Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg er en 21 år gammel jente som stresser ekstreme mengder over valg av studier for tiden (garantert altfor mye) !

Litt om meg: Har tidligere jobbet ett år i barnehage + litt reising og går nå første året på bachelor i elektroingeniør (helt tilfeldig at jeg begynte der, mest pga. det var ingeniørbachelor).

Nå, til mitt dilemma: Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre til høsten. Drøfter frem og tilbake, men klarer ikke helt å lande på noe… Usikkerheten kommer litt fra ytre faktorer (foreldre osv. som har sine meninger om studier), men også egne usikkerheter til det å faktisk stole på seg selv i et valg man velger å ta helt selv.

Mine alternativer:

1. Fortsette på min 3-årige bachelor i elektroingeniør. Som en av få kvinner på dette studiet ser jeg for meg et arbeidsliv med mange muligheter. Problemet her er bare at jeg ikke brenner spesielt mye for fagene. Jeg kan sikkert finne en interesse i noe av det vi driver med (blant annet rettet mot fornybar energi), men det gir meg ikke den store iveren og gleden som jeg kanskje skulle ønske. Føler likevel at dette er et veldig trygt valg videre (her vet jeg foreldrene mine støtter meg veldig).

2. Begynne på 5-årig master i grunnskolelærer 1. - 7. Her ser jeg for meg en mye større glede i jobben. Når jeg jobbet i barnehage fant jeg ut hvor mye energi det ga meg å jobbe med barn, noe jeg tror jeg kunne dratt nytte av i en lærerjobb. Fikk også mange gode tilbakemeldinger fra kolleger som syntes jeg var flink med barn. Likevel vet jeg om de mange ulempene ved slike mentalt krevende jobber, og er usikker på om jeg hadde håndtert de negative sidene (ser på meg selv som en person som ønsker å gjøre alle rundt meg glade. Det tror jeg kan skape en stor belastning på meg som lærer (?)). Dette valget føles derfor mer risikofylt ut for meg. 

3. Ta et nytt friår/jobbår for å ta opp fag og forsøke å komme inn på et studie jeg har tenkt på lenge - master i industriell design. Dette studiet er mer teknisk igjen, men med en kreativ retning. Trives godt i oppgaver der jeg får utfolde meg kreativt, og kan holde på i timesvis i slike settinger uten problem. Dette er et studie jeg kan se for meg å trives med, men her mangler det fokuset på mennesker - som tidligere sagt, vet at jeg får energi av å hjelpe andre. Dette er noe jeg derfor kanskje kommer til å savne. I tillegg føles det litt som et tilbakeslag å skulle begynne å jobbe igjen, trives utrolig godt med studiehverdagen og kommer likevel til å bli boende i studiebyen uansett. 

Når alt det er sagt, så er trivsel en veldig stor faktor for meg. Jeg ønsker en jobb der jeg kan se tilbake på mitt arbeidsliv med stor glede. Det er derfor viktigere for meg med en meningsfull jobb enn lønn (selvom lønn selvfølgelig alltid spiller en liten faktor). 

Klokka er nå halv fire på natta og jeg sitter og skriver dette men en desperasjon for å kunne få sove godt om natta igjen (hehe). Så hjelp og innspill mottas med et hjertelig stort TAKK !

Hilsen en jente som må bestemme seg om noen dager :)

Anonymkode: 07347...72d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alle retningene du presenterer virker fine. Allikevel har jeg lyst til å si noe jeg skulle ønske noen hadde sagt til meg da jeg var på din alder og hadde alle muligheter:

Hvis du velger en jobb som er godt betalt vil du ha muligheten til å jobbe mindre og ha tid og økonomi til å være kreativ.

Anonymkode: 86aff...131

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett på det studiet du er på. Man trenger ikke å "brenne" for studiet eller jobben, det holder at man liker oppgavene sånn nogenlunde og at lønna er god.

Mennesker kan du treffe på fritiden. Barn kan du produsere selv.

Anonymkode: 64783...34c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva med alternativ 4 - barnehagelærer eller spes. ped? ❤️

Du har allerde fått gode tilbakemeldinger og ser for meg at det er litt mindre ansvar og «tungt» enn en lærerjobb med veldig mange i en klasse.

Endret av Sofie Maria
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv elektroingeniør (og kvinne), og er enig i det du sier i at man bør ha en viss interesse for fagfeltet for å kunne trives godt i jobben, føler du at du klarer å omsette det du lærer til praksisfeltet? Dvs vet du hvordan komponenter fungerer sammen, hvordan de ser ut? Har du et ok forhold til måleenheter? (Forskjellen på effekt og energi, kVA, effekttrekanter etc) 

Dersom du har noe faglig interesse vil du raskt kunne få mange spennende jobber. Jeg jobber i en større oljeservicebedrift som også leverer til havvindbransjen, der er det mange muligheter til utvikling som elektroingeniør :) 

Anonymkode: f2ef0...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett på elektroingeniør. Da har du flere retninger du kan gå videre på senere. 

Arbeidsmarkedet kommer til å bli mer automatstyrt, flere arbeidsplasser kommer til å forsvinne. Lik det eller ei, men man må bare være med. Så det er greit å ha en jobb innenfor feltet. 

Anonymkode: 268cf...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for industriell design, høres kjempespennende ut, og fornuftig med din egenskaper og erfaring. Det er grenser for hvor lenge man kan jobbe med mennesker og få energi av det. 

Anonymkode: 22415...76f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 time siden):

Hva med alternativ 4 - barnehagelærer eller spes. ped? ❤️

Du har allerde fått gode tilbakemeldinger og ser for meg at det er litt mindre ansvar og «tungt» enn en lærerjobb med veldig mange i en klasse.

Hvis man ser for seg at det er mindre slitsomt å jobbe i barnehage enn på skole så tror man feil. 

Anonymkode: 22415...76f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst synes jeg det er så kult at du har tatt sjansen på så mannsdominert studieretning 😁 Vi trenger sånne som deg 🥰

Jeg ville fortsatt på bacheloren, men kanskje vurdert å ta den på deltid, slik at jeg kunne ta opp fag ved siden av 😊 

Anonymkode: 2112e...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heisann! Jeg er en 21 år gammel jente som stresser ekstreme mengder over valg av studier for tiden (garantert altfor mye) !

Litt om meg: Har tidligere jobbet ett år i barnehage + litt reising og går nå første året på bachelor i elektroingeniør (helt tilfeldig at jeg begynte der, mest pga. det var ingeniørbachelor).

Nå, til mitt dilemma: Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre til høsten. Drøfter frem og tilbake, men klarer ikke helt å lande på noe… Usikkerheten kommer litt fra ytre faktorer (foreldre osv. som har sine meninger om studier), men også egne usikkerheter til det å faktisk stole på seg selv i et valg man velger å ta helt selv.

Mine alternativer:

1. Fortsette på min 3-årige bachelor i elektroingeniør. Som en av få kvinner på dette studiet ser jeg for meg et arbeidsliv med mange muligheter. Problemet her er bare at jeg ikke brenner spesielt mye for fagene. Jeg kan sikkert finne en interesse i noe av det vi driver med (blant annet rettet mot fornybar energi), men det gir meg ikke den store iveren og gleden som jeg kanskje skulle ønske. Føler likevel at dette er et veldig trygt valg videre (her vet jeg foreldrene mine støtter meg veldig).

2. Begynne på 5-årig master i grunnskolelærer 1. - 7. Her ser jeg for meg en mye større glede i jobben. Når jeg jobbet i barnehage fant jeg ut hvor mye energi det ga meg å jobbe med barn, noe jeg tror jeg kunne dratt nytte av i en lærerjobb. Fikk også mange gode tilbakemeldinger fra kolleger som syntes jeg var flink med barn. Likevel vet jeg om de mange ulempene ved slike mentalt krevende jobber, og er usikker på om jeg hadde håndtert de negative sidene (ser på meg selv som en person som ønsker å gjøre alle rundt meg glade. Det tror jeg kan skape en stor belastning på meg som lærer (?)). Dette valget føles derfor mer risikofylt ut for meg. 

3. Ta et nytt friår/jobbår for å ta opp fag og forsøke å komme inn på et studie jeg har tenkt på lenge - master i industriell design. Dette studiet er mer teknisk igjen, men med en kreativ retning. Trives godt i oppgaver der jeg får utfolde meg kreativt, og kan holde på i timesvis i slike settinger uten problem. Dette er et studie jeg kan se for meg å trives med, men her mangler det fokuset på mennesker - som tidligere sagt, vet at jeg får energi av å hjelpe andre. Dette er noe jeg derfor kanskje kommer til å savne. I tillegg føles det litt som et tilbakeslag å skulle begynne å jobbe igjen, trives utrolig godt med studiehverdagen og kommer likevel til å bli boende i studiebyen uansett. 

Når alt det er sagt, så er trivsel en veldig stor faktor for meg. Jeg ønsker en jobb der jeg kan se tilbake på mitt arbeidsliv med stor glede. Det er derfor viktigere for meg med en meningsfull jobb enn lønn (selvom lønn selvfølgelig alltid spiller en liten faktor). 

