AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 Jeg trenger innspill på et økonomisk spørsmål. Jeg har slitt med forbruksgjeld i en del år og klarte omsider å betale den ned i juni med feriepengene. Totalt var den gjelden på 75 000 kr. Jeg sitter ennå med en mindre gjeld på kredittkort på 15 000 som er den siste gjelden jeg har igjen før jeg er offisielt gjeldsfri. I alle år har jeg hatt en BSU konto med ekstremt lite penger, det er nå 14 000 kroner på den og jeg har ikke fått spart i den pga. den gjeldskrisen jeg har vært i. Det jeg nå funderer på er om jeg bare skal tømme den BSU kontoen og bli kvitt kredittkortgjelden denne kommende måneden. Jeg er 38 år gammel så BSU spiller ingen rolle for meg lenger, og nå som jeg er i ferd med å bli kvitt gjeld er planen å spare til leilighet i fond osv. og aldri noen sinne involvere meg med kredittkort eller forbruksgjeld igjen. I og med at det er så lite på BSU, så regner jeg med det kommer en smell på skatten neste år om jeg tar og tømmer den kontoen og avslutter BSU. Likevel, er det noe jeg ser for meg går greit å håndtere da det blir det første året på flere år hvor jeg ikke har en større gjeld hengende over meg. Er det noen med erfaring på dette som har råd? Som kan gi litt innspill? Anonymkode: 186c6...871
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Skrevet 22. juli 2024 Hva er renten på kredittkortgjelda og hvor lang tid vil du eventuelt bruke på å betale den ned? Vil det å betale ut kredittkortet føre til at du kan spare mer, og også spare litt opp til skattesmellen som kan komme (på 14000,- blir den neppe så stor)? Anonymkode: f2895...acb
Gjest Uføre Unni Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 Ja, det synes jeg du kan bare gjøre. Du har ikke fått all verdens skattefradrag så det vil du knapt merke. Det er vel bare en knapp hundrelapp eller to.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 14k er jo ingenting, så det er dumt å få smell pga det. Jobb mer i stedet Anonymkode: 90bbf...d6e
mommyaka Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 Vil du f de ut for å betale gjeld? Trodde du bare fik de it til hus eller oppussing etc?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 Pengene på BSU-kontoen kan kun brukes til å kjøpe bolig eller nedbetale gjeld på et boliglån. Hvis du bruker pengene på kontoen til noe annet, må du betale tilbake hele skattefradraget. Anonymkode: 9cfec...f73
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er renten på kredittkortgjelda og hvor lang tid vil du eventuelt bruke på å betale den ned? Vil det å betale ut kredittkortet føre til at du kan spare mer, og også spare litt opp til skattesmellen som kan komme (på 14000,- blir den neppe så stor)? Anonymkode: f2895...acb Nominell rente er 21,99 %. Har kort hos Bank Norwegian. Sånn som det ser ut nå må jeg spre det utover høsten, realistisk blir det kanskje ikke ferdigbetalt før november med tanke på økonomien og de utgiftene jeg har. Så det er derfor jeg har fundert på om det er bedre å bare avslutte den BSU kontoen og bli kvitt det så tidlig som mulig. Og da har jeg også god tid på å spare opp til den skattesmellen som kommer neste år, uten å stresse TS Anonymkode: 186c6...871 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #8 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pengene på BSU-kontoen kan kun brukes til å kjøpe bolig eller nedbetale gjeld på et boliglån. Hvis du bruker pengene på kontoen til noe annet, må du betale tilbake hele skattefradraget. Anonymkode: 9cfec...f73 Så vidt jeg har forstått er skattefradraget på 25% Så 25% av 14000 kroner er ikke så mye. Men om jeg tar feil her, må du bare rette meg! TS Anonymkode: 186c6...871
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Skrevet 22. juli 2024 Dette kan du få banken til å regne ut for deg så du får det totale bildet inkl renter, skattesmell etc. Anonymkode: b0844...113
