Gå til innhold

Er sko til 3500kr greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei 13 åring som skulle finne seg et parr sko til skolen startet, og hu fant et til 3500kr. Jeg sa jeg syns det var for mye, selvom vi har økonomi til det. Regelen har vært at på sko er det maks 2000, og er det mer må de betale selv. Dette merket er et fjellsko merket, så syns det var litt merkelig, har heller aldri hørt om det, men de har visst også en linje med fritidssko. Hun har sluttet å vokse. Er det innafor, eller var det greit å si nei? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som bestemmer hva som er greit å bruke penger på, og ikke hverken fremmede på KG eller din datter. For de fleste normale mennesker er 3500 kr på ett par sko helt hinsides, og 2000 kr for vanlige sko er også veldig mye. Ville heller donert litt til veldedighet fremfor å sløse så mye på ett par sko, men det er jo meg da. 

Anonymkode: de014...dd9

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er innafor å si nei.

Anonymkode: 1caf2...349

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her på kg er det lavpris, for alle er fattige utenom meg, jeg tjener dritmye og jobber drittleits, og mannen min er en gresk gud og alle barna mine er riiike og vakre

uuuu

Anonymkode: 34c0c...865

• Liker 2
Skrevet

Om det er helt vanlige sko, og ikke si for en gitt trening/aktivitet så hadde jeg sagt nei. Jeg hadde mest sannsynlig sagt det om det var til noe spesielt også. Jeg vet noe utstyr er veldig dyrt, så derfor jeg legger inn en mulighet her, men barn i vekst og så dyre sko er ikke aktuelt.
2000kr er mer enn nok for å få gode sko. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt sko til over 3500 kr til ungdommen. Opptil flere ganger. Også dyre jakker. 

Anonymkode: 65387...12e

Skrevet

Jeg hadde sagt at alt over 2000 fikk hun dekke selv. Jenta er 13 år , tenk på hvordan dette utarter seg videre om hun får sko til 3500 nå.

Ville oppfordret henne til å lete etter skoene brukt. Jeg har selv kjøpt ikke brukte sko til lavere pris på Tise. Da lærer du henne å gjøre research og verdien av gjenbruk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn vokser fortsatt i alder av 15 så for meg er det uaktuelt. Vintersko og fjellsko koster vanligvis opp mot 2000 kr.

Sommer sko, joggesko og fritidssko pleier jeg å legge maks pris på ca 1500, innimellom går vi over så er ikke rigid.

Men sko som er til en sport som det drives med aktivt kjøper jeg i ganske høy prisklasse da billigere dessverre ikke holder mål og ofte ikke mulig å finne i riktig passform. I mange idretterer er sko det viktigste verktøyet.

Anonymkode: dd4e8...fd4

Skrevet

Synes det er helt greit å si nei og at barna må forholde seg til dine regler.

Til mine barn ville jeg sagt nei allerede hvis de beveget seg over 1 000,-. Jeg forutsetter da så klart at de ikke har medisinske behov som tilsier at vi MÅ bruke mer penger.

Har aldri kjøpt sko til over 1 000,- til meg selv en gang, og for meg er det veldig mye penger.

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke kjøpt sko til den prisen  til en ungdom som fremdels vokser i føttene. Vet ikke om jeg hadde kjøpt til meg selv heller til den prisen. Mange gode sko som er rimeligere enn dette.

• Liker 1
Skrevet
Mammatilbarnamine skrev (39 minutter siden):

vi har økonomi til det

Hva er problemet? Hvorfor skal hun ikke få skoene? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også økonomi til det. Men jeg ønsker ikke å bidra til kjøpepress blant ungdommen, så vi kjøper ikke så dyre ting. 

Anonymkode: e8e8b...581

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville heller donert litt til veldedighet

Jada, bare gi penger til "veldedighet" hvor 80% av summen havner i lommene til de som driver veldedigheten.

Anonymkode: 2263f...59e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er innafor og ikke bestemmer du - ikke fremmede på KG. 

Hadde ikke kjøpt så dyre sko - ferdig vokst eller ei... Men det er mitt valg. 

Anonymkode: 3f80c...b3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jada, bare gi penger til "veldedighet" hvor 80% av summen havner i lommene til de som driver veldedigheten.

Anonymkode: 2263f...59e

Avsporing, men dette er jo sprøyt. Sjekk www.innsamlingskontrollen.no for reelle tall.

Til HI, så ville jeg ikke kjøpt så dyre sko til mine barn. Først og fremst fordi jeg vil sette forventningene til et nivå jeg og mannen min synes er greit, og ikke minst ungene selv kan finansiere selv når de blir større. Hvis du er vant til at sko koster mange tusen, velter forbruket fort et studentbudsjett.

Anonymkode: 60f9f...2e7

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du spør om det er greit at du har grenser og holder på dem?  Ja, det er ikke bare greit men hele poenget med grenser.

Anonymkode: 8044a...128

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Josephine skrev (2 timer siden):

Jeg hadde sagt at alt over 2000 fikk hun dekke selv. Jenta er 13 år , tenk på hvordan dette utarter seg videre om hun får sko til 3500 nå.

Ville oppfordret henne til å lete etter skoene brukt. Jeg har selv kjøpt ikke brukte sko til lavere pris på Tise. Da lærer du henne å gjøre research og verdien av gjenbruk.

Ja, som sagt så har vi hatt en regel på alt over 2000 må hun hjelpe til med å betale. Nevnte ikke dette men disse skoene har jeg aldri sett før, og de finnes ikke på Tise eller Finn, sikkert fordi ikke så mange vet om de. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt til å gi henne skoene, det blir for dumt. Jeg sa nei til at henne kunne kjøpe de selv, fordi jeg syns det var for mye, mens hun sier at vennene hennes har sko til over 5000 som jeg syns er helt uaktuelt. Hun kjøper allerede masse klær på Tise, samt selger klær, men hun har dessverre ikke funnet noen hun heller.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Mammatilbarnamine said:

Ja, som sagt så har vi hatt en regel på alt over 2000 må hun hjelpe til med å betale. Nevnte ikke dette men disse skoene har jeg aldri sett før, og de finnes ikke på Tise eller Finn, sikkert fordi ikke så mange vet om de. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt til å gi henne skoene, det blir for dumt. Jeg sa nei til at henne kunne kjøpe de selv, fordi jeg syns det var for mye, mens hun sier at vennene hennes har sko til over 5000 som jeg syns er helt uaktuelt. Hun kjøper allerede masse klær på Tise, samt selger klær, men hun har dessverre ikke funnet noen hun heller.

Et annet alternativ er jo å gi dem som forskudd på bursdags/julegave eller at dere blir enige om hvordan hun kan "jobbe inn" resten av verdien.

Vi har også økonomi til å kjøpe stort sett det vi måtte ønske, men vi vil lære barna at "ingenting kommer gratis " og verdien av penger.

Mannen min har en datter fra tidligere ekteskap og når hun argumenterer med at venninne X får det og Y får det, så lager vi ingen sak ut av det, vi sier det er fint for dem.Hun får andre muligheter enn dem på andre områder. 

Endret av Josephine
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en voksen dame har jeg aldri brukt over 2000 kr på sko. I den gangen jeg gjorde det, var det store platåsko som ikke er brukt på over 15 år.

But you do you boo.... Gi dattra de alt hun vil ha, en ting er sikkert. Man lærer ikke verdien av penger av å få dyre sko av mamma og pappa. :D

Anonymkode: 70e35...86d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...