AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Vi har en gutt på 12 år med autisme som blir mer og mer fremtreden. Nå er det ganske heftig med lyder, gjentagelse i pratinga (som går non-stop), voldsom gestikulering, «sutring» og roping/kjefting på søsken når han blir frustrert. Han misforstår og tar ALT bokstavelig når søsknene prøver å fortelle noe til oss foreldre eller de andre søsknene. Med andre ord, så kan ingen prate om noen bilen, på bussen, på toget, flyet eller i samme rom uten at han må kommentere ustanselig om temaet. Og han gir seg IKKE. Nå er vi drit slitne, alle sammen. Søsknene må ta hensyn ved at vi ikke kan gjøre de tingene vi skulle gjort når han er med. Noe han selvsagt er hele tiden. Så nå har vi begynt å prate om å dele oss i feriene. Mest for å kunne gi søsken også muligheten til å ha en rolig og god ferie med opplevelser de selv ønsker uten å måtte ta hensyn til han enhver tid. Her noen gode råd eller tips? Eller erfaringer knyttet til dette? Anonymkode: 30406...c6b 2 18
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Stakkars søsken. Ja, del dere. Anonymkode: 23e2d...ed2 31
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Veldig enig med dere. Jeg tenker de to andre har godt av litt kvalitetstid alene med dere. Ellers kan dere jo tenke på om de to andre feks kan overnatte en natt hos besteforeldre, tanter/onkler eller hos en venn i løpet av ferier. Kanskje han med autisme kan bli passet noen timer innimellom slik at de andre kan gjøre noe med dere begge? Tenker ikke på voldsomme opplevelser, men de setter sikkert pris på å se en film, lage middag sammen, spille spill uten at hensyn må tas hele tiden. Anonymkode: 740ef...eb6 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har et vennepar som deler seg i ferien, og det funker bra for dem. Men deres sønn er såpass alvorlig syk at jeg vet ikke om han forstår at de er delt på grunn av han, hvis du skjønner hva jeg mener. Vil din sønn forstå det? Anonymkode: 90626...0b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 Takkers søsken. Hvorfor få flere barn når første mann er så utfordrende. Ja dere bør dele dere, og bytte på så barna får vært med dere begge to. Anonymkode: 81231...bda 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takkers søsken. Hvorfor få flere barn når første mann er så utfordrende. Ja dere bør dele dere, og bytte på så barna får vært med dere begge to. Anonymkode: 81231...bda Førstemann? Anonymkode: 30406...c6b 7 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et vennepar som deler seg i ferien, og det funker bra for dem. Men deres sønn er såpass alvorlig syk at jeg vet ikke om han forstår at de er delt på grunn av han, hvis du skjønner hva jeg mener. Vil din sønn forstå det? Anonymkode: 90626...0b7 Jeg tror ikke han vil forstå det, faktisk. Han er ikke så opptatt av andre mennesker sånn sett, om jeg skal være helt ærlig. Men han vet at han har autisme, så mulig vi kan legge en plan for å forklare hvorfor vi deler oss.. Anonymkode: 30406...c6b 5 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Syns det høres ut som en god ide, syns virkelig synd i de andre barna Anonymkode: ac2fe...2f2 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takkers søsken. Hvorfor få flere barn når første mann er så utfordrende. Ja dere bør dele dere, og bytte på så barna får vært med dere begge to. Anonymkode: 81231...bda Du burde ikke kommentere ting uten å ha leseforståelsen til å få med deg det du kommenterer på. Det står klart og tydelig at det har blitt mer fremtredende. Tror du man får utdelt krystallkuler på føden når barn blir født? Mange autister blir først diagnosert i tenåra, det er skjeldent de blir diagnosert før de kommer opp i skolealder og innen da har mange rukket å lage et eller flere søsken. Anonymkode: d0fbe...96a 15 23
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde ikke kommentere ting uten å ha leseforståelsen til å få med deg det du kommenterer på. Det står klart og tydelig at det har blitt mer fremtredende. Tror du man får utdelt krystallkuler på føden når barn blir født? Mange autister blir først diagnosert i tenåra, det er skjeldent de blir diagnosert før de kommer opp i skolealder og innen da har mange rukket å lage et eller flere søsken. Anonymkode: d0fbe...96a Helt riktig! Han fikk diagnosen i mai i år! Vi merket det var noe da han var rundt 6 år gammel. Muligens tidligere om vi skulle sett tilbake med andre øyne. Og de siste to årene har det blitt MYE værre. Nå utvikler han i tillegg nye tvangstanker omtrent hver mnd. Fobier av alle slag, som gjør at han må gjøre ting på en spesiell måte. Anonymkode: 30406...c6b 4 21
