Gå til innhold

Alkohol og operasjon. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal operere om noen dager til, dagkirurgi. Men så er det slik at jeg er en høyt fungerende alkoholiker. Dette vet verken legen eller sykehuset om. 

Jeg har drukket ca 4 halvlitere øl hver kveld, men har den siste måneden trappet ned til to halvlitere om kvelden. 

Jeg vet jo at dette er Kvinneguiden, og at svarene her fort blir "skaff deg hjelp!" og "si ifra til sykehuset" - men der er jeg ikke enda 😕 

Jeg var i gang med nedtrapping, fordi jeg har ventet på denne operasjonen i lang tid. Skulle egentlig opereres i oktober, men de hadde fått en avbestilling og satt meg opp nå 😶 

Så hvor farlig er det at jeg drikker to halvlitere fra ni til elleve kvelden før operasjonen? Den er klokken ni på morgenen 😔 Går det greit eller burde jeg utsette til jeg har klart å legge alkoholen på hylla? ❤️

Anonymkode: 4fa66...233

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig så går det nok bra. Men hvis du klarer så ville jeg unngått kvelden før 

Anonymkode: d194a...425

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle gå helt fint

Anonymkode: ab48c...7fe

• Liker 3
Skrevet

Det går fint.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint.

Jeg tok i mot en pasient en gang som kom til elektiv kirurgi på morgenen. Han hadde vært oppe hele natta og gamet mens han spiste pizza :himle: den var litt verre

Anonymkode: 8726c...ab4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For å være ærlig så går det nok bra. Men hvis du klarer så ville jeg unngått kvelden før 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det skulle gå helt fint

blåbærpai skrev (10 minutter siden):

Det går fint.

At dette går fint, vet og kan ingen av dere og heller ingen andre forutsi. Ingen av dere kjenner ts sin helse. 

Vil du gamble med livet og helsen din, ts? Er det verdt det for å holde på den hemmeligheten du bærer som en byrde? Bli voksen om du er seriøs og si i fra. Det blir for dumt dersom noe skjer og helsepersonell kommer i trøbbel fordi du holder på en hemmelighet. 

Anonymkode: 0131f...7b9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du i narkose? Hvis ja, så ville jeg unngått dagen før. Avled deg selv med å pusle puslespill eller en eller annen aktivitet som du ikke forbinder med øl og alkohol. Lykke til❤️

Anonymkode: eb71e...290

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å droppe to halvlitere med øl EN kveld? Hva er det som gjør det så vanskelig for deg? Blir det enklere å la være hvis du sitter å kjører bil hele kvelden og dermed ikke kan drikke?

Jeg ville personlig ringt og snakket med sykehuset kanskje det ikke er forenelig å drikke alkohol med evt medisiner etter operasjonen.

Anonymkode: b0f77...6bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At dette går fint, vet og kan ingen av dere og heller ingen andre forutsi. Ingen av dere kjenner ts sin helse. 

Vil du gamble med livet og helsen din, ts? Er det verdt det for å holde på den hemmeligheten du bærer som en byrde? Bli voksen om du er seriøs og si i fra. Det blir for dumt dersom noe skjer og helsepersonell kommer i trøbbel fordi du holder på en hemmelighet. 

Det er snakk om 2 pils 10-12 timer før hun skal inn på operasjon, ikke 2 liter vodka på vei inn til sykehuset. Alt kan skje, men sjansen er liten.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo selvfølgelig si det til legen...

Jeg tipper det går fint, men hva vet vi.. man blør mye mer når man har alkohol i blodet, det er ofte en grunn til at man ikke skal drikke. Men jeg vet jo ikke hvilken operasjon du har, ingen her kan si hva som er trygt eller ikke.

Jeg er også alkoholiker forøvrig - men jeg klarer å holde meg unna EN kveld, når jeg samler all min viljestyrke og holder meg selv opptatt. Klarer ikke du? Når det er så liten mengde?

Tøm skapene for alkohol, kjøp inn alkoholfri. Kontakt en venn som kan henge med deg og binde deg til masta. Det er noe du burde innrømme for noen andre, det er et steg på veien til å bli frisk. Hvis ikke, så er jo tipset bare å distrahere seg så mye man kan så man ikke tenker på alkoholsuget. Vet det ikke var rådet du var ute etter men 

Anonymkode: f33a0...0bc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! 

Og jeg vet problemstillingen min høres skikkelig "teit" ut. Hvorfor risikere helsa over TO øl liksom? Og hvorfor ikke klare å la være å drikke når det er så "lite". 

Men per dags dato så er jeg mer eller mindre psykisk avhengig av alkoholen enn psykisk. Jeg har sterk helseangst (ironisk nok) og har brukt alkohol til å døyve den angsten (ironisk nok, igjen). 

Jeg tar aldri min første øl før åtte-ni tiden på kvelden, og er i seng til halv tolv. Stopper å drikke, selv om jeg ikke er tom for øl. Så NOE selvkontroll har jeg. 

Men dersom klokka bikker over ti, og jeg ikke har drukket enda - så skrur hodet mitt seg "på" og jeg blir svimmel og rar i kroppen. Føles som om jeg skal svime av. Om det er fysiske abstinenser eller om det er angst fordi jeg TROR jeg har abstinenser er ikke godt å si. 

