Gå til innhold

Nova scotia duck tolling retriever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye erfaring må jeg ha med hund for å ha en Nova scotia duck tolling retriever?

Anonymkode: 39f42...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tolleren er en jakthund/brukshund som trenger mye mental stimuli. Man må jo begynne et sted for å få mer erfaring, det handler vel så mye om hvor mye tid man vil bruke på å trene hund. 
Dette er en hund for de som vil drive med hund, og ikke bare «ha hund». Misforstå meg rett; er man mest ute etter selskap og å bare gå på tur? Eller vil man også drive med spor, rally, lydighet og evt. Jakt? Å gå en lang tur er ikke nok for slike hunder alene. 
Tenker vilje til å legge ned tid og penger i treninger og kurs er vel så viktig som tidligere erfaring. 
Hvis man ikke har interesse for det, men synes mest hunden er fin, så ta en reality check med deg selv.

Sett deg inn i rasen, og snakk med oppdrettere. Tror man skal være litt obs på at mentaliteten/nervøsitet. Noe oppdrett har vært litt så som så. (Men det kan sies om mange raser.) 

https://retrieverklubben.no/toller/

Anonymkode: 3465b...49e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen

Jeg har en frøken på 3,5 år liggende på gulvet her. Hun er omplasserings hund for nesten 2 år siden og de vi fikk i fra har lagt ned mye jobb i henne så vi er utrolig heldige. Vi har erfaring fra  Flat Coated Retriver men vil si at tolleren er noe helt annet. Men vår er utrolig rolig inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en førstegangshund. Har du en slik rase så bør du trene aktivt innen hundesport. Grunnet overavl er det en del hunder av den rasen som har et nervøst lynne, dessverre.

Anonymkode: 0d9fa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hadde også av-knapp inne. Men det må læres. Den fremste egenskapen er LEK! Den oppfordrer til lek. Og den lurer folk til å leke:) Så det er viktig å ikke ta imot denne invitasjonen inne, men drive med lek, søk osv på tur. Ellers trenger den sosialisering med andre hunder, noe mange glemmer eller angår. Det er mye hund, men det er selvsagt individuelle forskjeller. 

Anonymkode: 118a6...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt toller i 17 år, to stk fra to ulike oppdrettere. Det er viktig å velge en god oppdretter. Første hunden vi hadde fikk «tollersyken» som er en genetisk sykdom som går i rasen. Hun var vanskelig å oppdra og ikke så kosete. Hun ble bare 5 år pga sykdommen. 

Den andre vi fikk var en helt annen hund. Fra «Lauvstua». Perfekt familiehund. Hun var relativt lett å trene, men man måtte jo sette av tiden til det. Særlig når det gjaldt å gå fint i bånd. 

Jeg tenker det er en ok førstehund om man har livsstilen til det og allerede går mye turer. Det er ikke nok med tisseturer. Krever mye sånn sett, men fungere godt inne og i familien når de har fått brukt energien sin. Ellers litt masete. 

Anonymkode: 5ccbd...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

setter du deg godt inn i alt hundehold og går på valpekurs og grunnkurs (det som kommer etterpå;) så går det nok bra. Vær dedikert og konsekvent. Alle i Fam. må være enig i oppdragelsen osv. Og anbefaler andre kurs som søk ol. Selv om jeg har hatt mange hunder får jeg og ikke minst hunden mye ut av slike kurs🥰  -vær obs på endel sykdommer og allergier, derfor superviktig med en seriøs/god oppdretter.

Anonymkode: 118a6...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...