AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Har fått prolaps i ryggen. Er det vanlig å få flere prolaps etterhvert når en først har fått et? Anonymkode: 7be57...b74
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Det er vanlig å få tilbakefall hvis man ikke gjør noe med årsaken og trener opp kjernemuskulatur på en god måte. Gå til en fysio eller kiropraktor som er god på dette, som lærer deg å styrke kjernen. Dette skal gjøres riktig, ikke situps eller øvelser som gir vridninger. Anonymkode: 3f4ed...e01 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Skrevet 24. juli 2024 M45 her. Jeg fikk prolaps for første gang for 10+ år siden. da varte det i ca tre måneder og er absolutt det verste og vondeste jeg har vært med på. etterpå har det kommet tilbake 2-4 ganger pr år og varer alt fra noen dager til et par uker hver gang. Det er selvfølgelig veldig vondt hver gang, men jeg synes den første gangen var absolutt verst. Jeg har prøvd trening, styrke kjernemuskulatur, gå i ulendt terreng, stå på balanseplate og mange andre ting jeg har fått tips om av lege og fysioterapeut. Det hjelper selvfølgelig litt, men jeg synes det har begrenset effekt. Men hadde jeg ikke trent noe hadde det sikkert vært enda verre. Legen har sagt at sånn vil det sannsynligvis fortsette resten livet også. Anonymkode: 646db...778
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): M45 her. Jeg fikk prolaps for første gang for 10+ år siden. da varte det i ca tre måneder og er absolutt det verste og vondeste jeg har vært med på. etterpå har det kommet tilbake 2-4 ganger pr år og varer alt fra noen dager til et par uker hver gang. Det er selvfølgelig veldig vondt hver gang, men jeg synes den første gangen var absolutt verst. Jeg har prøvd trening, styrke kjernemuskulatur, gå i ulendt terreng, stå på balanseplate og mange andre ting jeg har fått tips om av lege og fysioterapeut. Det hjelper selvfølgelig litt, men jeg synes det har begrenset effekt. Men hadde jeg ikke trent noe hadde det sikkert vært enda verre. Legen har sagt at sånn vil det sannsynligvis fortsette resten livet også. Anonymkode: 646db...778 Hvilke øvelser har du gjort for å styrke kjernemuskulatur? Viktig å trene forsiktig og riktig. 3 mnd er for kort tid å forvente at det skal være helt bra. Husk også at madrass og hodepute er veldig viktig. Anonymkode: 3f4ed...e01
Million Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 Min eksmann fikk prolaps/skiveutglidning i ryggen en gang i 2008. Det skjedde da han drev og flyttet tunge sementsekker fra et sted til et annet, og fikk da denne skaden. Han var syk i 8 måneder. Men ble veldig fort bedre igjen etter kiropraktorbehandling. Allerede etter første behandlingstime, der han reiste krokbøyd avgårde til timen pga smerter, så kom han oppreist og normalt gående (litt haltende) hjem igjen den dagen. Det var som sagt i 2008, og han har i alle fall aldri fått tilbakefall. Han har også blitt mer bevisst på hvordan man tar tunge løft. Løft med beina, ikke ryggraden.
Kittykat Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 (endret) Jeg er 46 år og har 2 prolapser. Jeg fikk først en prolaps helt nederst i korsryggen i 2006-2007 hvis jeg husker riktig. Den har egentlig aldri helt forsvunnet. Jeg gikk først til kiropraktor pga smerter i ryggen og han henviste meg til mr til slutt fordi jeg ble ikke bedre i ryggen. Da fant jeg ut at jeg hadde prolaps. Smerter i korsryggen pga prolapsen har kommet og gått siden da. I 2021 ba jeg fastlegen om å bli henvist til mr igjen pga at jeg fikk en del smerter i korsryggen igjen. Da ble det oppdaget at jeg hadde fått enda en prolaps litt lenger oppe i ryggen, så nå er jeg så sabla heldig at jeg har 2 😒 Det som hjelper meg er bevegelse, bevegelse, og atter bevegelse. Jeg tørr egentlig ikke å trene korsryggen noe særlig pga smerten og av frykt for å gjøre det ennå verre. Jeg fikk prolaps pga overvekt og det meste av vekten min er dessverre rundt magen. Jeg prøver å gå ned i vekt og prolapsene var smertefri 1-2 år, før jeg plutselig fikk veldig vondt igjen for et par uker siden. Jeg har vært til behandling hos fysioterapeut, men det hjelper bare der og da. Jeg sliter også med stiv og stram muskulatur i resten av ryggen, så det er et surr. Men planen min er å fortsette med å gå ned i vekt, sånn at jeg blir litt lettere rundt magen og korsryggen og så etter hvert begynne å trene ryggen, sakte men sikkert. Når smertene kommer, så beveger jeg meg og myker opp korsryggen litt, samtidig som jeg lindrer med varme og eventuelt smertestillende. Endret 25. juli 2024 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Kittykat skrev (17 minutter siden): Jeg er 46 år og har 2 prolapser. Jeg fikk først en prolaps helt nederst i korsryggen i 2006-2007 hvis jeg husker riktig. Den har egentlig aldri helt forsvunnet. Jeg gikk først til kiropraktor pga smerter i ryggen og han henviste meg til mr til slutt fordi jeg ble ikke bedre i ryggen. Da fant jeg ut at jeg hadde prolaps. Smerter i korsryggen pga prolapsen har kommet og gått siden da. I 2021 ba jeg fastlegen om å bli henvist til mr igjen pga at jeg fikk en del smerter i korsryggen igjen. Da ble det