Gå til innhold

Hvordan er det å studere profesjon psykologi (uio)?

Lamiawaterhouse

Anbefalte innlegg

Hei! Skal studere profesjon psykologi på UIO neste måned. Lurte bare litt på hvordan timeplanene er (hvor ofte er man på skolen), hvordan student miljøet er, hva slags type mennesker som studerer faget osv. Jeg hadde ganske høyt snitt (5.85), men har ikke tatt realfag. Jeg tenker å ta realfag også kanskje søke på medisin/odontologi, men jeg skal iaf gå første året på profesjon. 
Lurte også på om det var en smooth journey… er det lett å få jobb når man er ferdig med studiet? Blir det mye praksis ? Tjener man godt som psykolog ? (Har sett så mye forskjellig angående lønnen) 

Takk hvis du svarer ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleide å sjekke opp en del utenfor psykologibygget på Blindern så har litt info selv om den kanskje er utdatert.

Det kan være litt spisse albuer, men ikke i nærheten av det samme som på rettsvitenskap. Man er ikke like store konkurrenter. Det er og noen som ikke gidder å fokusere på å få gode karakterer da man kan få jobb om man så har E i snitt, men spørs jo litt mtp videreutdanning. 

Mange som er født inn i pengesterke familier, men og en del fra østkanten. En del som har et litt kaldt skall utenpå så sikkert lurt å bli kjent med folk fra dag én. De er supre når man først blir kjent med dem.

Vil tro det er en overvekt av folk med den treige varianten av COMT-genet som gjør at de har utfordringer med å bli kvitt egne følelser- eks stresser over tid selv når det ikke er hensiktsmessig. En del symptomer på angst, depresjon og ocd uten at de nødvendigvis har noen diagnose. Hadde jeg studert om igjen så hadde det nok blitt psykologi profesjon. De som jobber på akuttavdelinger har det litt koseligere på jobb enn psykiaterne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studerte for ti år siden, men det var et veldig greit studie. Mange hyggelige folk. Lett å få jobb etterpå. Lønnen etterpå er ok. Men blir mye bedre når man blir spesialist.

Anonymkode: ad23b...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studerte ved et annet universitet og ble ferdig i fjor. Tjener 640.00 (statlig). Fikk fast stilling etter et års vikariat. Har inntrykk av at de fleste får jobb nokså raskt (i hvert fall i voksen-feltet), med unntak av Oslo-psykologene. Går videreutdanning i Oslo og mange i min gruppe har flere år med vikariat bak seg og strever med å få noe fast, eller så pendler de et godt stykke ut av byen. Mye kan likevel skje innen du er ferdig. Lykke til! 6 år går fort! Litt tørt i starten, men gøy når praksisen er i gang. Fult mulig å ha deltidsjobb og verv/frivillig arbeid ved siden. Kan være en grei inngangsport til videre jobb. 

Anonymkode: a0c97...861

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye oppmøte er det i en vanlig uke de første årene på studiet?

Anonymkode: 939da...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (På 22.7.2024 den 9.08):

Jeg pleide å sjekke opp en del utenfor psykologibygget på Blindern så har litt info selv om den kanskje er utdatert.

Det kan være litt spisse albuer, men ikke i nærheten av det samme som på rettsvitenskap. Man er ikke like store konkurrenter. Det er og noen som ikke gidder å fokusere på å få gode karakterer da man kan få jobb om man så har E i snitt, men spørs jo litt mtp videreutdanning. 

Mange som er født inn i pengesterke familier, men og en del fra østkanten. En del som har et litt kaldt skall utenpå så sikkert lurt å bli kjent med folk fra dag én. De er supre når man først blir kjent med dem.

Vil tro det er en overvekt av folk med den treige varianten av COMT-genet som gjør at de har utfordringer med å bli kvitt egne følelser- eks stresser over tid selv når det ikke er hensiktsmessig. En del symptomer på angst, depresjon og ocd uten at de nødvendigvis har noen diagnose. Hadde jeg studert om igjen så hadde det nok blitt psykologi profesjon. De som jobber på akuttavdelinger har det litt koseligere på jobb enn psykiaterne 

Sjelden jeg leser så mye piss og svada på en gang. 

Anonymkode: 5ed55...44e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oppmøte og krav til det finner du lett oversikt over på nettsidene deres. Det kan du trykke inn på hvert enkelt emne og de hvilke krav som gjelder. 

Jeg gikk ut av studiet for noen år siden. Trivdes greit og synes mesteparten av undervisningen var god. Ikke veldig krevende, men man må jobbe for å bestå. Mye gruppesamararbeid og presentasjoner, noe som forsåvidt er god forberedelse til å jobbe i det offentlige hvor mange vurderinger tas i team. 

