Gå til innhold

Lange negler er ekkelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lange velstelte negler. Har neglebørste ved vasken som brukes gjevnlig. Vasker hendene og såper inn neglene godt samme med resten av håndflaten. Engangs hansker kan få hull på toppen så ser at dette er et problem for helsepersonell.

Angående aktiviteter så er jeg svært aktiv og har mange hobbyer. Har til dags dato ikke opplevd at mine negler er til hinder for et rikt og aktivt liv.

Viss noen ikke ønsker å spise mat jeg har tilberedt så står de fritt til å takke nei. Min familie er friske og raske etter flere år med mat tilberedt av kvinne med klør.

Anonymkode: 8315d...20c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig, TS. Fatter ikke at noen orker ha det. Det må også være utrolig upraktisk! 

Anonymkode: 02a91...4c6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt lange negler. Huden ligger opp under bak, så er veldig lett å rengjøre.

mannen har helt korte negler. Skiten legger seg tett i plassen mellom negler og hud. Selv med neglebørste sliter han med å bli ren etter hagearbeid.

så stemmer for lange negler når det kommer til hygiene. 

Anonymkode: 4df48...32d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, du tror.  Får ikke håpe du er helsepersonell da, for da har du misset grundig på opplæring.

FHI logo
Søk
uk flagEnglish
Meny

Folkehelseinstituttets nettsted benytter seg av informasjonskapsler. Les mer om bruken av cookies i vår personvernerklæring.

Lukk

Negler

Publisert 14.02.2017

Del
Skriv utFå varsel om endringer

Helsepersonell bør ha korte negler uten neglelakk, påsatte negler eller neglelakk

Neglesykdom som neglesopp påvirker forekomsten av mikroorganismer på hendene, effekten av håndhygiene og risiko for overføring av mikroorganismer. Det er derfor avgjørende at helsepersonell har hele og friske negler og neglebånd.1,6

Neglelengde

Området under neglene (subungual) inneholder store mengder mikroorganismer, med størst forekomst av hvite stafylokokker, Gram-negative staver (inkludert Pseudomonas spp.), Corynebakterier og sopp.4,6,7 Lange negler forhindrer god hånd­hygiene, og helsepersonell med lange negler (over 2mm) har ofte flere potensielt patogene bakterier på hendene enn helsepersonell med kortere negler,2,6,7,8,9 inkludert Staphyloccocus aureus.9 Lange negler gir også økt risiko for punksjon av hansker og de vanskeliggjør håndhygiene og utførelse av en rekke arbeidsoppgaver.1,5,6,10 Helsepersonell bør derfor ha korte negler (< 2 mm).

Anonymkode: cde9e...538

Jeg er desverre helsepersonell, men har ikke lange eller falske negler da.

Anonymkode: 9101e...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lange negler er ekstremt uhygenisk. 

Anonymkode: 0d013...e4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lakkerte negler er faktisk ikke bakteriebomber. Det er en gammeldags myte. Ved adekvat håndhygiene er det ingen ting som tilsier at de med lakkerte negler er større "bakteriebomber" enn andre i helsevesenet. 

Anonymkode: f1a5c...9ca

Da jeg gikk sykepleien var begrunnelsen for lakkfri negler at man skal se ren ut. Man kan være svart som fy under neglene men det kan skjules med lakk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (26 minutter siden):

Hva er det du tenker man ikke kan gjøre pga lengden på neglene?

Skrive på pc, holde småbarn uten å stikke de, alt av detaljarbeid, matlaging, det meste egentlig. Jeg har kun prøvd falske negler en gang, fordi jeg alltid har hatt komplekser for mine myke korte negler men fikk ikke en eneste positiv kommentar på plastneglene, for alle så jo at de var falske. Det var også latterlig upraktisk, selv om jeg valgte en halvlang variant, så det ble med den ene gangen. Mine ekte negler var jo også totalt ødelagt i lang tid etterpå så jeg fatter ikke at andre vil utsette seg for dritten. 

Anonymkode: dcf2e...100

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste er når de begynner å løsne delvis og det er for vondt å dra de av så de bare henger og slenger. Det er ekkelt det. Grøss. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lakkerte negler er faktisk ikke bakteriebomber. Det er en gammeldags myte. Ved adekvat håndhygiene er det ingen ting som tilsier at de med lakkerte negler er større "bakteriebomber" enn andre i helsevesenet. 