oppdaget at jeg hadde fått enda en prolaps litt lenger oppe i ryggen, så nå er jeg så sabla heldig at jeg har 2 😒 Det som hjelper meg er bevegelse, bevegelse, og atter bevegelse. Jeg tør egentlig ikke å trene korsryggen noe særlig pga smerten og av frykt for å gjøre det ennå verre. Jeg fikk prolaps pga overvekt og det meste av vekten min er dessverre rundt magen. Jeg prøver å gå ned i vekt og prolapsene var smertefri 1-2 år, før jeg plutselig fikk veldig vondt igjen for et par uker siden. Jeg har vært til behandling hos fysioterapeut, men det hjelper bare der og da. Jeg sliter også med stiv og stram muskulatur i resten av ryggen, så det er et surr. Men planen min er å fortsette med å gå ned i vekt, sånn at jeg blir litt lettere rundt magen og korsryggen og så etter hvert begynne å trene ryggen, sakte men sikkert. Når smertene kommer, så beveger jeg meg og myker opp korsryggen litt, samtidig som jeg lindrer med varme og eventuelt smertestillende. Du gjør ikke en prolaps verre med trening av kjernemuskulatur. Tvert i mot er treningen helt nødvendig. Men du må trene riktig, og unngå øvelser som situps osv. En dyktig fysioterapeut skal vise deg hvordan dette gjøres. Anonymkode: 3f4ed...e01 2
Kittykat Skrevet 25. juli 2024 #8 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gjør ikke en prolaps verre med trening av kjernemuskulatur. Tvert i mot er treningen helt nødvendig. Men du må trene riktig, og unngå øvelser som situps osv. En dyktig fysioterapeut skal vise deg hvordan dette gjøres. Anonymkode: 3f4ed...e01 Jeg vet jo dette, men stemmen i bakhodet sier noe annet 😅 Jeg har tidligere fått vite at jeg ikke bør trene vekter på ryggen pga prolapsene og stram muskulatur (av en fagperson). Men det tror jeg at jeg skal ta med en liten klype salt. Jeg har gått til fysioterapeut pga prolapsene tidligere (mange år siden), men tror ikke jeg fikk noen øvelser som jeg kunne gjøre 🤨 Men jeg satser på at fremover så blir det bedre med vektnedgang og det da blir det både mindre vondt og enklere for meg 😉
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 Kittykat skrev (7 minutter siden): Jeg vet jo dette, men stemmen i bakhodet sier noe annet 😅 Jeg har tidligere fått vite at jeg ikke bør trene vekter på ryggen pga prolapsene og stram muskulatur (av en fagperson). Men det tror jeg at jeg skal ta med en liten klype salt. Jeg har gått til fysioterapeut pga prolapsene tidligere (mange år siden), men tror ikke jeg fikk noen øvelser som jeg kunne gjøre 🤨 Men jeg satser på at fremover så blir det bedre med vektnedgang og det da blir det både mindre vondt og enklere for meg 😉 Har du prøvd ettbens markløft? Jeg har prolaps jeg og, og det er en veldig god øvelse som trener nesten hele kroppen som jeg kan gjøre uten store smerter 😊 Anonymkode: bd5d8...c66
Kittykat Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd ettbens markløft? Jeg har prolaps jeg og, og det er en veldig god øvelse som trener nesten hele kroppen som jeg kan gjøre uten store smerter 😊 Anonymkode: bd5d8...c66 Den tror jeg ikke at jeg har hørt om. Det skal jeg sjekke ut. Tusen takk for tips! 😁 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 20.12): Har fått prolaps i ryggen. Er det vanlig å få flere prolaps etterhvert når en først har fått et? Anonymkode: 7be57...b74 Ja, det er det. Beste måten å forebygge på er trening og fysio. Men likevel er man utsatt når det først har kommet... Anonymkode: 4e735...b85
spinner Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 Gå i terreng hver dag. ( Skaff deg hund så går det av seg selv).
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 Kittykat skrev (14 timer siden): Jeg vet jo dette, men stemmen i bakhodet sier noe annet 😅 Jeg har tidligere fått vite at jeg ikke bør trene vekter på ryggen pga prolapsene og stram muskulatur (av en fagperson). Men det tror jeg at jeg skal ta med en liten klype salt. Jeg har gått til fysioterapeut pga prolapsene tidligere (mange år siden), men tror ikke jeg fikk noen øvelser som jeg kunne gjøre 🤨 Men jeg satser på at fremover så blir det bedre med vektnedgang og det da blir det både mindre vondt og enklere for meg 😉 Men det er helt riktig at du ikke skal trene vekter på ryggen pga prolapsene. Du skal trene statisk for å styrke kjernemuskulatur, så kan du trene vekter senere når du er sterk i kjernen. Og det ER veldig bra å gå i ulendt terreng, men du får ikke sterk kjerne av det. En fysioterapeut som ikke har gitt deg øvelser/fulgt deg opp rundt det, bør du ikke gå tilbake til. Finn en ny fysio, eller kiropraktor, som har god kunnskap om opptrening - på riktig måte. Dette bør du gjøre uavhengig av vekt. Jeg er 60 kilo og må fortsatt trene kjernemuskulatur, men uten situps og alt som gir vridninger i ryggen. Anonymkode: 3f4ed...e01
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 Hadde prolaps for 12 år siden, ikke hatt det siden. Har kjent starten noen ganger, men klart å unngå det. Jeg begynte å trene etter første, og det hjelper jo å være sterk generelt (kjerne bla). Min kiropraktor var ganske tydelig på hva jeg burde gjøre (og fysio for den saks skyld). Anonymkode: 0444b...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå