Gå til innhold

Pc på vgs, hva får ungdommen deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en som ønsker seg Macbook, noe som selvsagt er dyrt , 4-5 ganger prisen mer enn de andre som står som skolepc valg fra kommunen!

Mener at "alle" får den, stemmer det?

Får de ikke noe stipend de kan betale noe med eller er den utgiften fullt og holdent foreldene sine?

Anonymkode: 565ba...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes en macbook er bortkastet, den er «gammel» før poden er ferdig på skolen. Vi gikk for den billigste i fylkets skolepc-ordning som kan betales med stipend over to eller tre år.

Ungdommen søker stipend selv hos lånekassen, med foreldresignering for barn under 18.

Anonymkode: 3c0b6...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stipendet er samme beløp uansett hvilken pc man velger dvs det dekker ikke mac.  Syns det er bra at man ikke kjøper mac bare fordi alle har den. Bygger karakter

Anonymkode: 2616b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mine fikk standard pc som betales med utstyrstipendet over to år. Noe annet var uaktuelt. 

Anonymkode: 5884b...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter fikk en Lenovo. Hun hadde spart halvparten selv og så betalte jeg halvparten. Hun er veldig fornøyd med den :)

Anonymkode: af7b0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min får standard-PCen gjennom fylkeskommunen. MacBook hadde vært 100% uaktuelt. Da måtte han betalt den selv. 

Anonymkode: 0dc2c...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har kjøpt elev pc gjennom fylkeskommunen 

Jeg jobber på en vgs. Fåtallet har Macbook 

Anonymkode: 5b7c2...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vil ungen få min macbook, så kjøper jeg meg en ny. Det er begrenset hva de bruker maskinene til, og en litt eldre (2019) macbook er mer en god nok. Nå har ungen en nyere macbook enn meg (betalt selv), men den skal ikke på skolen.

Maskinene fra fylkeskommunen er så som så av kvalitet...

Anonymkode: 50231...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 21.10):

Her vil ungen få min macbook, så kjøper jeg meg en ny. Det er begrenset hva de bruker maskinene til, og en litt eldre (2019) macbook er mer en god nok. Nå har ungen en nyere macbook enn meg (betalt selv), men den skal ikke på skolen.

Maskinene fra fylkeskommunen er så som så av kvalitet...

Anonymkode: 50231...916

Ekspander  

Det er ikke dårlig kvalitet. Min sønn kjøpte den når han begynte på videregående da han var 16 år. Nå er han 23 år og den bruker han på universitetet nå 

Anonymkode: 5b7c2...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fikk velge og gikk for PC. Det kommer litt an på hvilken linje de skal gå på, han går studiespes og den funker helt fint til det. 

Anonymkode: faccd...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine fikk den fra fylkeskommunen. Vi ble på foreldremøtet oppfordret til å velge den. Både pga. at det var gunstig økonomisk og fordi det var greit at det ikke skulle bli et press til å ha "flottest og dyrest". 

Det ble også sagt at mac ikke var ønskelig. Jeg har ikke mye greie på pc, men syns jeg husker at det var fordi det ikke hadde samme system som det ble undervist i, og at det av og til ble kluss med det. (Jeg tror det var det, vet ikke). 

Tror begge mine barn hadde den pc'n i 4-5 år, så kvaliteten må jo ha vært ok. 

Anonymkode: 3a86e...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Informasjon om elev-pc finnes på fylkeskommunens nettsider.
Utstyrsstipend fra Lånekassen er på rundt 1500,- pr år, og må søkes om innen november en gang. Det dekker standardmodellene, som fylket fakturerer for årlig. 
Skal man kjøpe Mac er jo kanskje rimeligere å kjøpe den via skolen enn hos Apple, men kraftigere pc/mac er valgfritt og koster fortsatt vesentlig mer. 
Og det er ikke nødvendig til skolebruk.

Mac kjører ikke windows og selv om du får windowspakke med word, excel osv. Til mac. Så er det vel litt mer mikk kanskje. 

Anonymkode: 364cf...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...