Gå til innhold

Massemedia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å prøver å få skrevet en oppgave, men kommer liksom ikke skikkelig i gang. Den lyder:

Massemedia går ofte svært tett inn på menneskers privatliv. Gi noen eksempler og vurder ulike sider ved dette fenomenet

Hvis noen har ideer på hvordan dette kan vinkles, og noe jeg kan ta med, er jeg meget takknemmelig for stikkord og kommentarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se for eksempel på:

- historier fra virkeligheten (med ekte mennesker, ikke Hjemmets etc)

- ulykkes- eller drapshistorier

- offentlige personer som får privatlivet blandet inn

- politikerne som må fortelle mer og mer om privatlivet for å få oppmerksomhet, jamfør alle "portrettintervjueen" og "bli-ny" reportasjene av politikere før valget

Skrevet

Kan jo vinkle det i den retning at noen mennesker er villig til å gjøre alt for å komme i medienes søkelys (sven.O, Big Brother etc) Og trekke inn noe etikk om massemedias ansvar for å beskytte enkelte individer mot seg selv??

Eller etiske regler, om hvordan media (særlig i utlandet) er så opptatt av å selge at de stikker kameraet rett opp i tragedier?

huff, kommer ikke på noe...

Gjest GreenSky
Skrevet

Videregående eller høgskole/universitet?

Skrevet

Har du hørt Øystein Sundes "smi mens liket er varmt"?

Her beskrives massemedias nærgående/pågående journalistikk ganske grundig.

Ellers har vg akkurat forkusert på Bent "et-eller-annet"s kamp mot leukemi, jakten på en benmargsdonator, tilfriskningen osv...

Et veldig godt eksempel som dekker oppgavens tekst.

"Kristina-saken" er også et ypperlig eksempel på dette..

Kommer sikkert på flere eksempler etter hvert, men det var disse jeg kom på på stående fot.

Skrevet

Jeg kom også plutselig på pressens "medvirkning" til Prinsesse Dianas, og Dodi Al Fayeds død.....

Michael Jackson, og hans "berømte" dokumentar..

Skrevet

Tusen takk for mange gode ideer. Helt supert. Og det er vgs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...