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #10 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pengene på BSU-kontoen kan kun brukes til å kjøpe bolig eller nedbetale gjeld på et boliglån. Hvis du bruker pengene på kontoen til noe annet, må du betale tilbake hele skattefradraget. Anonymkode: 9cfec...f73 På 14000,- blir nok ikke det mange kronene Anonymkode: f2895...acb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så vidt jeg har forstått er skattefradraget på 25% Så 25% av 14000 kroner er ikke så mye. Men om jeg tar feil her, må du bare rette meg! TS Anonymkode: 186c6...871 Hos Skatteetaten står det at fradraget var på 20% i 2022 og på 10% i 2023: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/ Anonymkode: 619c7...c56
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nominell rente er 21,99 %. Har kort hos Bank Norwegian. Sånn som det ser ut nå må jeg spre det utover høsten, realistisk blir det kanskje ikke ferdigbetalt før november med tanke på økonomien og de utgiftene jeg har. Så det er derfor jeg har fundert på om det er bedre å bare avslutte den BSU kontoen og bli kvitt det så tidlig som mulig. Og da har jeg også god tid på å spare opp til den skattesmellen som kommer neste år, uten å stresse TS Anonymkode: 186c6...871 Tror jeg hadde gjort det, men sjekk ut skatten først (mener det er 20% av beløpet som står på konto når du avslutter, men sjekk det opp) og lag et regnskap over begge alternativene. Da ser du hva som vil lønne seg Anonymkode: f2895...acb
Gjest Uføre Unni Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Pengene på BSU-kontoen kan kun brukes til å kjøpe bolig eller nedbetale gjeld på et boliglån. Hvis du bruker pengene på kontoen til noe annet, må du betale tilbake hele skattefradraget. Anonymkode: 9cfec...f73 Du trenger ikke å bruke så himla store bokstaver. Banken driter i hva du bruker en så liten sum på. Bankfolk er sjeldent idioter og bruker skjønn. Jeg prater av erfaring.
Knirke Skrevet 22. juli 2024 #14 Skrevet 22. juli 2024 Ta ut pengene og bli kvitt gjelden. Det er uansett mye mer lønnsomt å spare i fond i fremtiden. Rentene på BSU er ikke noe å skryte av. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Skrevet 22. juli 2024 Skattefradraget er vel. ca på 1400 kr, så det høres ut som om det vil lønne seg for deg. Men ta en telefon til banken du har BSU i og få litt rådgivning. Anonymkode: 43734...26a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Skrevet 22. juli 2024 mommyaka skrev (3 timer siden): Vil du f de ut for å betale gjeld? Trodde du bare fik de it til hus eller oppussing etc? Man får de ut, men da blir hele kontoen avsluttet, men ettersom ts er 38 år så er ikke det noe tap. Jeg måtte tømme min bsu for tannbehandling. Anonymkode: 55b52...27c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Skrevet 22. juli 2024 Ja, ta de ut og betal gjelden. Begynn så å spare i fond. 👍🏼 Anonymkode: 55266...bef
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så vidt jeg har forstått er skattefradraget på 25% Så 25% av 14000 kroner er ikke så mye. Men om jeg tar feil her, må du bare rette meg! TS Anonymkode: 186c6...871 25% er mer enn 21,99%. Det er billigere for deg å betale ned gjelden uten å ta bsu. Du får i tillegg også bedre rente på bsu i tillegg. Betaler du Max ned på gjelden? Og hva er det? 15k i gjeld er lite Anonymkode: 71de5...709
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 Uføre Unni skrev (4 timer siden): Ja, det synes jeg du kan bare gjøre. Du har ikke fått all verdens skattefradrag så det vil du knapt merke. Det er vel bare en knapp hundrelapp eller to. Ja, det er snakk om så lite penger at skattesmellen blir ubetydelig, og summen har ikke noe å si ift å kjøpe leilighet heller. Du er dessuten for gammel til å spare videre. Anonymkode: 39abc...99f
Schmuhu Skrevet 22. juli 2024 #20 Skrevet 22. juli 2024 Jeg hadde trolig brukt BSU for å betale ned på gjelden, uansett lønnsomhet. En BSU med 14k når en er 38år gir heller ikke problematiske skattesmell. Det er heller ikke lønnsomt å fortsette med sparing i den pga. lavere rente enn det ungdommen får. I motsetning til de andre her i tråden vil jeg dog ikke anbefale at starter med sparing i fonds helt enda. Du burde bygge opp en buffer på en vanlig sparekonto først. Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå