Gå til innhold

Kan 3 mill være nok for denne oppgradering av hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

200 kvm til sammen. 100 på hver etg. Må ha fagfolk til alt. Huset er 30 år gammelt.

Hoved etg. Male panel vegger og tak. Ny vedovn. Nytt gulv. Rive en vegg mellom gang og bod, legge varmekabler og fliser der, samt skyvedørsgarderobe.  Modernisere et fungerende bad. Kjøkken er nytt og trengs ikke gjøre noe med

Underetg. 50 kvm Hybeldel som trenger å modernisere bad og hybelkjøkken, ellers ok. Den andre delen av etg er også 50 kvm og pr nå uinnredet. Her er det ønskelig med stue, soverom og lite dusjbad + ny trapp og verandadør ut til hage.

Muligens man trenger nytt tak og vinduer, men har ikke vært noe problem til nå. Maling av hus er ønskelig.

Kan 3 mill holde til dette?

Anonymkode: d5c79...a6d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg, men badet i den uinnredede delen kan bli en joker. Særlig avløp/kloakk er dyrt å flytte/lage nytt. Dere må også ha god kostnadskontroll underveis, og være bevisst på ikke å velge bare dyre løsninger. Det kan også dukke opp «bomber» underveis.

Regner med dere tenker å leie ut også den uinnredede delen? Høres ut som at det skal bli en separat enhet? Lurt å gjøre det lovlig/godkjent, når man først bruker så mye penger på det. 

Anonymkode: 95414...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er gammelt panel i både vegger og tak, og dere må ha fagfolk til å male alt, ville jeg vurdert om dere heller skal bytte vegger/tak til slette gipsplater. Hvis dere foretrekker det heller enn malt panel, da. Det er dyrt å få malere til å male store mengder panel, for man må ha så mange strøk. Det kan nok bli enda dyrere med nye tak og nye vegger, altså, men hvis dere vil like sluttresultatet bedre da, ville jeg brukt de ekstra pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den uinnredet delen skal ikke leies ut, men brukes av oss. Det er på bakkenivå  og det fremtidige badet har ikke pr i dag sluk, men ligger vegg i vegg med hybelbadet Eksisterende hybel er lovlig godkjent for utleie og er utleid i dag. 

Vi ønsker ikke dyre løsninger.

Vi ønsker å beholde panelet, det er vakkert til huset og dette er vår hytte på fjellet, så vi ønsker å beholde litt rustikk. Det er ønskelig å beise det i typisk hyttefarge.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, 1,5 mill bør holde

Skrevet

Få en takstmann til å gjøre en vurdering og gi et omtrentlig estimat, eventuelt en totalentreprenør. Ikke begynn med alt dette selv.

AnonymBruker
Skrevet

Panelen bør males på ettervinteren/ våren når det er lav luftfuktighet og treverket er krympet.

Kjedelig å ha brukt mye penger på det og så ser du striper av treverk i de tørre årstidene😙

Behold noe av særpreget i boligen og kanskje ikke kaste seg på dagens mote er mitt stalltips. Økonomien i det vet jeg dessverre ikke, men svarte allikevel.
Masse lykke til🥰

Anonymkode: c6d97...0f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også tro det holder så lenge dere ikke skal i gang med utvendig renovering (kledning, isolering, tak, vinduer, dører osv), elektrisk, vann/avløp osv. Med 200 kvm har dere 15000 per kvm.

Bad er en joker og koster vel fort 400000. Pluss på mer om det ikke finnes avløp og vann fra før - det må legges under gulvet så det er sikkert svindyrt da gulvet vel antakelig må pigges opp?

Hvorfor kan dere ikke male selv?

Anonymkode: fef48...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp totalrenovert ei leilighet. Jeg trur den er på ca 150 no. Satt inn trapp. Åpna opp loftet slik at det ble en etasje til. Do med vask og to soverom. Nytt kjøkken, nytt bad. Nytt elektrisitet. Spotter i tak. Gulv vegger og tak er nytt.  Nye vinduer. Varmepumpe. Flytte rører til vann på kjøkken og bad. Gjorde egentlig om hele planløsningen på leiligheten. Kom seg på 1,5 mill. Så jeg trur dere er langt innenfor med budsjettet deres. 

Anonymkode: d1fc5...04b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller sett på det bygningsmessige enn å bruke penger på å pusse opp et gammelt hus. Bytt vinduer, sørg for etterisolering og balansert ventilasjon først, så kan dere se hvor mye dere har igjen til overfladisk oppussing.

Anonymkode: a53a4...bce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (15 timer siden):

Ja, 1,5 mill bør holde

Tvilsomt. Tenker ts sitt budsjett på 3 er realistisk. 

Skal dere bytte kledning og etterisolere også?