Jeg tjener i dag rundt 950.000. Da jobber jeg 8-15.30 som vanlig behandler på et sykehus i Oslo. Sammenlignet med legene, vil jeg si det er gull å være psykolog hvis man vil jobbe innen psykisk helse. Spesialiseringen er mye lettere og man slipper masse skiftarbeid. 

Anonymkode: a700f...d95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lamiawaterhouse skrev (På 21.7.2024 den 13.40):

Hei! Skal studere profesjon psykologi på UIO neste måned. Lurte bare litt på hvordan timeplanene er (hvor ofte er man på skolen), hvordan student miljøet er, hva slags type mennesker som studerer faget osv. Jeg hadde ganske høyt snitt (5.85), men har ikke tatt realfag. Jeg tenker å ta realfag også kanskje søke på medisin/odontologi, men jeg skal iaf gå første året på profesjon. 
Lurte også på om det var en smooth journey… er det lett å få jobb når man er ferdig med studiet? Blir det mye praksis ? Tjener man godt som psykolog ? (Har sett så mye forskjellig angående lønnen) 

Takk hvis du svarer ! 

Jeg tenker umiddelbart at å gå psykologi samtidig som man holder døra åpen for odontologi, tilsier at du ikke nødvendigvis brenner for psykologifaget. Dette er kun sagt med velment nøytral observasjon fra en person som har jobbet i helsevesenet hele livet. Å bli psykolog er ganske spesifikt. Odontologi er også ganske spesifikt. Men de to er langt fra hverandre mtp fagområde. 

Anonymkode: 29577...863

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker umiddelbart at å gå psykologi samtidig som man holder døra åpen for odontologi, tilsier at du ikke nødvendigvis brenner for psykologifaget. Dette er kun sagt med velment nøytral observasjon fra en person som har jobbet i helsevesenet hele livet. Å bli psykolog er ganske spesifikt. Odontologi er også ganske spesifikt. Men de to er langt fra hverandre mtp fagområde. 

Er absolutt positivt å være opptatt av psykologi som tannlege. Ikke så veldig langt fra hverandre egentlig. Det man må vurdere er egen kapasitet og hva man trives med og hva som gir deg energi. Vil du «inn i mennesket» eller vil du holde andres indre liv litt mer på avstand og får mer glede av konkrete problemstillinger og oppgaver som kan løses der og da? Begge yrker jobber i helsevesenet, har greie arbeidstider og ok lønn, og kan jobbe både offentlig og privat. Begge yrker har mulighet for forskning og videreutdannelser. Man må se for seg seg selv som godt voksen med egne barn, egne hobbyer, kanskje eldre foreldre som krever litt, egen søvn og helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er absolutt positivt å være opptatt av psykologi som tannlege. Ikke så veldig langt fra hverandre egentlig. Det man må vurdere er egen kapasitet og hva man trives med og hva som gir deg energi. Vil du «inn i mennesket» eller vil du holde andres indre liv litt mer på avstand og får mer glede av konkrete problemstillinger og oppgaver som kan løses der og da? Begge yrker jobber i helsevesenet, har greie arbeidstider og ok lønn, og kan jobbe både offentlig og privat. Begge yrker har mulighet for forskning og videreutdannelser. Man må se for seg seg selv som godt voksen med egne barn, egne hobbyer, kanskje eldre foreldre som krever litt, egen søvn og helse. 

Å være "opptatt av psykologi" er viktig i de fleste yrker hvor man samhandler med mennesker og særlig behandler pasienter. Men jeg mener at å skulle være psykolog, som går direkte på å behandle folks psyke, er langt unna et håndtverk som tannlege faktisk er. Man skal være hendig og like å jobbe fokusert på 1x1cm. Det er et veldig fysisk yrke, og langt fra psykologi *som profesjon*. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å være "opptatt av psykologi" er viktig i de fleste yrker hvor man samhandler med mennesker og særlig behandler pasienter. Men jeg mener at å skulle være psykolog, som går direkte på å behandle folks psyke, er langt unna et håndtverk som tannlege faktisk er. Man skal være hendig og like å jobbe fokusert på 1x1cm. Det er et veldig fysisk yrke, og langt fra psykologi *som profesjon*. 

