Gjest Snart huseier Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 1. Jeg er gift med en herlig mann, og vi bor i et hus som han eide fra før. Dvs både lån og skjøte står i bare hans navn. Nå vil vi gjerne at begge to skal stå som eiere av huset. Hvordan går man frem for å gjøre dette? Må navnet endres på bare skjøtet, eller på huslånet også? Hvor mye vil det koste (har skjønt at man slipper å betale dokumentavgift, siden vi er gift, men utover det)? 2. Han har tre barn fra forrige ekteskap, vi har ingen felles barn. Hva slags betydning har det for arv om vi eier huset sammen på papiret eller om han står som eneeier av huset? Håper noen har gode svar til meg:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Hvis du står som medeier på huset, så er 1/2 huset ditt. Om han skulle falle fra så skal du ha din 1/2 del + 1/2 del av hans del. Du skal altså ha 3/4. Resten går til barna. Står du ikke som medeier vet jeg ikke hvor stor din andel blir, men barnas andel blir større om han skulle falle fra.
abelille Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Ektefeller arver ikke automatisk hverandre. Det er barna som er livsarvinger og arver alt dersom det ikke finnes noe testamente. Dersom dere begge står som eier av huset med en viss andel, vil den andelen være din dersom han faller fra, og dermed ha lettere for å kjøpe ut arvingene. Men det var noe om at man kunne sitte i uskiftet bo inntil sivilstand forandrer seg? Husker ikke helt det der.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #4 Skrevet 18. februar 2006 Jeg tror at dere bør kontakte en advokat for å få dette riktig, det hadde i allefall jeg gjort. Jeg tror, men vet ikke, at det er bare skjøtet som trenger å stå begge navnene på. Lånet kan vel fortsatt være bare hans, så sant han har tilstrekkelig sikkerhet for det, det er ikke sikkert. (Når han gir bort halve huset til deg, gir han jo bort sikkerheten banken har for lånet de har gitt ham, og det er tviler jeg på at de går med på. Dersom han har lån på 1 mill, går de nok ikke med på å redusere sikkerheten til 700.000, (dersom huset er verdt 1,4 mill). Da får de jo ikke dekket tapet dersom han misligholder lånet sitt) I så fall må du stille også din halvpart som sikkerhet for hans lån, altså at dere begge er ansvarlige for lånet. Vi bor i leilighet som sambo eier, og vi har funnet ut at det blir bare dill-dall og dyrt at jeg kjøper meg inn i leiligheten. Vi spleiser heller når vi skal kjøpe hus sammen, hele salgssummen fra leiligheten går jo inn som EK ved huskjøp likevel, og så deler vi 50/50 på lånet som trengs i tillegg til samlet EK.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Ektefeller arver ikke automatisk hverandre. Det er barna som er livsarvinger og arver alt dersom det ikke finnes noe testamente. Dersom dere begge står som eier av huset med en viss andel, vil den andelen være din dersom han faller fra, og dermed ha lettere for å kjøpe ut arvingene. Men det var noe om at man kunne sitte i uskiftet bo inntil sivilstand forandrer seg? Husker ikke helt det der. ← Det stemmer, du kan sitte i uskiftet bo, men dersom du ønsker å gifte deg på nytt, så må skiftet gjøres opp før du får prøvepapirene til vielsen i orden. Og ingen kan nekte deg å sitte i uskiftet bo når du var gift med avdøde!
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Hans særkullbarn må vel da gi tillatelse til at hun kan sitte i uskiftet bo. Ta som utgangspunkt at dersom han dør så må boet gjøres opp med en gang fordi hans barn har krav på arven sin. Livsforsikring på hverandre er viktig her. Det vil si at du tar en forsikring på ham og vice versa. Dersom han dør så får du utbetalt pengene. Dersom han betaler sin egen livsforsikring vil pengene tilfallet boet og bli fordelt til både deg ungene hans. Endret 19. februar 2006 av Persille
Eliza Doalot Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Ektefeller arver ikke automatisk hverandre. Det er barna som er livsarvinger og arver alt dersom det ikke finnes noe testamente. Dersom dere begge står som eier av huset med en viss andel, vil den andelen være din dersom han faller fra, og dermed ha lettere for å kjøpe ut arvingene. Men det var noe om at man kunne sitte i uskiftet bo inntil sivilstand forandrer seg? Husker ikke helt det der. ← Ektefeller arver da hverandre, så vidt jeg ve. Minimum 4G hvis jeg husker rett.
Tirill Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Det dere må gjøre er å sende inn nytt skjøte. Dere trenger ikke advokat for dette. Men kan få hjelp hos tingretten til å få det riktig... Prisen er ikke så mye som 2,5% Men dere må betale for endring i skjøtet. Dette er det snakk om at skal bli gratis. Men det er ikke kommet så langt i alle kommuner enda. En tlf til tingretten så får dere vite hvor mye det er å betale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå