Gå til innhold

Ville dere gått ned i vekt til neste førsøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 170cm og veier 80 kilo. Selvom bmien min er høy føler jeg meg ikke veldig stor og bruker stort sett M/L i klær og er egentlig fornøyd med egen kropp.

Legen vår ved klinikken (privat) mener at vi har fått dårlige resultater fordi jeg er overvektig. Problemet vårt er nedsatt sædkvalitet. Jeg er 33 og har 17 i AMH og 8 i fsh.

Vi har hatt to forsøk nå med samme opplegg og medisin hver gang. Jeg har mange follikler / eggposer men får ut få egg og ingen av de er modne. Vi har hatt to forsøk uten å få innsett. 

Spørsmålet mitt er om jeg burde forsøke å kanskje gå ned 8-12 kilo før neste forsøk. Det er det eneste vi ikke har prøvd, vi har allerede kuttet ut alt av godteri, snus, brus, alkohol osv. Har det virkelig så mye å si med vekt? Ønsker egentlig bare å komme i gang men samtidig betaler vi så mye så jeg vil vite at alt er utprøvd :( 

Anonymkode: cc49a...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg strevde med å bli gravid ville jeg ha prøvd alt. Det skader jo ikke.

Anonymkode: 2a6c3...7d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men dette bør gjøres sunt så det ikke setter kroppen i en stressituasjonen med for lite næring.

Anonymkode: 06afe...c64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå ned i vekt før 3.forsøk. Gikk ned 5 kilo på en måned. 
Da gikk det bra, og jeg ble gravid.

Det finns flere måter å gå ned på, du må finne den som funker for deg

Anonymkode: 5db29...369

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :) Får nok prøve å gå ned litt, det er bare så kjedelig da jeg nok ikke har gått ned nok før i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt prøvd å gått forsiktig ned i vekt. Ikke noe ekstrem diett eller hardtrening da det igjen kan gjøre at kroppen går igjennom hormonelle endringer som kan påvirke fertilitet der og da. 

Du er ikke veldig overvektig - og absolutt innenfor grensene som de har ved ivf, men det skader ikke å prøve og gå ned    4-7kg. Det er fullt mulig å få gått ned rundt den vekten til januar på en sunn og fornuftig måte. 

Anonymkode: 909e6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over som skriver at du burde prøve å gå ned, men ikke med ekstreme tiltak. 

Er selv 170 og har gått ned fra 79 til 74 ila de siste 2 månedene. Jeg spiste som du ganske sunt fra før, men har fokusert enda mer på å få i meg nok protein og grønnsaker (ikke begrenset mat ellers, ikke telt kalorier). Også kuttet jeg ut karbohydrater etter middagen (altså alle karbohydrater, ikke bare godteri - ikke noe frukt, melk, etc) - men dette fordi jeg sliter med fastende blodsukker. 

Hvis du går ned på denne måten, så vil det ikke påvirke eggløsning negativt.

Kanskje du kan få mannen med på en litt sunnere livsstil samtidig? Sædkvaliteten er jo også påvirket av hva og hvordan man spiser, samt mosjon/trening - to fluer en smekk?

Anonymkode: 37c38...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier et par kilo mer enn deg og her også trengte vi hjelp pga svømmerne. Jeg fikk høre fra både privat og offentlig at risikoen for spontanabort kan være noe høyere når man veier litt mer, men ingenting om eggkvaliteten. Jeg sliter også med å miste vekten, jeg klarte å gå ned 6 kilo på to mnder ifjor høst, men etter det sa det bom stopp. Jeg er aktiv ved at jeg trener flere ganger i uken og kuttet ut alt sånn som du, men vekten rykker ikke. Jeg har gått ned i cm, men vekten er lik, men jeg har likevel nå blitt gravid via forsøk med det offentlige.

Så jeg vet akkurat hvordan du har det med dette vektpresset. Jeg er enig med flere over at man kan jo forsøke, men ikke start på noen drastisk diett for å miste mest mulig på kortest tid.

En ting som kan være årsaken til resultatetene dere har hatt, kan jo være hvordan du reagerer på hormonene du har blitt stimulert med. Har dere forsøkt med ulike hormoner på de to forsøkene eller samme? For det kan jo være et forsøk å prøve med en annen type som kan funke bedre for deg? 

Anonymkode: b83b2...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg veier et par kilo mer enn deg og her også trengte vi hjelp pga svømmerne. Jeg fikk høre fra både privat og offentlig at risikoen for spontanabort kan være noe høyere når man veier litt mer, men ingenting om eggkvaliteten. Jeg sliter også med å miste vekten, jeg klarte å gå ned 6 kilo på to mnder ifjor høst, men etter det sa det bom stopp. Jeg er aktiv ved at jeg trener flere ganger i uken og kuttet ut alt sånn som du, men vekten rykker ikke. Jeg har gått ned i cm, men vekten er lik, men jeg har likevel nå blitt gravid via forsøk med det offentlige.

Så jeg vet akkurat hvordan du har det med dette vektpresset. Jeg er enig med flere over at man kan jo forsøke, men ikke start på noen drastisk diett for å miste mest mulig på kortest tid.

En ting som kan være årsaken til resultatetene dere har hatt, kan jo være hvordan du reagerer på hormonene du har blitt stimulert med. Har dere forsøkt med ulike hormoner på de to forsøkene eller samme? For det kan jo være et forsøk å prøve med en annen type som kan funke bedre for deg? 

Anonymkode: b83b2...d0d

Begge forsøkene våre har vært identiske ifht medisin og dose, så jeg er veldig spent på om kanskje rett og slett dosen / medisinene er feil og at det ikke er vekten 😅 Mange som veier langt mer blir jo gravide gjennom IVF. Takk for alle svar 🥰

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er relevant men vi brukte 8 mnd på førstemann, da var jeg overvektig. Ikke sykelig men som deg M/L.

Andremann ble til på mirakuløst vis, da var jeg normalvektig og brukte S/XS. Så vil anta at det har noe med saken å gjøre.

Når det er sagt, så var drt utrolig mye lettere å gå gravid med 10kg mindre på kroppen!

Anonymkode: 4ba6a...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...