Poenget mitt var at det ikke er så veldig merkelig at man kan være interessert i begge disse yrkene, og ikke helt klare å bestemme seg. Vet om flere som har vurdert begge på et tidspunkt. Som tannlege kan man spesialisere seg inn og bli TOO-tannlege, som jobber med ofre for tortur og overgrep. Man jobber mye men angst og fobi generelt som tannlege, og lærer mye om dette under studier og også ved kurs. Man kan være interessert i menneskers psyke samtidig som man er fingernem. Jeg anbefalte personen å tenke på hva slags arbeidshverdag hen ønsker på sikt. Noen kan bli mentalt sliten av andres indre liv på sikt, men for andre kan det motivere og gi energi. Noen liker å jobbe langsiktig med diffuse ting, mens andre liker konkrete oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er veldig mange som bytter mellom medisin og psykologi og som oppriktig er i tvil om valget fordi de liker begge deler. På litt kull fikk vi to fra medisin og mistet en til medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Oppmøte og krav til det finner du lett oversikt over på nettsidene deres. Det kan du trykke inn på hvert enkelt emne og de hvilke krav som gjelder. 

Jeg gikk ut av studiet for noen år siden. Trivdes greit og synes mesteparten av undervisningen var god. Ikke veldig krevende, men man må jobbe for å bestå. Mye gruppesamararbeid og presentasjoner, noe som forsåvidt er god forberedelse til å jobbe i det offentlige hvor mange vurderinger tas i team. 

Jeg tjener i dag rundt 950.000. Da jobber jeg 8-15.30 som vanlig behandler på et sykehus i Oslo. Sammenlignet med legene, vil jeg si det er gull å være psykolog hvis man vil jobbe innen psykisk helse. Spesialiseringen er mye lettere og man slipper masse skiftarbeid. 

Hei 

litt usikker på hvordan man svarer på meldinger her, men tusen takk for alle svarene. 950K høres ut som en veldig bra lønn, men er det etter spesialisering? Hvor lenge har du jobbet som psykolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at det var god lønn. 

Når det er sagt. Så har jeg selv gått til psykolog og unner psykologen jeg hadde hver krone hun tjente for å lytte til mine tanker. Jeg hadde aldri orket å høre på de tingene der og jeg var nok ikke engang blant de tyngste pasientene. 

Anonymkode: c838b...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kommer det vel snart noen og forteller deg hvor dum du har vært, ts, og at du heller bør studere sykepleie 😆

Anonymkode: 7f00d...885

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det var god lønn. 

Når det er sagt. Så har jeg selv gått til psykolog og unner psykologen jeg hadde hver krone hun tjente for å lytte til mine tanker. Jeg hadde aldri orket å høre på de tingene der og jeg var nok ikke engang blant de tyngste pasientene. 

Edit: Jeg hadde aldri noe selvmordsforsøk og åpenbart aldri selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 10.15):

Sjelden jeg leser så mye piss og svada på en gang. 

Anonymkode: 5ed55...44e

Da er det sikkert greit at han blir psykolog. Det er mye piss og svada, og lite annet enn erfaringsbasert surlumhei uten vitenskapelig oppbacking, men der de bekrefter sine egne teorier med svak forskning. 

Noe er galt i forskningen på psykologi

Anonymkode: 9386c...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lamiawaterhouse skrev (3 timer siden):

Hei 

litt usikker på hvordan man svarer på meldinger her, men tusen takk for alle svarene. 950K høres ut som en veldig bra lønn, men er det etter spesialisering? Hvor lenge har du jobbet som psykolog? 

Det er etter spesialisering, ja, men den gikk veldig greit å gjennomføre. Jeg har jobbet mellom i nærmere 10 år nå, og jobbet i offentlig hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

så hva var lønnen sånn rett etter du ble utdannet? Hva spesialiserte du deg i? Hva lønner det seg best å spesialisere seg i? Er nevropsykologi bra ?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er etter spesialisering, ja, men den gikk veldig greit å gjennomføre. Jeg har jobbet mellom i nærmere 10 år nå, og jobbet i offentlig hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lamiawaterhouse skrev (2 timer siden):

Hei

så hva var lønnen sånn rett etter du ble utdannet? Hva spesialiserte du deg i? Hva lønner det seg best å spesialisere seg i? Er nevropsykologi bra ?

Når det kommer til spesialisering er det ingenting som lønner seg mer enn andre sånn rent lønnsmessig. Sykehusene opererer med enten spesialist eller ikke når det kommer til lønn. Den spesialiseringen som lønner seg er den som er innen det feltet man blir man blir interessert i. 

Spesialiseringen i nevropsykologi er utrolig komplisert å gjennomføre, og de fleste sykehus legger lite til rette for spesialiseringløp. På offentlige sykehus har ikke spesialister i nevropsykologi bedre lønn enn andre spesialister. Men hvis man er interessert i nevro har jeg inntrykk av de er ettertraktet og ofte trives godt i jobben. 

Til jobber søkes det oftest etter spesialist i voksen eller barn. Samfunn er økende, da jobber man ofte i kommunen. Alle disse tre er relativt enkle å gjennomføre, men med noe ulikt innhold og krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...