AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Hei! Kjøpte nylig et armbånd til 700 kroner (fra det norske smykkemerket Tom Wood, førpris 2300 kr) fra en selger på Tise. Selgeren sa at frakten kom på 50 kroner. Vippset med dette 750 kroner til selgeren. For noen dager siden fikk jeg pakken fra selgeren, den lå i postkassa. Det var et brev, med et hull i - og dessverre ikke noe armbånd oppi. Likevel var det tydelig at armbåndet hadde blitt klemt, eller blitt presset gjennom papiret, da det var noen "avtrykk" fra armbåndet. Dette må ha skjedd under forsendelsen. Armbåndet hadde noen spisse kanter. Selve handelen er gjort utenfor Tise, da postleverandøren til tjenesten ikke fungerer fra selgeres adresse. Posten er brukt, og ikke Helthjem. Jeg er overrasket over at selger bare hadde tatt smykket oppi et brev, uten å pakke det inn i noe plast, bobleplast, tøypose eller lignende. Armbåndet hadde spisse kanter, og det er litt uforsvarlig at selgeren ikke tenkte at det kunne lage hull på brevet. Jeg tenker også at det er normalt å skjule at et brev kan inneholde et smykke, ring, eller noe annet verdifullt. Selger sa også at jeg måtte betale 50 kroner for frakt, men brevet har et klistremerke hvor det står "29 kroner i porto". Selgeren har kontaktet Posten, som sier at de ikke kan finne/spore opp smykket, da pakken ikke er sendt med sporing. Det samme gjelder erstatningskrav. Jeg synest helt klart det er kjipt å betale 750 kr fordi selgeren ikke pakket inn smykket på en forsvarlig måte. Har tenkt at vi kanskje kan "splitte" kostnadene, at jeg betaler 375 kr, men synest uansett det er urettferdig, når dette ikke er min feil. Selger har spurt meg om hva jeg tenker. Hva tror dere blir det riktige? Anonymkode: 60096...3d0
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Jeg tenker at her må selger betale tilbake pengene, for du har ikke fått varen og selger har ikke pakket varen forsvarlig nok! Anonymkode: bde58...dcc 16 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Jeg tenker at det er en risiko du må stå for selv. Anonymkode: ecc22...92c 1
Trolltunge Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Her har ikke selger pakket forsvarlig, og du har ikke mottatt varen, så her bør selger betale tilbake. 5
Tripptrapp1 Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 Tenker at dere begge har skylda her. - Dere burde brukt Tises betalingsordning, som også inkl forsikring. - (eller) Du burde betalt for brev/pakke med sporing, som også inkl forsikring, istedenfor «billigste alternativ». - Selger burde brukt boblekonvolutt eller lignende. Ved å velge/akseptere billigste sendealternativ, så har du også godtatt risikoen for at brevet aldri kommer frem. Syns forslaget ditt om å dele 50/50 er fornuftig. Fremmer du krav om hele summen og selger slår seg vrang, så får du 0,-. For jeg regner ikke med at du gidder å lage sak utav 750,-, selv om det er sure penger å tape. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 Bare så du vet det, så kan posten alltid brukes med betalingsordningen i tise og finn. Jeg sender kun med posten Anonymkode: 4c8cc...56e 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Selger har ansvar for å pakke varen forsvarlig og har ikke gjort det. Det sier jeg selv at man ikke legger et smykke med skarpe kanter i en papirkonvolutt uten noe annet. Jeg har selv solgt flere smykker i det siste, og da har jeg pakket smykket i en liten pose og tatt godt med bobleplast rundt før jeg legger i konvolutt. Det hadde for øvrig vært lurt av deg å betale for at brevet sendes som pakke slik at det er sporing - det ville jo bare kostet 25 kr mer siden du overførte 50 kr. Anonymkode: a6dbe...22a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Selger