Anonymkode: f685c...133

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet du sier at du MÅ ha fagfolk til alt. Men er du handikapet, sånn at faktisk ikke kan gjøre noe? For det er mange titusener å spare hvis du tar deg enkle av oppgaver. Og her kan du velge og vrake hva du kan ta, du vil uansett spare på det. Det er fordi håndverkere, elektrikere osv, har en dyr timepris - og du betaler moms på det. Så enhver håndverkertime du kan spare, blir fort mange tusener det.

For eksempel kan du stå selv for riving og bortkjøring av søppel. Søppellevering er mye billigere å gjøre som en privat person, enn hvis du bruker håndverkere til det og bruker iSekk. Spesiell tilfelle her er å levere gamle vinduer. Det er gratis for deg, men skal hådverkere gjøre det for deg, blir det dyrt. Men egentlig absolutt alt av søppel. En liten iSekk koster fort 5000, så hver gang du kjører en tilhenger til søppeldynga, kan du se for deg at du sparer 10 tusen lett. 

En annen ting er jo innkjøp. Hvis du selv står for innkjøp av materialer, kan du gjøre det billigere, du kan vente på tilbud hvis du bare planlegger litt på forhånd. Det gjelder alt av laminatgulv, som du kan få relativt billig hos store kjeder som Coop Obs Bygg og Megaflis, selvsagt baderomsinnredning, fliser, maling. 

Skyvedørsgarderobe klarer du vel å kjøpe og sette opp sammen selv? Uansett om du ikke vil sette det sammen, kan du kjøpe inn da enten Elfa eller Ikea har tilbud, igjen, du sparer jo titusenere på det. Elfa er på tilbud til 40% ca to ganger i året hos Maxbo og Coop Obs bygg.

Selv elektriker. La oss si du har spotter. Du kan kjøpe billigere spotter hos Elektroimportøren, det har vi gjort selv etter tips fra elektrikeren hos oss. Igjen, sparte mange tusener på det, når man skal ha mange spotter samtidig.  Spotter er kanskje uaktuelt for en hytte, men det samme vil gjelde spottskinner, lamper osv. 

Generelt vil jeg si at jo flinkere du er å planlegge på forhånd, jo billigere det blir for deg. 

Anonymkode: 36d29...0c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

200 kvm til sammen. 100 på hver etg. Må ha fagfolk til alt. Huset er 30 år gammelt.

Hoved etg. Male panel vegger og tak. Ny vedovn. Nytt gulv. Rive en vegg mellom gang og bod, legge varmekabler og fliser der, samt skyvedørsgarderobe.  Modernisere et fungerende bad. Kjøkken er nytt og trengs ikke gjøre noe med

Underetg. 50 kvm Hybeldel som trenger å modernisere bad og hybelkjøkken, ellers ok. Den andre delen av etg er også 50 kvm og pr nå uinnredet. Her er det ønskelig med stue, soverom og lite dusjbad + ny trapp og verandadør ut til hage.

Muligens man trenger nytt tak og vinduer, men har ikke vært noe problem til nå. Maling av hus er ønskelig.

Kan 3 mill holde til dette?

Hvorfor må du ha fagfolk til alt dette?

Anonymkode: 7c3bc...c55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Den uinnredet delen skal ikke leies ut, men brukes av oss. Det er på bakkenivå  og det fremtidige badet har ikke pr i dag sluk, men ligger vegg i vegg med hybelbadet Eksisterende hybel er lovlig godkjent for utleie og er utleid i dag. 

Vi ønsker ikke dyre løsninger.

Vi ønsker å beholde panelet, det er vakkert til huset og dette er vår hytte på fjellet, så vi ønsker å beholde litt rustikk. Det er ønskelig å beise det i typisk hyttefarge.

Ts

Obs at sluk og avløp/toalett er veldig dyrt å anlegge i rom der det ikke er fra før, selv om det er i tilliggende rom. 
Med beising blir det vel færre strøk enn hvis det skal males pga dere trenger ikke sperregrunning, så det hjelper noe kostnadsmessig. 
Enig i kommentarer fra andre at dere må sjekke de utvendige bygningsmessige tingene før dere tar det innvendige. Vinduer, isolasjon, ventilasjon, drenering etc. Og at dere bør vurdere å gjøre noe selv, det vil spare dere mye, for eksempel beising. Jeg har selv leid malere til å male innvendig, altså, og har tenkt det var verdt hver krone - men det er mange kroner. Så skal du spare inn noe, så start der. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en hytte/hus på fjellet, jeg har en ødelagt skulder og kan ikke gjøre så mye. Jeg er også i full jobb og det er flere timer å kjøre opp til hytta. Er også alene, så det er begrenset hva jeg får til selv.

Har eid hytta/ fritidsboligen i 25 år, så vet til en viss grad om hvordan tak, vinduer, isolasjon og kledning fungerer. Jeg trenger mer overnattings og bruksrom, med voksne barn og deres kjærester som også skal være her. Jeg har 2.5- 3 mill jeg kan bruke på oppgradering, jeg har ingen nåværende gjeld på dette huset/ hytta og jeg har inntekt på hytta som pr nå dekker alle utgifter på hytta/huset.Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...