Gå til innhold

Ny på Tise - jeg eller kjøper som var teit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er helt ny på Tise og ønsker litt innspill for å forstå om jeg eller kjøper var teit/uhøflig her. 

Jeg la ut en vare og fikk raskt et bud på summen jeg hadde satt, men jeg har tre dager på å godta budet, så jeg ønsket å bruke de tre dagene på å se om noen ville by høyere. Etter ca et døgn fikk jeg melding av hun som la inn budet hvor hun spurte hvorfor jeg ikke hadde godtatt og sa at hun kom til å trekke budet veldig snart for å lete videre etter varen dersom jeg ikke godtok. Jeg ble litt paff og følte meg tvunget til å godta. 

Er det ikke vanlig å la budet stå tiden ut? Og er det vanlig å mase på selger om å godta? Aldri opplevd slikt på Finn.

Anonymkode: cc81f...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjøper gjør det for at du skal oppleve et tidspress angående budet som de har gitt deg i håp om at du ikke har fått et bedre tilbud og at de får varen til en god pris.

Du venter selvfølgelig på at andre skal gi et høyere bud slik at du får den beste prisen for varen du selger.

Alt dette er helt normalt og du som selger kan jo bestemme om du vil godta budet fra den andre eller ikke.

Dere prøver begge å få det meste ut av handelen innenfor lovlige rammer og dette er innenfor normal atferd.

at du blir satt ut er også normalt dersom du ikke har mye erfaring med handel på denne måten. 

Endret av megda
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Skrev du at det var høystbydende, med en budfrist? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd før. Jeg godtar eller avslår med en gang. Jeg godtar om de sender prisen jeg har satt eller også 100kr under +/-. Jeg hadde bare trukket forespørselen om du ikke godtok innen rimelig tid. Du har satt en pris og fikk bud på den prisen også ønsker du å se om noen byr høyere????

Anonymkode: ae71d...892

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at noen byr over summen du setter, med mindre du presiserer at det er minstepris og budrunden går ut xxx. 

De fleste selger til oppgitt pris.

Anonymkode: 7e627...1b6

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På tise er min erfaring at de fleste selger til prisen de har satt. Jeg trekker og ofte bud om de ikke blir godtatt med en gang. Handler gjerne om at jeg enten finner tilsvarende plagg eller at jeg trenger det innen en viss tid. Får også purringer selv dersom folk har bydd hos meg og jeg har glemt å sjekke tise. Tror derfor kjøper oppførte seg normalt i tise-verden😊 men du står helt fritt til å ikke svare eller vente så lenge du vil. Men da risikerer du at budene du har fått trekkes og det er jo kjipt.

Anonymkode: 33fc2...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel at du var litt teit. Om jeg leter etter en vare så vil jeg ikke bruke 3 dager på det, for så å potensielt få nei, for deretter å lete videre, og så skjer det samme igjen. Det vanlige er å svare på et bud når en ser det. 

Anonymkode: dd4d0...f70

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er helt ny på Tise og ønsker litt innspill for å forstå om jeg eller kjøper var teit/uhøflig her. 

Jeg la ut en vare og fikk raskt et bud på summen jeg hadde satt, men jeg har tre dager på å godta budet, så jeg ønsket å bruke de tre dagene på å se om noen ville by høyere. Etter ca et døgn fikk jeg melding av hun som la inn budet hvor hun spurte hvorfor jeg ikke hadde godtatt og sa at hun kom til å trekke budet veldig snart for å lete videre etter varen dersom jeg ikke godtok. Jeg ble litt paff og følte meg tvunget til å godta. 

Er det ikke vanlig å la budet stå tiden ut? Og er det vanlig å mase på selger om å godta? Aldri opplevd slikt på Finn.

Anonymkode: cc81f...4bd

Jeg har aldri opplevd at selger oppfører seg slik nei. Skal selger bruke tre dager på budet, og så 3-4 dager på å sende begynner vi å snakke mange dager. Jeg har heller ikke opplevd at noen byr over satt pris, heller omvendt.

Anonymkode: 8c9c7...f6c

• Liker 7
Skrevet

Folk gidder ikke vente mange dager på at noen skal godta et bud. Pengene er reseverte på budet.

Hvis noen byr på en vare jeg har lagt ut, så godtar jeg eller kommer med et motbud (hvis de har bydd urimelig under hva jeg har lagt den ut for) så snart jeg ser det. Jeg avslår nesten aldri. Da kan heller kjøpe velge å avvise motbud :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri opplevd at selger oppfører seg slik nei. Skal selger bruke tre dager på budet, og så 3-4 dager på å sende begynner vi å snakke mange dager. Jeg har heller ikke opplevd at noen byr over satt pris, heller omvendt.

Må egentlig legge til at jeg ikke er vant med så trege selgere på finn heller. Hadde nok stusset om jeg var kjøper hos deg begge steder 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du fikk bud til ønsket pris så skjønner jeg kjøper. 

Jeg selv trekker budet hvis selger ikke godkjenner med en gang jeg ser at hn har sett budet. Også blokkerer jeg slik at jeg slipper å ha noe med slike selgere å gjøre. 

Da går jeg heller videre til nestemann som har varen til salgs. 

Anonymkode: 3a483...033

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen ut fra svarene i tråden her et vel at du var teit.

Anonymkode: 1ffb2...c94

• Liker 7
Skrevet

Ingen byr over for ingen vet at du har fått et bud

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts er vel kanskje vant til sånn son QXL fungerte. Der var det jo ganske aktiv budgivning og salget foregikk fram til tidspunktet selger hadde satt. Egentlig ganske teit at Tise har denne funksjonen. Jeg har selv opplevd å by på et par sko jeg hadde veldig lyst på, selger godtok aldri budet og tida rant ut. En uke etter dette fikk jeg mld av selger om at hun var ny og skjønte ikke opplegget og lurte på om jeg skulle ha skoene eller ei. Jeg svarte at ja jeg ville jo ga de siden jeg hadde lagt inn bud. Hørte aldri noe mer 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ddbb3...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge du fikk bud til ønsket pris så skjønner jeg kjøper. 

Jeg selv trekker budet hvis selger ikke godkjenner med en gang jeg ser at hn har sett budet. Også blokkerer jeg slik at jeg slipper å ha noe med slike selgere å gjøre. 

Da går jeg heller videre til nestemann som har varen til salgs. 

Helst ikke blokker med en gang da. Hilsen et surrehue som er avhengig av varsler og påminnelser fra både tise og finn. Til gjengjeld så postlegger jeg det samme dag som jeg godtar.

Ts, ingen byr over prisen du har satt, fordi ingen ser budet i annonsen. Om du vil ha høyere pris på varen må du sette prisen høyere, og eventuelt vurdere bud som er mindre. 

Anonymkode: 20ff0...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke tise, men bruktkjøp er da gjerne impulsivt. Så får jeg ikke kjapt tilslag så er jeg plutselig ikke så interessert lenger.

Regner ikke med det er samleobjekt du selger😅 D

Anonymkode: c4359...bf6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helst ikke blokker med en gang da. Hilsen et surrehue som er avhengig av varsler og påminnelser fra både tise og finn. Til gjengjeld så postlegger jeg det samme dag som jeg godtar.

Ts, ingen byr over prisen du har satt, fordi ingen ser budet i annonsen. Om du vil ha høyere pris på varen må du sette prisen høyere, og eventuelt vurdere bud som er mindre. 

Anonymkode: 20ff0...329

Jeg blokkerer bare de som har sett budet og ikke godkjenner. 

Jeg pleier å gi lyd fra meg hvis jeg ikke godkjenner med en gang. Kan være at jeg er på ferie eller at jeg ikke finner varen på flekken. 

• Liker 2
Skrevet

Med mindre det står spesifikt noe om budrunde og frist har jeg relativt liten tålmodighet med å vente. Selv om jeg byr under pris. Da vil jeg heller at de avslår eller kommer med motbud. 

Jeg handler mye på tise og ytterst sjelden er det noen som ser budet men ikke svarer. Da etterspør jeg og trekker evt budet. 

Jeg er ofte på jakt etter ting og vil da heller legge inn bud hos en annen person. Gidder ikke vente på potensielt avslag og gå glipp av en annen vare  jeg er interessert i. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg handler ting til meg selv (voksen dame) så opplever jeg at ting stort sett går greit. Men hvis jeg handler til tenåringen min er det litt av hvert altså. Har opplevd at budet går out på tid men markeres som solgt bare timer etterpå, motbud når man legger inn bud på prisen varen er lagt ut til, folk som avslår bud og ikke svarer når jeg spør hvilken pris de egentlig ønsker, plagg som ligger ute men som selger ikke finner osv. Og det mest irriterende av alt: når de velger absolutt siste sendedag.

Anonymkode: 8f543...fe3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge man lar budet stå er opp til kjøper. Hvorvidt man vil godta budet er opp til selger.

Med mindre varen er sjelden/unik eller til en uvanlig god pris pleier ikke jeg å vente flere dager på godkjennelse, nei. Hvis jeg trenger noe og potensiell selger er treg med å svare så legger jeg heller inn et bud hos noen andre. 

Anonymkode: 78c4f...1b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...