har sendt med Posten, men kan ikke sende med Posten via Tise? Det er det mest tullete jeg har hørt på lenge! Vedkommende vil bare ikke bruke betalingsløsningen til Tise, tenker jeg. Anonymkode: 9bea7...558 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 Hvis du har avtalt frakt med sporing og forsikring og selger har brukt annen frakt er du i prinsippet svindlet. Krev full pris tilbake. Forøvrig bør man aldri kjøpe noe på nett der man vippser fullt beløp direkte til selger før man har mottat varen. Bruk betalingsløsningen til Tise neste gang. Anonymkode: a604d...acd
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Kjøpte nylig et armbånd til 700 kroner (fra det norske smykkemerket Tom Wood, førpris 2300 kr) fra en selger på Tise. Selgeren sa at frakten kom på 50 kroner. Vippset med dette 750 kroner til selgeren. For noen dager siden fikk jeg pakken fra selgeren, den lå i postkassa. Det var et brev, med et hull i - og dessverre ikke noe armbånd oppi. Likevel var det tydelig at armbåndet hadde blitt klemt, eller blitt presset gjennom papiret, da det var noen "avtrykk" fra armbåndet. Dette må ha skjedd under forsendelsen. Armbåndet hadde noen spisse kanter. Selve handelen er gjort utenfor Tise, da postleverandøren til tjenesten ikke fungerer fra selgeres adresse. Posten er brukt, og ikke Helthjem. Jeg er overrasket over at selger bare hadde tatt smykket oppi et brev, uten å pakke det inn i noe plast, bobleplast, tøypose eller lignende. Armbåndet hadde spisse kanter, og det er litt uforsvarlig at selgeren ikke tenkte at det kunne lage hull på brevet. Jeg tenker også at det er normalt å skjule at et brev kan inneholde et smykke, ring, eller noe annet verdifullt. Selger sa også at jeg måtte betale 50 kroner for frakt, men brevet har et klistremerke hvor det står "29 kroner i porto". Selgeren har kontaktet Posten, som sier at de ikke kan finne/spore opp smykket, da pakken ikke er sendt med sporing. Det samme gjelder erstatningskrav. Jeg synest helt klart det er kjipt å betale 750 kr fordi selgeren ikke pakket inn smykket på en forsvarlig måte. Har tenkt at vi kanskje kan "splitte" kostnadene, at jeg betaler 375 kr, men synest uansett det er urettferdig, når dette ikke er min feil. Selger har spurt meg om hva jeg tenker. Hva tror dere blir det riktige? Anonymkode: 60096...3d0 Om det var en bedrift, ville de vært ansvarlige for å sende varen forsvarlig. Jeg fikk en gang en vare som var knust. Selv om posten kanskje hadde ført til at det knuste, var bedriften likevel ansvarlig for å pakke hensiktsmessig. Dette burde gjelde for private selgere også.. Anonymkode: c7366...fff 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 https://www.smartepenger.no/forbruker/678-privatkjop-og-rettigheter "Ødelagt under transport Selgers ansvar slutter når han sender pakken fra seg. Er den skadet under frakten, må du rette klagen til Posten. Men dersom skaden svært sannsynlig skyldes for dårlig innpakning av selger, er den selgeren du skal rette klagen mot." Så blir det et skjønnsspørsmål om hvorvidt smykket er pakket inn dårlig nok til at selger har ansvar, eller om det er pakket godt nok til at det er Postens ansvar. Anonymkode: aab35...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://www.smartepenger.no/forbruker/678-privatkjop-og-rettigheter "Ødelagt under transport Selgers ansvar slutter når han sender pakken fra seg. Er den skadet under frakten, må du rette klagen til Posten. Men dersom skaden svært sannsynlig skyldes for dårlig innpakning av selger, er den selgeren du skal rette klagen mot." Så blir det et skjønnsspørsmål om hvorvidt smykket er pakket inn dårlig nok til at selger har ansvar, eller om det er pakket godt nok til at det er Postens ansvar. Anonymkode: aab35...8c8 Ut fra beskrivelsen høres det ut som det er dårlig pakket. En vanlig tynn konvolutt egner seg stort sett kun til å frakte papir i, og uten polstring ville armbåndet kunne blitt skadet underveis også. Jeg begynner å forstå hvorfor enkelte kjøpere kommer med mange formaninger på forhånd om at varen må pakkes godt. Det virker som det er en del voksne (?) folk rundt omkring som har null folkevett når det kommer til innpakning og hva slags behandling forsendelser skal tåle underveis. Anonymkode: 9bea7...558 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 Hei igjen og tusen takk for all hjelp! Jeg stod på mitt og sa at dette ikke var pakket inn forsvarlig nok, og at jeg krevde pengene tilbake. Selger var enig og jeg fikk tilbake pengene. H*n spurte om det var ok om h*n vippset tilbake halve frakten, dvs. 724 kr. Jeg svarte at det var ok :'D (litt morsomt med de 24 kronene, men men). Nå er jeg veldig fornøyd. Også er betaling og frakt gjennom Tise eller Finn absolutt det beste, og en lærepenge til neste gang (pleier normalt å gjøre dette). Tusen takk! Anonymkode: 60096...3d0 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Skrevet 22. juli 2024 Slutt å kjøpe på brukt drit. Husk det neste gang. Anonymkode: d9939...469
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei igjen og tusen takk for all hjelp! Jeg stod på mitt og sa at dette ikke var pakket inn forsvarlig nok, og at jeg krevde pengene tilbake. Selger var enig og jeg fikk tilbake pengene. H*n spurte om det var ok om h*n vippset tilbake halve frakten, dvs. 724 kr. Jeg svarte at det var ok :'D (litt morsomt med de 24 kronene, men men). Nå er jeg veldig fornøyd. Også er betaling og frakt gjennom Tise eller Finn absolutt det beste, og en lærepenge til neste gang (pleier normalt å gjøre dette). Tusen takk! Anonymkode: 60096...3d0 Veldig bra det ordnet seg, smålig med de 24 kr i frakt når frimerket kosta 29 og konvolutten mindre, men ok, viktigste er at du fikk mesteparten 😊 Jeg har solgt mye smykker og øredobber, pakker -alltid- i bobleplast/stoff OG bobleplast konvolutt med masse teip rundt. Noe annet er å be om å miste det. Brev blir ofte most i den sorteringsmaskinen, tipper det fallt ut et sted der. Anonymkode: 30d89...d28 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): H*n spurte om det var ok om h*n vippset tilbake halve frakten, dvs. 724 kr. Jeg svarte at det var ok :'D (litt morsomt med de 24 kronene, men men). Ja, hva får selger til liksom å prute på noe sånt 😅 Anonymkode: c9325...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, hva får selger til liksom å prute på noe sånt 😅 Anonymkode: c9325...b2a Ekstremt smålig 😂 Anonymkode: 858fe...357 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Skrevet 22. juli 2024 Tripptrapp1 skrev (På 21.7.2024 den 20.05): Tenker at dere begge har skylda her. - Dere burde brukt Tises betalingsordning, som også inkl forsikring. - (eller) Du burde betalt for brev/pakke med sporing, som også inkl forsikring, istedenfor «billigste alternativ». - Selger burde brukt boblekonvolutt eller lignende. Ved å velge/akseptere billigste sendealternativ, så har du også godtatt risikoen for at brevet aldri kommer frem. Syns forslaget ditt om å dele 50/50 er fornuftig. Fremmer du krav om hele summen og selger slår seg vrang, så får du 0,-. For jeg regner ikke med at du gidder å lage sak utav 750,-, selv om det er sure penger å tape. Enig! Anonymkode: 689c4...611
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 Sikkert god business å trykke et smykke gjennom konvolutten og selge det om og om igjen da. Anonymkode: d28b0...2f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå