Gå til innhold

Byttet sikringer i sikringsskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke peiling på elektriske anlegg så spør her på Kvinneguiden. Jeg hadde nylig elektrikere på besøk og de anbefalte meg å bytte sikringene i sikringsskapet mitt siden det ikke hadde slike jordfeilbrytere som er  i moderne sikringsskap.   Endte med å si ja, rett og slett fordi jeg ikke tenkte over hva jeg sa ja til. Men prisen endte på 15 000 kroner. Så er en del penger. 

Sikringsskapet mitt var 30 år gammelt. Det jeg lurer på er og jeg har hørt at det er omtrent forventet levetid på sikringsskap. Det jeg lurer på er. Har jeg nå forlenget levetiden min med nye 30 år? Eller har jeg kjøpt katta i sekken og kan risikere at sikringsskapet mitt nå må  fikses igjen  om noen år siden det allerede var så gammelt. 

Jeg fikk satt inn nye sikringer, noe som på kvitteringen kalles OU eller OV-pakke til 5000 kroner og en  samleskinne. 

Anonymkode: 997a6...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Endte med å si ja, rett og slett fordi jeg ikke tenkte over hva jeg sa ja til.

Elektrikeren kom av andre grunner enn sikringsskapet, men sjekket sikringsskapet og anbefalte å oppgradere det til dagens standard. Jeg som sagt sa ja uten å tenk over hva jeg sa ja til.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du skrusikringer fra før? I så tilfelle har du gjort en god oppgradering👍

Anonymkode: 54a79...79c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du skrusikringer fra før? I så tilfelle har du gjort en god oppgradering👍

Anonymkode: 54a79...79c

Nei, jeg hadde ikke skrusikringer fra før. Jeg hadde slik med bryter. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg hadde ikke skrusikringer fra før. Jeg hadde slik med bryter. 

TS

Å få på plass jordfeilbeskyttelse er aldri feil. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er da påbudt med jordfeilbryter? Uten det ville vel ikke anlegget blitt godkjent av elektriker? 

Anonymkode: 35594...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er nok jordfeilautomater du har fått installert. Det er den nye standarden, hvor hver kurs har sin egen jordfeil.

Vil tro du har sikringsskap som er up to date i mange år her, TS.

Anonymkode: a2ed4...0ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er da påbudt med jordfeilbryter? Uten det ville vel ikke anlegget blitt godkjent av elektriker? 

Anonymkode: 35594...beb

Da sikringsskapet var nytt, var det ikke påbudt med jordfeilbrytere.
Hvis du bygger om eller bygger nytt, er det påbudt.
Det nye anlegget ditt er både sikrere og bedre enn det gamle.
Dvs en god investering i boligens verdi og levetid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jordfeilbryter hadde man vel kun på badet sine sikringer før, nå krever det på alle.

Selv har jeg anlegg fra 2005, kun på badet der. Null problem, dette er ikke noe du må oppgradere. Men du du gjør en endring på en kurs, må du innstallere jordfeilbryter på den om den er uten.

Anonymkode: 840aa...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den dagen en hårføner detter ned i badekaret med deg i kan du takke de nye sikringene for at du fortsatt lever

Anonymkode: 18318...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den dagen en hårføner detter ned i badekaret med deg i kan du takke de nye sikringene for at du fortsatt lever

Anonymkode: 18318...31e

Hun har nok jordfeilbryter på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke en strengt nødvendig oppgradering, men det å installere moderne sikringer med jordfeilbrytere er en fin oppgradering som vil gi forbedret sikkerhet mot skader, brann og mot at folk får strøm i seg. Vil ikke si at en slik oppgradering er bortkastede penger selv om det gamle sikkert kunne fungert lenge ennå. Det du har gjort er litt som å bytte en eldre bil som fungerer fint med en nyere sikrere og tryggere bil; ikke helt nødvendig, men heller ikke dumt. 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Jeg var klar over at denne oppgraderingen ikke var påbudt eller strengt nødvendig Det sa elektrikeren også. Men han anbefalte den.  Jeg var mest redd for at jeg hadde kastet 15 tusen rett i dass. Men om dette faktisk er noe som er anbefalt(av andre enn  kun personen som selger meg sikringer) og det forlenger levetiden så er det de 15 tusen lettere å svelge enn om dere fortalte meg at jeg trolig måtte bytte hele sikringsskapet på nytt om noen få år.  