Men jeg gruer for denne operasjonen. Og da skulle kutte ut øl OG ha angst for operasjon, er en forferdelig tanke for min del. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er jo akkurat det hen vil. Og det er greit. Folk har rett til å bestemme over eget liv og helse. 

Helsepersonell kommer ikke i trøbbel. Dette er en risiko ts tar. 

Det er selvsagt ikke ideelt med alkohol rett før operasjon, men vi trenger heller ikke å overdrive for å skremme noen 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket klokkeslett har du fått beskjed om å faste fra. 

Det går nok helt fint, to øl er ikke så mye. 

Anonymkode: 66f12...757

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke gjøre det. Men vær ihvertfall klar over at når du kommer dit vil en sykepleier eller helsefagarbeider gjøre deg klar før operasjon og gå gjennom en sjekkliste med deg hvor du vil bli spurt om du har drukket alkohol eller brukt snus eller røyk. Du kommer også mest sannsynlig til å få premedikasjon, altså sterke smertestillende før operasjonen. Vet ikke hva slags operasjon det er, men du bør absolutt si ifra til sykehuset. Virker ikke som du er interessert i det, men vær ihvertfall klar over at du vil bli spurt om det og at det er slettes ikke bra at dette tas på kvelden før du skal ha sterke smertestillende medisiner i kroppen.

Anonymkode: d56da...653

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør absolutt ikke gjøre det. Men vær ihvertfall klar over at når du kommer dit vil en sykepleier eller helsefagarbeider gjøre deg klar før operasjon og gå gjennom en sjekkliste med deg hvor du vil bli spurt om du har drukket alkohol eller brukt snus eller røyk. Du kommer også mest sannsynlig til å få premedikasjon, altså sterke smertestillende før operasjonen. Vet ikke hva slags operasjon det er, men du bør absolutt si ifra til sykehuset. Virker ikke som du er interessert i det, men vær ihvertfall klar over at du vil bli spurt om det og at det er slettes ikke bra at dette tas på kvelden før du skal ha sterke smertestillende medisiner i kroppen.

Jeg spør da aldri om pasientene har drukket alkohol. Jeg spør kun om de har faster fra kl 00. 2 øl er ute av kroppen lenge før narkosen gis. 

Anonymkode: 58884...7fe

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spør ikke om vedkommende har drukket alkohol. Jeg spør om de er fastende den dagen. Og man får ikke sterke smertestillende preop. På min arbeidsplass gis paracet, dexametason og arcoxia

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spør da aldri om pasientene har drukket alkohol. Jeg spør kun om de har faster fra kl 00. 2 øl er ute av kroppen lenge før narkosen gis. 

Anonymkode: 58884...7fe

Hm, så dere har ingen ordentlig sjekkliste da? På sykehuset jeg var på tidligere hadde vi en sjekkliste der vi måtte spørre alle pasienter om de hadde fastet, om de hadde drukket alkohol, om de hadde brukt snus/røyk siste 12 timene, om de hadde noe smitte, om de hadde tatt medisiner som de bruker fast hvis de hadde fått beskjed om det, om de hadde husket å ta ut alle piercinger og fjernet ringer, klokker, smykker og kontaktlinser. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal operere om noen dager til, dagkirurgi. Men så er det slik at jeg er en høyt fungerende alkoholiker. Dette vet verken legen eller sykehuset om. 

Jeg har drukket ca 4 halvlitere øl hver kveld, men har den siste måneden trappet ned til to halvlitere om kvelden. 

Jeg vet jo at dette er Kvinneguiden, og at svarene her fort blir "skaff deg hjelp!" og "si ifra til sykehuset" - men der er jeg ikke enda 😕 

Jeg var i gang med nedtrapping, fordi jeg har ventet på denne operasjonen i lang tid. Skulle egentlig opereres i oktober, men de hadde fått en avbestilling og satt meg opp nå 😶 

Så hvor farlig er det at jeg drikker to halvlitere fra ni til elleve kvelden før operasjonen? Den er klokken ni på morgenen 😔 Går det greit eller burde jeg utsette til jeg har klart å legge alkoholen på hylla? ❤️

Alkohol og nikotin er med på og påvirke blodsirkulasjonen og blodtrykket. Det er grunnen for at du bør holde deg borte fra både nikotin og alkohol

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Gi beskjed om at du har et overforbruk. Du må følge fasten fra midnatt, men de kan faktisk gi deg litt alkohol postoperativt for å forhindre delire.

Jeg har gitt nyopererte hjertepasienter en liten dram flere ganger. Det viktigste er at du er ærlig og at du selvfølgelig faster som du skal. 

Du kan også drikke alkohol frem til midnatt. 

Endret av Who is she
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spør ikke om vedkommende har drukket alkohol. Jeg spør om de er fastende den dagen. Og man får ikke sterke smertestillende preop. På min arbeidsplass gis paracet, dexametason og arcoxia

Jo, det kan man. Men det avhenger jo av hvilken operasjon det er, som ts ikke sier noe om. Jeg har gitt f.eks. tramadol som premed mange ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...