svært upraktisk å bare ha én PC uten reservemaskiner når noe går galt; "Hjelp, hva skal jeg gjøre"-trådene på KG forteller sitt.

Kjøper man en brukt PC til 300 kroner, trenger man ikke å dra til et "autorisert" verksted med eplelogo og åpne lommeboken på vidt gap; man finner simpelthen noe annet når en bestemt PC går i stykker og man ikke selv kan oppgradere eller fikse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en billig Chromebook. Du kommer kanskje unna med et billig android nettbrett og bluetooth tastatur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjerbra skrev (36 minutter siden):

Vil anbefale en på power for 3000 kroner, de er veldig bra. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe billigere, og sitte med treg pc, selv om det er bare Word

Beklager, men erfaringen tilsier at plastboksene i billigklassen som man får kjøpt på Power eller Elkjøp er av langt verre kvalitet enn en eldre bedrifts-PC; ikke kan det minimale RAM-minnet på 4 GB eller den mikroskopiske harddisken på usle 32 eller 64 GB oppgraderes, og jeg tviler sterkt på at 4 GB i RAM og Celeron øker hastigheten.

Min 11 år gamle PC har 8 GB i RAM, og harddisken kan jeg bytte selv etter behov; kjører hele operativsystemet i minnet, slik at harddisken kun er til lagring.

Meowmere skrev (42 minutter siden):

Kjøp en billig Chromebook. Du kommer kanskje unna med et billig android nettbrett og bluetooth tastatur også.

Setter man pris på personvern, er det å overlate privatlivet sitt i hendene på Google ikke så veldig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bra. Jeg hadde en Mac men batteriet ble ødelagt etter fem år, rett etter at garantien utløp. Da lønte det seg ikke å kjøpe nytt batteri, fikk jeg beskjed om på Eplehuset. Jeg hadde også en iPad som måtte skifte skjerm på og prisen på Eplehuset var vanvittig. Fikk ordnet det til en tredjedel av prisen på en annen butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjerbra skrev (8 timer siden):

Vil anbefale en på power for 3000 kroner, de er veldig bra. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe billigere, og sitte med treg pc, selv om det er bare Word

Hvilken modell? 

Anonymkode: f9017...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...