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tusen takk for svar. Jeg var klar over at denne oppgraderingen ikke var påbudt eller strengt nødvendig Det sa elektrikeren også. Men han anbefalte den.  Jeg var mest redd for at jeg hadde kastet 15 tusen rett i dass. Men om dette faktisk er noe som er anbefalt(av andre enn  kun personen som selger meg sikringer) og det forlenger levetiden så er det de 15 tusen lettere å svelge enn om dere fortalte meg at jeg trolig måtte bytte hele sikringsskapet på nytt om noen få år.  

TS

Du har jo ikke blitt lurt.

Men det jeg reagerer på er følgende: "tenke ikke over hva jeg sa ja til". Er dette som er så hjernedødt, får man sier ja til noe kan man sjekke opp litt. Er nok info om det meste på internett i dag.

Stille spørsmål kan du også gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000 var en grei pris for oppgradering av sikringsskapet. Bare husk å be om samsvarserklæring så du har dokumentasjon på jobben de har gjort. Helst digitalt på boligmappa.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har jo ikke blitt lurt.

Men det jeg reagerer på er følgende: "tenke ikke over hva jeg sa ja til". Er dette som er så hjernedødt, får man sier ja til noe kan man sjekke opp litt. Er nok info om det meste på internett i dag.

Stille spørsmål kan du også gjøre.

Jeg vet og det var også derfor jeg angret fordi det var ekstremt dumt å bruke 15 tusen uten å sjekke om det var penger rett i dass. 

Kan også legge til at dette med å ta dumme økonomiske  valg fordi jeg ikke tenker gjennom dem er noe jeg har historie med så det irriterer at jeg aldri lærer. 

Så følte jeg hadde litt flaks nå at jeg ikke ble rundlurt .

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Just now, Gogglebox said:

15.000 var en grei pris for oppgradering av sikringsskapet. Bare husk å be om samsvarserklæring så du har dokumentasjon på jobben de har gjort. Helst digitalt på boligmappa.no 

Takk for tipset og jeg  fikk digital dokumentasjon. Skal prøve å få til dette med  boligmappa.no. Har ikke brukt dem tidligere, men det å ha all dokumentasjonen digitalt på ett sted virker helt klart å foretrekke. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her byttet jeg ut innmaten i sikringsskapet fra gamle skrusikringer til moderne sikringer. Og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det.

Anonymkode: c7fb9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her byttet jeg ut innmaten i sikringsskapet fra gamle skrusikringer til moderne sikringer. Og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det.

Anonymkode: c7fb9...4cf

Det var en god og riktig oppgradering ja :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gamle sikringer kan bli dårligere over tid og ikke fungere optimalt. Det å få jordfeilbryter på hver kurs gjør også at dersom du feks får vann i en utelampe er det kun den sikringen som går, du slipper at fryseren er varm når du kommer hjem. Nå har du også fått tatt målinger som dokumenterer at du har et godt elektrisk anlegg (målingene skal stå i dokumentasjonen du får fra elektrikeren, gjerne sammen med fakturaen eller direkte i boligmappa)

Disse nye sikringene vil ha lang levetid, men det du kan komme til å måtte bytte ut er ledningsnettet dersom det oppstår sprøhet i ledningene for eksempel i lampepunkt, men det vil ikke nødvendigvis bli en like stor kostnad. 

Jeg skjønner at det føles dumt å ha brukt så mye penger på noe som knapt viser igjen, men du har gjort noe lurt for boligen din 😊 Hilsen elektriker

Anonymkode: cba28...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...