Gå til innhold

Når er man egentlig for mentalt syk for å jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal man dera grensen her? 

Hvordan vet man om den mentale helsen er så dårlig at man må sykemelde seg? 

Anonymkode: a8bee...28a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor skal man dera grensen her? 

Hvordan vet man om den mentale helsen er så dårlig at man må sykemelde seg? 

Anonymkode: a8bee...28a

Nå er det legen som avgjør om det skal skrives til sykemelding eller ikke så det første stedet å starte er å bestille legetime.

Anonymkode: e0852...d38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oftest når man er innlagt på akuttpsykiatrisk. Da vet man. 

Anonymkode: 7dfd3...42a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell fra person til person og så kommer det an på hva slags jobb man har. Så fasit der, det finner man ikke. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oftest når man er innlagt på akuttpsykiatrisk. Da vet man. 

Anonymkode: 7dfd3...42a

oftest lenge før det! 

Anonymkode: 717db...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen spesielle kriterier. For min del var det når jeg ikke hadde dusjet på noen uker, gråt nesten sammenhengende gjennom hele dagen, ikke pusset tennene, ikke klarte og konsentrere meg og ja følte den eneste løsningen på disse problemene var selvmord. 

Anonymkode: b3d1b...b2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilken jobb du har, men i alle tilfeller vil det være når det preger deg så mye psykisk at du ikke er i stand til å gjøre jobben din. Dvs mer enn å føle seg litt pjusk. 

Sammenlign det med fysiske plager heller. Hvis du har litt vondt i magen kan du gå på jobb, ligger du der med krampetrekninger kan du ta egenmelding.

Anonymkode: 202a5...ae4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noen spesielle kriterier. For min del var det når jeg ikke hadde dusjet på noen uker, gråt nesten sammenhengende gjennom hele dagen, ikke pusset tennene, ikke klarte og konsentrere meg og ja følte den eneste løsningen på disse problemene var selvmord. 

Vil påstå du godt kan bli sykemeldt lenge før selvmordstankene er såpass mye tilstede altså. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil påstå du godt kan bli sykemeldt lenge før selvmordstankene er såpass mye tilstede altså. 

For så vidt enig i det.

Jeg klarer vanligvis ikke å gå til legen før det er så ille. Føler jeg må be om en sykemelding og synes det er så ydmykende når alt i meg sier at jeg bare må ta meg sammen. 

Jeg tror de fleste med psykiske problemer kvier seg for å få sykemelding på grunn av psyken og at de fleste går mye lengre enn hva det hadde trengt eller burde.

Jeg skulle ønske jeg og mange andre fikk hjelp før man ble så dårlige, da er det trolig lettere å behandle også. Dessverre er køene i helsevesenet alt for lange.  

Så jeg vil si snakk med legen om det.. sykemelding kan absolutt være nødvendig, men ikke nødvendigvis. Det aller viktigste er i grunnen at man får hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fungerte greit på jobb. Men på vei til og fra jobb hadde jeg ekstreme panikkanfall og måtte stoppe bilen flere ganger. Da sykemeldte legen meg.

Anonymkode: c33b1...406

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel også an på hva slags arbeid du har. For min del for eksempel (som selv jobber med psykisk syke mennesker), så har jeg en gang blitt sykemeldt fordi jeg var så full av sorg. Jeg ville ikke gjort en god nok jobb. Men jobbet jeg på lager eller med søppeltømming så kunne jeg kanskje holdt ut litt lenger. Jobber som er like viktige, men som krever noe annet enn å være mentalt tilstede hele tiden. 

Anonymkode: af3d3...f72

AnonymBruker
Skrevet

Det vet man. Man kan også ha psykiske plager og likevel fungere 100 prosent på jobb. Akkurst som en med brekt ben kan fungere 100 prosent i en jobb. Jeg har flere psyk. lidelser, men jobber 100 prosent. Men man må og selv snakke med leder om tilrettelegging man trenger.

Anonymkode: e775f...697

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mine problemer, flere ganger i uken har jeg panikkanfall. Så lenge jeg ikke blir for sliten av angsten og panikken så fungerer jeg fint på jobb. For meg er jobb egentlig en safe space hvor jeg kan få fred fra meg og mitt og konsentrere meg fullt om noe annet. 

Anonymkode: 7d1ff...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli sykmeldt hvis man er sliten også. Hvis man er utkjørt kan en sykmelding forebygge en langtidssykmelding. 
Men når det gjelder psykiske helseplager er en del av behandlingen å være i jobb. Gradert sykmelding kan fungere bra. Men til lengre tid man er sykmeldt jo vanskeligere er det å komme tilbake. 
Normalitet og rutiner er medisin for den psykiske helsen vår. Men har man gått på en smell må man. 
snakk med legen din s finner dere ut sammen hva som er best i din situasjon 

Anonymkode: f6a2a...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...