Gå til innhold

Hund til utlandet UTEN gyldig vaksine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, har et spørsmål.

Vi skal til Danmark, kjører fra Norge, og vi har med hund. Vet det er krav om rabies-vaksinering og kjæledyrpass for å få med hunden til Danmark, og at vaksinen må tas minst 21 dager før reisen. Ser at vi dessverre har regnet feil (ja, det er faktisk mulig..🙄) med en uke, dvs at dagen vi hadde tenkt å reise blir 14 dager etter vaksinen er tatt, og ikke 21 dager. Spørsmålet er: er det safe å dra tidligere likevel? Hunden er frisk, han skal ikke omgås andre folk eller hunder før 21 dager etter vaksine. Jeg og mannen er uenige; jeg mener vi bør utsette reisen, mens mannen mener det går fint. 

Hva er risikoen? Hva skjer dersom man blir tatt, regner med bot, men hvor høy blir den? Er det bare tilfeldig kontroll man kan bli tatt på ved grensen, eller hvordan fungerer dette? Ingen vet jo at vi reiser med hund, så hvordan skal vi bli stoppet og kontrollert? 

Anonymkode: 6409e...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må selv kjøre på rødt i tollen, ellers sjekker ingen….

Anonymkode: b3b39...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, har et spørsmål.

Vi skal til Danmark, kjører fra Norge, og vi har med hund. Vet det er krav om rabies-vaksinering og kjæledyrpass for å få med hunden til Danmark, og at vaksinen må tas minst 21 dager før reisen. Ser at vi dessverre har regnet feil (ja, det er faktisk mulig..🙄) med en uke, dvs at dagen vi hadde tenkt å reise blir 14 dager etter vaksinen er tatt, og ikke 21 dager. Spørsmålet er: er det safe å dra tidligere likevel? Hunden er frisk, han skal ikke omgås andre folk eller hunder før 21 dager etter vaksine. Jeg og mannen er uenige; jeg mener vi bør utsette reisen, mens mannen mener det går fint. 

Hva er risikoen? Hva skjer dersom man blir tatt, regner med bot, men hvor høy blir den? Er det bare tilfeldig kontroll man kan bli tatt på ved grensen, eller hvordan fungerer dette? Ingen vet jo at vi reiser med hund, så hvordan skal vi bli stoppet og kontrollert? 

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/reise-med-kjaeledyr/hva-skjer-hvis-du-reiser-med-kjaeledyr-til-norge-uten-a-oppfylle-kravene

Anonymkode: ae6f7...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel inn til Norge man trenger vaksine og hjerteormkur? 

Anonymkode: a0c3a...c46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, har et spørsmål.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, har et spørsmål.

Du må kjøre på rødt og kan du ikke vise riktig dokumenter så kan dyret ditt bli satt i karantene. Reglene er der av grunn og om man ikke klarer å følge de får man droppe å reise til utlandet med dyr.

Anonymkode: 76405...ce9

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gå på rødt, så du blir 100% sikkert stoppet. Med mindre du smugler hunden. 
Dette er kjempedumt, TS. I tillegg kan du bli stoppet på vei inn i Danmark. Problemet er ikke boten du evt får, men at hunden enten havner i karantene eller blir sendt tilbake. Det er ikke som å bli tatt i tollen med en flaske sprit for mye…

Anonymkode: 80063...37f

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel inn til Norge man trenger vaksine og hjerteormkur? 

Anonymkode: a0c3a...c46

Nei.

Anonymkode: 76405...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, har et spørsmål.

Så vidt meg bekjent er det inn til Norge det er krav. Kjenner ikke 100% til regelverket i Danmark.

Men er dere ute av landet lenge nok til at det er 21 dager før dere kommer hjem er det jo null problem. Men hvis ikke er det karantene eller vende tilbake til Danmark og vente der. Blir dere stoppet og ikke har alle papirer i orden og dere kjører på grønt blir dere i verste tilfelle sett på som smugling og det blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjørte på grønt og det gikk helt strålende. Ble ikke sjekket og hunden ble ikke syk. 
Ikke drep meg, har satt meg inn i reglene nå. Usikker på om jeg hadde tatt sjansen på å dra, min hund hadde ikke taklet karantene tror jeg. Usikker på hvordan det foregår?

Anonymkode: 49224...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For helsa til norske dyr og deres egen hunds skyld-la være! 

Anonymkode: ab256...ad5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her - utreisedag, altså dagen vi kjører fra Norge til Danmark, vil etter planen være 14 dager etter vaksinen er tatt, mens hjemreisedato vil være 25 dager etter vaksinen er tatt. Så papirene er gyldige når vi skal inn igjen til Norge, men ikke inn til Danmark. Om det har noe å si.

Jeg synes det er altfor risikabelt å dra, men vet ikke hva vi ender opp med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Piperen skrev (12 minutter siden):

Så vidt meg bekjent er det inn til Norge det er krav. Kjenner ikke 100% til regelverket i Danmark.

Men er dere ute av landet lenge nok til at det er 21 dager før dere kommer hjem er det jo null problem. Men hvis ikke er det karantene eller vende tilbake til Danmark og vente der. Blir dere stoppet og ikke har alle papirer i orden og dere kjører på grønt blir dere i verste tilfelle sett på som smugling og det blir dyrt.

Ts her - utreisedag, altså dagen vi kjører fra Norge til Danmark, vil etter planen være 14 dager etter vaksinen er tatt, mens hjemreisedato vil være 25 dager etter vaksinen er tatt. Så papirene er gyldige når vi skal inn igjen til Norge, men ikke inn til Danmark. Om det har noe å si.

Jeg synes det er altfor risikabelt å dra, men vet ikke hva vi ender opp med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her - utreisedag, altså dagen vi kjører fra Norge til Danmark, vil etter planen være 14 dager etter vaksinen er tatt, mens hjemreisedato vil være 25 dager etter vaksinen er tatt. Så papirene er gyldige når vi skal inn igjen til Norge, men ikke inn til Danmark. Om det har noe å si.

Sjekk med regelverket ang å reise inn til Danmark for bommer dere blir dere jo i beste tilfelle sendt tilbake til Norge og da sliter dere jo der også. 
www.foedevarestyrelsen.dk

Endret av Piperen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du må gå på rødt, så du blir 100% sikkert stoppet. Med mindre du smugler hunden. 
Dette er kjempedumt, TS. I tillegg kan du bli stoppet på vei inn i Danmark. Problemet er ikke boten du evt får, men at hunden enten havner i karantene eller blir sendt tilbake. Det er ikke som å bli tatt i tollen med en flaske sprit for mye…

Anonymkode: 80063...37f

Enig!

Ts, jeg skjønner ikke at dere diskuterer i det hele tatt når dere ikke har alt i orden når det gjelder hunden. Kjenner jeg blir «piss off».🙄

Anonymkode: 60be6...17a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo vurdere å lese om rabies på mennesker og vurdere om du virkelig vil bidra til å øke sjansen for å få det inn i landet… 

Anonymkode: 33915...488

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig!

Ts, jeg skjønner ikke at dere diskuterer i det hele tatt når dere ikke har alt i orden når det gjelder hunden. Kjenner jeg blir «piss off».🙄

Anonymkode: 60be6...17a

Ts her - skjønner det godt, og er enig med deg! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke tatt sjansen, spesielt ikke når du ikke vet hva konsekvensene kan bli. Jeg importerte katt til Norge for mange år siden, og den måtte i karantene (den var lovlig importert, så karantenen var lovpålagt den gang). Da kom Mattilsynet og hentet katten med en gang vi landet i Norge. Ikke la hunden din gjennomgå det uten at det er nødvendig.. 

I tillegg kan det sikkert bli veldig dyrt. Karantene den gang katten min ble satt der kostet 17 500 (riktignok et lengre opphold, men veldig stive priser per døgn altså - og du risikerer bot i tillegg så det kan fort bli snakk om høye summer her). 

Anonymkode: f2a43...dcc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli lenger i Danmark eller kjøre på rødt og ende med karantene. Dette er vel valgene du har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...