mimifin72 Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Jeg pleier å gi mellom 5 og 10% uansett hvor i verden jeg er. Noen gir ingenting, men hvis jeg er fornøyd med service og med maten, så gir jeg det 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Nei. I Norge er prisen og lønningene høye nok til å ikke gi tips. Anonymkode: b38d1...b44 9 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Nei, selvfølgelig ikke. Det er ansett som frekt i Skandinavia og mesteparten av Vest-Europa. Anonymkode: d9093...718 1 1
mimifin72 Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 https://www.skikkogbruk.no/single-post/har-nordmenn-misforstått-tipsing 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Ja, lønningene og arbeidsforholdene er ofte drit dårlige i den bransjen 😨 Anonymkode: f4592...cd4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Nei, aldri. Tipsing er ukultur som burde forbys. Det tilhører samme kategori som svart arbeid og skatteunndragelse. Anonymkode: 07d4e...3d7 9 4
strawberry88 Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 Gir om jeg er utrolig godt fornøyd med maten og servicen. Ellers ingenting 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 Ja, jeg gjør det når de endre litt på retten, for det er god service. Det er ikke noen annen måte å vise at jeg setter pris på det, så jeg gir tips ja. 5- 10 %. Anonymkode: 26343...1f9
Johan uten land Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 Gir normalt 5-7 prosent tips på vanlige restauranter. Er jeg misforsnøyd eller et er selvbetjening, ingenting. Men det sjer sjelden.
Johan uten land Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, selvfølgelig ikke. Det er ansett som frekt i Skandinavia og mesteparten av Vest-Europa. Anonymkode: d9093...718 Tullprat. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Det er ansett som frekt i Skandinavia og mesteparten av Vest-Europa. Anonymkode: d9093...718 Dette er det dummeste jeg har lest hele uka. Anonymkode: 8c16c...2be 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Det er ansett som frekt i Skandinavia og mesteparten av Vest-Europa. Anonymkode: d9093...718 Da er det veldig rart at man som kunde må skrive inn totalsummen når man betaler med kort. Én ting er å gjøre det dersom man har spist middag på restaurant og skal betale ved bordet, men når jeg kjøper en kopp kaffe til 49 kr ved disken, og så må jeg slå inn totalsummen. Da er det nok mange som slår inn at totalen blir 50 kr, men av prinsipp så skriver jeg inn det det koster. Nei, det er mange år siden jeg sluttet å tipse i Norge. Det er dyrt nok fra før av, samt at de som jobber i bransjen har tariffavtale. Anonymkode: b53be...3ca 4
Trøndere1 Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 Ingen bør få tips i Norge. Det er en u-skikk som gir arbeidsgivere og deres organisasjoner et intensiv til å holde lønninger nede og lave. Vi skal ha et lønnsnivå som gir arbeidstakere nok å leve av. Ingen skal være avhengig av tilfeldig tips via sin jobb for å ha en anstendig lønn. 4 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 Liker ikke å tipse etter at tips blir regnet som skattbar inntekt. Så jeg tipser minst mulig. På bedre restauranter hvor regningen blir en høy sum legger jeg igjen litt. I utlandet tipser jeg mellom 5 til 10 prosent. Avhengig av hva tjenesten er. Jeg tipser ingenting viss service charge allerede er medregnet. Jeg skulle gjerne vært foruten denne kulturen. Det har blitt en u ting. I min jobb har jeg aldri blitt tipset selv om jeg jobber med mennesker og yter mitt beste for at andre skal få en tjeneste som er til stor hjelp i livet. Må si at min gode service og høye arbeidsinnsats gir en større verdi til folk flest enn at kelneren tar i mot min bestilling og gir serverer meg maten jeg bestilte. Men jeg forventer ikke tips og ville syntes det var merkelig viss kunder og ikke arbeidsgiver skulle betalt min lønn. Anonymkode: 0c968...da8 1
Johan uten land Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 9 minutter siden, Trøndere1 said: Ingen bør få tips i Norge. Det er en u-skikk som gir arbeidsgivere og deres organisasjoner et intensiv til å holde lønninger nede og lave. Vi skal ha et lønnsnivå som gir arbeidstakere nok å leve av. Ingen skal være avhengig av tilfeldig tips via sin jobb for å ha en anstendig lønn. Men i praksis blir jo dette vanskelig å snu - med mindre man innfører forbud med tihørende saksjoner. Konsekvensen blir antakelig at restauranter vil måtte legge på prisene tilsvarende det meste av det som vanligvis kommer inn som tips. Det kan igjen føre til svikt i kundegrunnlaget og enda mer utsatte jobber i en allerede utsatt bransje.
Trøndere1 Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 Johan uten land skrev (1 minutt siden): Men i praksis blir jo dette vanskelig å snu - med mindre man innfører forbud med tihørende saksjoner. Konsekvensen blir antakelig at restauranter vil måtte legge på prisene tilsvarende det meste av det som vanligvis kommer inn som tips. Det kan igjen føre til svikt i kundegrunnlaget og enda mer utsatte jobber i en allerede utsatt bransje. Alle bransjer må faktisk drive på en slik måte at de har råd til å lønne sine ansatte på en skikkelig måte. Bar og restaurant på samme vis. Og ikke vanskelig å innføre. Det trengs bare at alle betaler det som mat og drikke koster. Akkurat som man betaler tømrer-rørlegger-flislegger barnehageansatte og kommunalt ansatte. Ingen av de får noen kroner i avlat slik at de kan overleve. Vi skal ikke tillate at vi kommer ennå nærmere to og tre jobb samfunnet her hjemme i Norge. Folk skal ha en anstendig lønn å leve av etter normalarbeidstid. 3 2
Hatsumomo Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva er vanlig? Anonymkode: b6bce...1f3 Nei. Tipser i utlandet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå