Gå til innhold

Matforgiftning ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble akutt kvalm etter 5 timer etter mat. Og har etter dette kastet opp flere ganger. Kan dette være matforgiftning ?

Anonymkode: 69945...48b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være mange ting.

Anonymkode: c662a...46c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan være omgangssyke eller matforgiftning. Viktig at du prøver å holde deg hydrert. Få gjerne kjøpt type resorb på apoteket. 

Anonymkode: 3a0f0...493

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble akutt kvalm etter 5 timer etter mat. Og har etter dette kastet opp flere ganger. Kan dette være matforgiftning ?

Ja, det kan være matforgiftning

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har diaré i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Men det står på nett at dette skjer etter noen timer etter mat. Men er 5 timer noen?

AnonymBruker
Skrevet

Kan det også være matforgiftning når det er 6 timer etter mat også?

Er det noe jeg kan gjøre annet å drikke litt vann innimellom ?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan absolutt være matforgiftning ja. Kan skje fort og det kan ta litt tid. Har vært borti akutte tilfeller og tilfeller der det har tatt nesten et døgn. 

Anbefaler at du prøver å få i deg drikke og næring. Vet noen blander eplemost med Farris. Andre prøver seg forsiktig på salte kjeks, toast med smør eller pasta når det har gått litt tid. 

Anonymkode: 9076a...c28

• Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan det være matforgiftning, det kan også være omgangssyke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det høres ut som matforgiftning. Når du har fått ut alt så vil det bli bra innen et par døgn mest sannsynlig. Magen kan være litt følsom en tid, så spise og drikke ting som er snille mot magen er greit. Er ikke annet å gjøre enn å vente til det slutter. Legevakten sa til meg i vintres hvis det ikke slutter etter 24 timer kan du ta kontakt med legevakten. Eller hvis det kommer blod selvfølgelig. Hos meg holdt det på i 6 timer og så var jeg kvalm i 1 døgn etter start. 

Anonymkode: 9c48f...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går en del omgangssyke om sommeren spesielt i land med varmere klima. Kan også være matforgiftning det er svært vanskelig for oss på kg å svare på.

Jeg personlig føler meg annerledes ved matforgiftning enn omgangsyke så jeg klarer å skille mellom de to på meg selv.

Anonymkode: 1ff65...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men det står på nett at dette skjer etter noen timer etter mat. Men er 5 timer noen?

Det kan ta opptil ett døgn før man blir syk.

Bacillus cereus oppkastvarianten kommer vanligvis 1-4 timer etter inntak, men kan ta lengre tid også. Stafylokokker har inkubasjonstid på opptil 8 timer. Campylobacter 2-5 dager. E coli opptil 10 dager.

Anonymkode: 80faa...2bb

Skrevet

Tipper matforgiftning. Hva spiste du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...