Selvfølgelig er det det. Om det er riper eller hakk i neglelakk kan de bli ganske store bakteriebomber. Det er en grunn til helsepersonell på sykehus ikke får ha neglelakk på jobb. Eller hva tror du? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig, TS. Fatter ikke at noen orker ha det. Det må også være utrolig upraktisk! 

Tvert imot. Jeg kan gjøre alt det dere med korte negler kan gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det det. Om det er riper eller hakk i neglelakk kan de bli ganske store bakteriebomber. Det er en grunn til helsepersonell på sykehus ikke får ha neglelakk på jobb. Eller hva tror du? 

Ikke meg men det er de litt usikre på da det finnes få undersøkelser på dette. Jeg leser det som at det er mest pga at man ikke kan se om man er ren. https://www.fhi.no/sm/handhygiene/handbok_for_handhygiene/i-praksis/negler/?term=#neglelakk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da jeg gikk sykepleien var begrunnelsen for lakkfri negler at man skal se ren ut. Man kan være svart som fy under neglene men det kan skjules med lakk.

Ja, men det er nettopp det. Inntrykk og at en skal "se ut" på en bestemt måte. Den forskningen av nyere tid som er gjort på negllakk viser at det ikke er bakteriebomner i forhold til ulakkerte. For ordens skyld er jeg selv spesialsykepleier på operasjonsavdeling, og følger rutinene der. Selv om mange er utdaterte og tuftet på gammeldagse holdninger...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror at det er mange rutiner som er tuftet på gammeldagse holdinger. Forskning som er gjort på nylagt og gammel lakk i forhold til ulakkerte  negler viser at det ikke er særlig forskjell ved lik gjennomført håndhygiene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det verste jeg ser er lange negler når man steller baby

Anonymkode: 37c94...ca0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker lange påsatte velstelte negler. Synes det er så feminint og sexy. Jobber i helsevesenet,så det utgjør dessverre for meg. Setter det på meg i salong innimellom når jeg har fri over en lengre periode. 

Anonymkode: e47e6...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Engangs hansker kan få hull på toppen så ser at dette er et problem for helsepersonell.

Anonymkode: 8315d...20c

Av akryl/gelnegler kanskje. Mine egne klarer ikke det. 

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Da mine egne kom opp mot 1,7 cm i fjor høst så gikk det litt tregere å skifte hotellputetrekk, skal det sies, men ellers gikk det helt fint ^^, 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Skrive på pc, holde småbarn uten å stikke de, alt av detaljarbeid, matlaging, det meste egentlig. Jeg har kun prøvd falske negler en gang, fordi jeg alltid har hatt komplekser for mine myke korte negler men fikk ikke en eneste positiv kommentar på plastneglene, for alle så jo at de var falske. Det var også latterlig upraktisk, selv om jeg valgte en halvlang variant, så det ble med den ene gangen. Mine ekte negler var jo også totalt ødelagt i lang tid etterpå så jeg fatter ikke at andre vil utsette seg for dritten. 

Det kan være upraktisk når man ikke er vant lange negler, mine lar jeg bare gro ut og så venner jeg meg til å gjøre ting litt annerledes. På pc og mobil brukes jo bare fingerputene. 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe av det verste jeg ser er lange negler når man steller baby

Anonymkode: 37c94...ca0

Det er jeg enig i faktisk, da det er en viss sjanse for å komme borti den sarte babyhuden eller borti øyne eller annet. Har sett noen, etter vasking og tørking og lagt ny bleie, ikke vasker hendene sine og det er litt i overkant drøyt synes jeg  D4A73A88-D53D-404E-B848-C1DD87A2C922.gif.2d15659020b94eb892fd2e6739ca5103.gif

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så fordi at DU ikke klarer disse tingene med lange negler, klarer ingen det? 🙃

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis de blir rene klørne, så er det ekkelt, og jeg syns det er vemmelig når jeg ser at de lager mat med lange negler. Litt lange velstelte er pent.

Anonymkode: 0673f...c10

Det går fint an å bruke engangshansker under matlaging.

Anonymkode: a736a...cc5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig.

Mulig jeg er fordomsfull.. men knytter bare negative egenskaper til lange negler. Da mener jeg «fake» negler.

Dum, skitten, arbeidssky og selvopptatt blant annet.

Anonymkode: 416ad...909

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...