Klokka er nå halv fire på natta og jeg sitter og skriver dette men en desperasjon for å kunne få sove godt om natta igjen (hehe). Så hjelp og innspill mottas med et hjertelig stort TAKK !

Hilsen en jente som må bestemme seg om noen dager :)

Så heldig du er som har både muligheter og evner! 😃 Om du fortsetter på nr 1, kunne du evt vurdert å starte noe eget innen den bransjen? 

Nr 2 - ja, dette trengs jo virkelig i samfunnet. Å ha en jobb man får energi og inspirasjon av, er jo vinnvinn som ikke alle mennesker er forunt å oppleve noen gang.

Nr 3 - jobbmulighetene er kanskje begrenset? Jeg har egentlig ingen innspill.

Lykke til med valgene dine 😃 Uansett er det ikke noe nederlag å starte på et studie, og slutte underveis for å endre kurs.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

De færreste har opparbeidet seg nok livserfaing og erfaringer generelt i livet tidlig i 20-årene til å virkelig kjenne seg selv i forhold til valg av det man ønsker å dedikere livene sine på. Noen treffer selvsagt godt på valgene sine uavhengig av alder, men det er langt fra unormalt å kjenne på usikkerhet rundt dette. Jeg vil heller påstå at det er sunt å drøfte mulighetene sine selv om det kan skape forvirring... Kan man egentlig noen gang vite helt sikkert hva vi virkelig vil med livene våres basert på å refleksjoner alene?

Det beste er å velge noe som er basert på det som gir deg glede og energi selv om det ikke skader og ta seg et eller to friår for å utforske seg selv.. Vi lever på en måte i en kultur der det er forventet av oss at vi skal ha funnet ut alt til vi er ferdige på VGS. I realiteten er livets løp såpass langt at et eller fem år bak egentlig vil ha veldig lite å si da de fleste av oss sitter i samme båt da vi er 37 år gamle med full jobb, leilighet og lån. Etter mine observasjoner er ikke de som valgte studiene tidlig noen større vinnere enn de som tok seg tid og valgte senere..

Lykke til og ikke baser valgene dine på stress være drivkraften bak valget du gjør :) 

Skrevet

Ville fullført bachelorgraden og tatt det derfra. Er man en person som gir seg på en ting kan det fort forplante seg videre. Men dersom det går helt på helsa løs må du naturligvis slutte.

Du kan alltids ta fag innen industriell design senere eller ta master i fornybar energi. Du kan og bygge på og bli lektor for så å få skolen/kommunen til å spandere årsstudium på deg sånn at du kan undervise i flere fag, og på flere trinn. To av mattelærerne mine var tidligere ingeniører 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt fullført bachelorgraden som elektroingeniør. Du har masse tid senere til å eventuelt skifte beite, ta master osv. Å jobbe kreativt kan du uansett gjøre på fritiden, være med barn også. Råder deg på det sterkeste å fullføre studiet og se hva det fører til ❤️ 

Anonymkode: 065ad...b2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gått for valg 2, man trenger ikke 5 år utdanning for å jobbe i barnehage eller som lærer. Faktisk kan man få fast jobb hos vikarbyråer og jobbe for barnehage/skoler uten noe som helst utdanning. Du er usikker på hva du skal velge og jeg ville derfor startet med å gå for valg 1 som er det tryggeste valget; fortsette på elektroingeniør fordi det er tryggest, du trives med studiehverdagen, du føler det er litt tilbakeslag å jobbe igjen, og fordi du er usikker.

Høres likevel ut som at du har en kreativ side som du brenner for, mer enn interessen for elektroingeniør, og da om jeg var deg hadde jeg gitt industriell design et forsøk. jeg føler at industriell design er noe du har lyst til, og om du ikke tester det ut så vil det kanskje kunne sitte i bakhodet, så test det ut, se om det er noe for deg eller ikke. Men først hadde jeg fortsatte 1 år til på elektroingeniør og hvis jeg etter det året fortsatt følte som du gjør akkurat nå, så hadde jeg gitt industriell design (eller grunnskole 1-7), ett forsøk. Du har per nå fullført 1/3 år, og bare ett år gjenspeiler jo ikke et helt yrke heller, så sånn sett så får du et til år der du blir mer kjent med studie/yrket elektroingeniør. Hvis du etter fullført 2/3 tenker du fortsatt er interessert i industriell design så kan man kan ta permisjon, og ta opp fag. Hvis industriell design av ulike grunner ikke er noe for deg likevel så kan du fortsatt gå tilbake til elektroingeniør da du tok permisjon og ikke sa opp studieplassen.

Anonymkode: f0678...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke gått for valg 2, man trenger ikke 5 år utdanning for å jobbe i barnehage eller som lærer. Faktisk kan man få fast jobb hos vikarbyråer og jobbe for barnehage/skoler uten noe som helst utdanning. Du er usikker på hva du skal velge og jeg ville derfor startet med å gå for valg 1 som er det tryggeste valget; fortsette på elektroingeniør fordi det er tryggest, du trives med studiehverdagen, du føler det er litt tilbakeslag å jobbe igjen, og fordi du er usikker.

Høres likevel ut som at du har en kreativ side som du brenner for, mer enn interessen for elektroingeniør, og da om jeg var deg hadde jeg gitt industriell design et forsøk. jeg føler at industriell design er noe du har lyst til, og om du ikke tester det ut så vil det kanskje kunne sitte i bakhodet, så test det ut, se om det er noe for deg eller ikke. Men først hadde jeg fortsatte 1 år til på elektroingeniør og hvis jeg etter det året fortsatt følte som du gjør akkurat nå, så hadde jeg gitt industriell design (eller grunnskole 1-7), ett forsøk. Du har per nå fullført 1/3 år, og bare ett år gjenspeiler jo ikke et helt yrke heller, så sånn sett så får du et til år der du blir mer kjent med studie/yrket elektroingeniør. Hvis du etter fullført 2/3 tenker du fortsatt er interessert i industriell design så kan man kan ta permisjon, og ta opp fag. Hvis industriell design av ulike grunner ikke er noe for deg likevel så kan du fortsatt gå tilbake til elektroingeniør da du tok permisjon og ikke sa opp studieplassen.

Det er dessuten mer motiverende for deg å gå ett år til og heller ta valget da, enn om du tar jobb/friår denne høsten. Fordi om du tar jobb/friår og finner ut industriell design ikke er noe for deg likevel så har du 2 år igjen av elektroingeniør, mens om om valget skjer heller om ett år, så har du 1 år igjen av bacheloren istedet for 2 år.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett på Nr.1, unngå alt du kan for å starte med Nr.2; den er GALSKAP! Den kommer til å fucke opp hele arbeidslivet ditt.

Alternativet er å komme seg inn på AAP, etter 10år+ blir du ufør. Som også en god inntekt, slipper å jobbe.

Anonymkode: 9f9bd...b24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siv.ing og har ofte angret litt siden jeg også egentlig tror jeg hadde trivdes best med å jobbe med barn/mennesker. Jeg surra mye da jeg studerte og brukte opp en del studieår på ting som ikke ble til noe, men om jeg hadde kunnet velge igjen hadde jeg tatt en siv.ing-grad og så pedagogikk etterpå. Da kan du gjøre begge deler. Å være ingeniør har mange fordeler, lønna er høy, man blir hørt og respektert, kan få jobb overalt… Samtidig kan arbeidspresset være høyt og det blir lange dager foran en skjerm med oppgaver som kanskje føles litt «kalde» og meningsløse ut. Med små barn i hus, tenker jeg også at det hadde vært kjempebra å jobbe som lærer pga alle feriene. 

Anonymkode: 4308d...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt mer og mer vanlig å ta tilleggs utdanning senere i livet. Fullført studiet du går på. Sett deg mer inn i de ulike jobb mulighetene og se hva som kan ta deg nærmere en kreativ hverdag. Det er alltid mulig å søke seg inn på et studie senere, ta det deltid ved siden av jobb. Du vil også bli mere ettertraktet i jobbmarkedet med mer erfaring som arbeidsgiver kan dra nytte av.

Anonymkode: 8d737...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids bli lærer innen elektro eller matte på lavere nivå hvis du ønsker det. Da trenger du bare å ta noen fag innen pedagogikk (det kan du alltids ta senere) så ser jeg for meg at du lett får lærerjobb hvis du finner ut at det er det du vil. Å droppe ingeniør for å utdanne seg til lærer ville jeg personlig ikke valgt da det er langt færre muligheter med en lærerutdanning vs en ingeniørutdanning. 

Anonymkode: 92ca6...ffe

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange gode innspill fra dere alle! Ett spørsmål til dere elektroingeniører: Hva er grunnen til at dere valgte denne retningen? Føler dere på en genuin glede over jobben eller var det mest pengefokusert? Jeg er veldig redd for å havne inn i noe jeg ikke føler en stor mening med, og er redd for å angre på at jeg ikke velger noe som gir meg større glede selvom det er en god trygghet i det yrket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...