Diverse Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 Det høres ut som en god ide å dele dere opp litt, evt få litt hjelp av familie eller avlasting sånn at de andre barna får gjøre ting på egne premisser av og til. Har selv et barn med autisme og vet hvor mye tilrettelegging det kan kreve. 1 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syns det høres ut som en god ide, syns virkelig synd i de andre barna Anonymkode: ac2fe...2f2 Og det synes jeg også 😔 ts Anonymkode: 30406...c6b 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har en gutt på 12 år med autisme som blir mer og mer fremtreden. Nå er det ganske heftig med lyder, gjentagelse i pratinga (som går non-stop), voldsom gestikulering, «sutring» og roping/kjefting på søsken når han blir frustrert. Han misforstår og tar ALT bokstavelig når søsknene prøver å fortelle noe til oss foreldre eller de andre søsknene. Med andre ord, så kan ingen prate om noen bilen, på bussen, på toget, flyet eller i samme rom uten at han må kommentere ustanselig om temaet. Og han gir seg IKKE. Nå er vi drit slitne, alle sammen. Søsknene må ta hensyn ved at vi ikke kan gjøre de tingene vi skulle gjort når han er med. Noe han selvsagt er hele tiden. Så nå har vi begynt å prate om å dele oss i feriene. Mest for å kunne gi søsken også muligheten til å ha en rolig og god ferie med opplevelser de selv ønsker uten å måtte ta hensyn til han enhver tid. Her noen gode råd eller tips? Eller erfaringer knyttet til dette? Anonymkode: 30406...c6b Høres ut som en god ide og at dere tar dere en tur hver av foreldrene med de andre barna. Så også dere får litt fri fra dette. Litt viktig det også. Mulig dere bør søke litt avlastning om han blir for krevende. Det kan ta tid å få. Men skal dere klare det og han er så intens. Er det nok øitt lurt for alle sammen. Svigerinne har to med autisme. Og den ene er så skal bestemme veldig mye. Vil også være med på alt. Men har nå fått beskjed om at burdager blir delt i to. En med han og en uten. For det går i alt fra at ingen skal snakke, tåler ikke lukt av lys på kaka, hater bursdags sanger osv. Så de kjører på at han må enten akseptere alt som er normalt ved div ting, eller ha et eget opplegg i tilegg. Feks kino blir for høy lyd. Da drar de andre på kinoen og han må se film hjemme. Av og til blir det litt kjipt for han. Men det blir kjipt for han å bli med også. Så han får altid valget. Men grensene er satt. Anonymkode: e79e2...dac 2 15
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Vi har god erfaring med å dele oss. Vi ventet litt for lenge. siste året min sønn var med på ferie, var han 14 år. Han regjerte hytta alene, vi andre var på flukt. Han tok for mye plass, det var ikke lenger hyggelig og det var ikke lenger mulig å avlede han. Vi var heldig å hadde avlastning til han en helg i måneden. Den helgen kunne de andre barna få gjøre noe med begge foreldrene. Men viktig at min sønn ikke visste noe på forhånd, da saboterte han avlastningen, så jeg måtte hente han. Han fikk sine egne ferieturer med en og en av oss, i hovedsak meg, siden det var min sønn. Men også min mann tok han med på kortere turer. Anonymkode: 902c3...11f 6 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har god erfaring med å dele oss. Vi ventet litt for lenge. siste året min sønn var med på ferie, var han 14 år. Han regjerte hytta alene, vi andre var på flukt. Han tok for mye plass, det var ikke lenger hyggelig og det var ikke lenger mulig å avlede han. Vi var heldig å hadde avlastning til han en helg i måneden. Den helgen kunne de andre barna få gjøre noe med begge foreldrene. Men viktig at min sønn ikke visste noe på forhånd, da saboterte han avlastningen, så jeg måtte hente han. Han fikk sine egne ferieturer med en og en av oss, i hovedsak meg, siden det var min sønn. Men også min mann tok han med på kortere turer. Anonymkode: 902c3...11f Høres ut som den hytteturen vi kom hjem fra nå, bare at vi ikke kunne «flykte». Godt å høre at det kan hjelpe å dele opp. Takk ❤️ Anonymkode: 30406...c6b 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har vært støttekontakt og avlaster for en som høres litt lik ut. En ettermiddag i uka og en helg i måneden hadde familien fri til å bare fokusere på de andre barna, og i feriene søkte de om litt ekstra så de fikk tatt en uke-isj uten mens hun koste seg med noen som hadde fokus på bare henne, lot henne velge aktivitet osv. vinn vinn. anbefales virkelig for familier som har det litt krevende. Er man uthvilt har man mer overskudd til ☺️ Anonymkode: 308c6...195 5 5 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 Søk avlastning hvis dere ikke har det allerede. Jeg har sett søsken ta så mye hensyn at de omtrent utsletter seg selv fra de er veldig små, og det er ikke bra. Å dele seg er veldig vanlig. Anonymkode: 2e7f4...9ce 7 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 Jeg og søsken har ikke diagnoser men litt aldersforskjell (5,5 år) og vi var iblant på ferie med bare mamma eller pappa. Bare gode minner herfra. Anonymkode: f7de9...65f 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Søk avlastning hvis dere ikke har det allerede. Jeg har sett søsken ta så mye hensyn at de omtrent utsletter seg selv fra de er veldig små, og det er ikke bra. Å dele seg er veldig vanlig. Anonymkode: 2e7f4...9ce Enig. Kan dessverre påvirke de andre søsknene veldig negativt. Har selv søsken med handikapp og har først i voksenalder skjønt hvor selvutslettende det var for meg i oppveksten at jeg aldri fikk tid alene med foreldre, og at søskenet alltid var med, og ble til og med satt i samme klasse. Anonymkode: 29d62...e41 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 Har dere prøvd å gi han med autisme ro i form av støydempende øretelefoner feks? Eller høres det ut som han trenger gode samtaler med en terapaut mtp fobier og urasjonelle frykter og selvregulering? Kansje det hadde vært fint å miste håndtering av det sosiale og fobier sånn opp mot ungdomskole tiden, der det sosiale blir enda mer krevende. Han kan jo ikke dominere alle rundt seg om han skal fungere best mulig sosialt sett på skole, blant venner. Anonymkode: 6b106...c81 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå