Gå til innhold

Stresser med å komme over eksen, men klaret det ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brudd for 1,5 år siden. Enda ikke over eksen. Og så stresser jeg med det på grunn av alder og ønske om barn. Men klarer liksom ikke tvinge meg til å komme over eksen heller og bli klar til en ny. 

Normalt å ikke være klar for et nytt forhold enda? 

Hvis noen har råd i denne situasjonen så gjerne kom med de. 

Anonymkode: bfd6c...c5c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du ber om for mye på en gang.

Du må bearbeide sorgen over det du har mistet før du kan gå videre.

»Mistet» kan være så mangt: mannen, drømmen etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Cluet er at du stresser med det.

Anonymkode: 105ce...d1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (53 minutter siden):

Jeg tenker du ber om for mye på en gang.

Du må bearbeide sorgen over det du har mistet før du kan gå videre.

»Mistet» kan være så mangt: mannen, drømmen etc.

Forstår det, men føler meg ikke ferdig etter 1,5 år. Det er jo en stund 🥹

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Cluet er at du stresser med det.

Kan du utdype litt mer? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du utdype litt mer? 

ts

Er ikke den du siterer, men cluet er at du fortsatt er opphengt i vedkommende. Du kutte ut den personen fra livet ditt, ikke drømme om at dere skal gjenforenes, ikke stalke sosiale medier etc. 

Anonymkode: f5b64...30f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du stresser, ergo du obsesser, du må bare gi slipp på han, og forsone deg med at det aldri blir dere igjen før du kan finne noen andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Brudd for 1,5 år siden. Enda ikke over eksen. Og så stresser jeg med det på grunn av alder og ønske om barn. Men klarer liksom ikke tvinge meg til å komme over eksen heller og bli klar til en ny. 

Jeg er ikke over siste eksen min som er 1,5 år siden. Jeg har ikke noe kontakt eller noe Men savner henne mye. Det er ikke så mye gode råd enn å gi det tid så går det over.

Anonymkode: 54d7e...a98

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke over siste eksen min som er 1,5 år siden. Jeg har ikke noe kontakt eller noe Men savner henne mye. Det er ikke så mye gode råd enn å gi det tid så går det over.

Ville du klart å få følelser for en annen nå? Eller har du det sånn som meg? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville du klart å få følelser for en annen nå? Eller har du det sånn som meg? Ts

Jeg har prøvet å gå videre men får ikke følelser for noen andre. Har følelser for hun enda etter så lang tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har prøvet å gå videre men får ikke følelser for noen andre. Har følelser for hun enda etter så lang tid. 

Da har vi det helt likt 🥹

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har vi det helt likt 🥹

ts

Har du prøvet å gått videre med noen. Har du noe kontakt med eksen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter mitt samlivsbrudd, så brukte jeg lang tid på å bli klar for et nytt forhold. Og jeg stresset veldig i starten. Og fordi jeg stresset så klarte jeg ikke legge eksen helt bak meg, og klarte heller ikke skape følelser for andre. Jeg var låst i et vakuum mellom fortid og framtid. Jeg ble hektet på minnene fra fortiden, altså eksen, mens jeg letet etter ei som kunne innfri minnene. Og såklart, å innfri andres minner kan jo ingen gjøre. Uansett hvor fin og flott de er. 

Det var ikke før at jeg gav opp og meldte meg ut av alt at jeg at jeg klarte å finne roen slik at jeg endelig kunne legge eksen bak meg og se framover. Problemet mitt ble dog at jeg fant en veldig god ro og trivsel med å være enslig, så jeg har enda ikke tatt opp dating igjen. Og årene har gått. Men det er helt greit :D 

Så jeg tror problemet ditt er en hekt med påfølgende stress. Altså et vakuum mellom fortid og framtid. Der står du bom fast. Du må avkoble deg minnene, og du må slutte å jakte etter muligheter. Du trenger ikke gi opp slik jeg gjorde. Du kan være tilgjengelig for andre. Men slapp av underveis. Kos deg mer. Lev i nuet, og så lar du det som skjer skje.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (48 minutter siden):

Etter mitt samlivsbrudd, så brukte jeg lang tid på å bli klar for et nytt forhold. Og jeg stresset veldig i starten. Og fordi jeg stresset så klarte jeg ikke legge eksen helt bak meg, og klarte heller ikke skape følelser for andre. Jeg var låst i et vakuum mellom fortid og framtid. Jeg ble hektet på minnene fra fortiden, altså eksen, mens jeg letet etter ei som kunne innfri minnene. Og såklart, å innfri andres minner kan jo ingen gjøre. Uansett hvor fin og flott de er. 

Det var ikke før at jeg gav opp og meldte meg ut av alt at jeg at jeg klarte å finne roen slik at jeg endelig kunne legge eksen bak meg og se framover. Problemet mitt ble dog at jeg fant en veldig god ro og trivsel med å være enslig, så jeg har enda ikke tatt opp dating igjen. Og årene har gått. Men det er helt greit :D 

Så jeg tror problemet ditt er en hekt med påfølgende stress. Altså et vakuum mellom fortid og framtid. Der står du bom fast. Du må avkoble deg minnene, og du må slutte å jakte etter muligheter. Du trenger ikke gi opp slik jeg gjorde. Du kan være tilgjengelig for andre. Men slapp av underveis. Kos deg mer. Lev i nuet, og så lar du det som skjer skje.

Alltid så har du så mye klokt å si, heldig er den dama som treffer deg når du er klar til å date  igjen! 

Du må slutte å inkludere eksen i dagdrømmene dine TS. Være litt bestemt med deg selv at du vil videre nå. Ikke fordi du stresser, men fordi du ser at drømmene om eksen ikke gir deg noe. 

Anonymkode: 4b412...1e6

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid så har du så mye klokt å si, heldig er den dama som treffer deg når du er klar til å date  igjen! 

Oy, det var raust, AB...1e6! Takk 😊 Vi får se hva framtiden bringer. Men når det skjer så skal jeg gjøre mitt beste for å unngå å havne som en "dump han"-tråd på KG. :knegg:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Du har nok helt rett i at jeg står helt fast der. 😭 

Hvor lang tid brukte du på å komme deg over eksen din? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alene ganske mye lenger enn deg og både savner og savner ikke en partner. Du må gi deg selv litt mer tid til å reflektere før du går videre. Du trenger ikke overanslysere hva som er feil. Ofte er det bare at man trenger mer tid. 

Anonymkode: fed92...819

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har nok helt rett i at jeg står helt fast der. 😭 

Hvor lang tid brukte du på å komme deg over eksen din? 

ts

Etter at jeg koblet av minnene og senket skuldrene tok det faktisk kort tid. Noen uker.

Men du må gjøre en aktiv jobb rundt det. Ikke "dyrk" kjærlighetssorg ved å se tilbake og mimre over minner. Du må bryte tankemønstret med å se framover. Framover, framover og framover. Så snart hodet drar deg bakover, så stopp tankekverna, distraher deg og fortsett å se framover. Til det som skal skje. Til de du skal møte. Fantasere om det heller. Framtiden. 

Tenk på alle minnene du KOMMER til å lage deg. Tenk på han/henne der ute som du enda ikke har møtt. Tenk på deg selv. Finn ro at du har det fint på tross for at du er alene. Pust ut. Og søk etter det du KAN eller SKAL gjøre. 

Drit i fortiden, og hev blikket framover.

Dét er nøkkelen. 

Vær også oppmerksom på at ofte lider man ikke av kjærlighetssorg for énmen lider av ensomhet og savn etter noen. Det er altså ikke han du savner i seg selv, men noen. Der man fyller savnet for noen med minner om den siste vi hadde. 

Hvis det er slik så er det "lett" å finne et vendepunkt. For alt du trenger å gjøre er å erstatte savnet med tanker om framtiden, og fylle på med håp

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (20 minutter siden):

Oy, det var raust, AB...1e6! Takk 😊 Vi får se hva framtiden bringer. Men når det skjer så skal jeg gjøre mitt beste for å unngå å havne som en "dump han"-tråd på KG. :knegg:

😂 da må du enten finne en dame som ikke er på kg eller muligens hacke og legge ned hele siden, for her dumpes folk over feil bil og hjelpe meg om du har dorullen feil😂

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Etter at jeg koblet av minnene og senket skuldrene tok det faktisk kort tid. Noen uker.

Men du må gjøre en aktiv jobb rundt det. Ikke "dyrk" kjærlighetssorg ved å se tilbake og mimre over minner. Du må bryte tankemønstret med å se framover. Framover, framover og framover. Så snart hodet drar deg bakover, så stopp tankekverna, distraher deg og fortsett å se framover. Til det som skal skje. Til de du skal møte. Fantasere om det heller. Framtiden. 

Tenk på alle minnene du KOMMER til å lage deg. Tenk på han/henne der ute som du enda ikke har møtt. Tenk på deg selv. Finn ro at du har det fint på tross for at du er alene. Søk det du KAN eller SKAL gjøre. 

Drit i fortiden, og hev blikket framover.

Dét er nøkkelen. 

Det er faktisk det som er nøkkelen. Sånn helt på ordentlig. 

Til kjærlighetssorg og det meste annet vi holder fast i å ikke klarer helt å gi slipp på. 

Det vil også hjelpe deg litt på veien om du gjør noe fysisk og helt konkret for å tvinge hjernen over på noe nytt. En ny hobby, en sport, hva som helst som er nytt vil hjelpe litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂 da må du enten finne en dame som ikke er på kg eller muligens hacke og legge ned hele siden, for her dumpes folk over feil bil og hjelpe meg om du har dorullen feil😂

Puh. Takk gud for at jeg har rett bil og får fnatt av å se dorullen henge feil vei selv, så dét slapp jeg iallfall unna. 😁

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk det som er nøkkelen. Sånn helt på ordentlig. 

Til kjærlighetssorg og det meste annet vi holder fast i å ikke klarer helt å gi slipp på. 

Det vil også hjelpe deg litt på veien om du gjør noe fysisk og helt konkret for å tvinge hjernen over på noe nytt. En ny hobby, en sport, hva som helst som er nytt vil hjelpe litt. 

Ja! Ignorere fortid, og se framover. En kompleks øvelse, men utrolig effektivt. 

Jeg skrev et avsnitt til etterpå, og det var om ordet håp. Se framover og håp. Man kan klamre seg fast til håp selv i de mørkeste stunder. Å håpe kan løfte deg ut av det meste hvis du ellers bare tror på håpet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...