Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har snart termin og alle rundt oss er selvfølgelig veldig spente og engasjerte. Alle er veldig på at de skal komme på besøk så fort vi kommer hjem, på sykehuset etc. 

Jeg ønsker jo å ta imot folk på besøk, men lurer litt på deres erfaringer med hvordan det er best å gjøre det? La de nærmeste besøke på sykehuset? Ha besøk i små eller store puljer hjemme? Er ute etter å høre alle mulige erfaringer, da jeg ikke aner hva som er best. Ønsker ikke at baby skal bli overstimulert heller..

Anonymkode: da13f...ea3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig avstår vi helt fra å ha besøk på sykehuset. Samme med de første dagene hjemme - har variert fra barn til barn hvor lenge vi har ønsket og hatt behov for ro. Deretter får nærmeste familie komme på korte besøk. Max 1t. 

Men det er kjempe individuelt hva man orker og har lyst til. Så er ingen fasit på hva som funker for alle. Vi gjorde det klart før fødslene at vi gav beskjed om når vi var klar for besøk. 

Anonymkode: a3fc4...e2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen besøkte oss på sykehuset da jeg fødte første. Har selv termin nå straks med nr 2 og det er kun partner og babys søsken som kan besøke på barsel. Syns det er greit med besøk hjemme, gjerne mindre puljer og ikke mange timene av gangen

Anonymkode: cdde3...af6

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser du ann etter fødsel. 

Med første ville jeg helst at alle skulle komme øyeblikkelig å se ungen. Jeg var så stolt! Hadde egentlig tenkt at det skulle være motsatt. 

Med nr to ville jeg kun la mannen, storesøster og mine egne søstre på besøk hjemme etter fødsel. Kun mannen på sykehuset.  Besteforeldre osv fikk komme etterhvert.  Så de kom vel etter noen dager, det passet bra.  

Se det ann og ikke avtal noe. Snakk med mannen din om at etter fødsel gir du klarsignal og han må spørre deg før masse folk renner inn dørene. Så tar du det som det kommer. 

Anonymkode: c7b75...28d

AnonymBruker
Skrevet

Er i innspurten selv, og synes det er vanskelig å bestemme noe på forhånd da jeg ikke vet hvordan fødsel kommer til å bli eller hvordan min form kommer til å være etterpå. Ser for meg ingen besøk på sykehus og at vi ønsker litt ro de første dagene hjemme, men det er jo umulig å vite på forhånd. Har venniner som har tenkt at de ikke ønsket besøk med en gang, men som var i god form og gjerne ville vise fram baby med en gang til besteforeldre. Vi har bare gitt beskjed om at vi må se det an etter fødsel. Har ikke planlagt eller avtalt noenting. 😊 

Anonymkode: 836a9...499

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring var at folk egentlig ikke er så ivrig med å komme på besøk for å se baby, ja, de nærmeste kom jo, men de andre rant ikke akkurat ned dørene. Det fødes jo mange babyer, så kanskje derfor.

Anonymkode: fa33d...f17

AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann tok vi ikke imot besøk på sykehuset, men ba besteforeldre på besøk kvelden vi var hjemme igjen. 

Nå med nr to tenker jeg det blir naturlig at storebror kommer på sykehuset på besøk, men ellers får de andre vente til vi er hjemme igjen.

Overnattingsbesøk tar vi ikke imot de første ukene, så jeg har gitt beskjed til mannen at hvis svigers skal komme får de vente til jeg er klar, og eventuelt ta inn på hotell😊

Det er greit å få litt ro, komme i gang med amming og komme seg litt til hektene selv.

Anonymkode: 5591d...b77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har snart termin og alle rundt oss er selvfølgelig veldig spente og engasjerte. Alle er veldig på at de skal komme på besøk så fort vi kommer hjem, på sykehuset etc. 

Jeg ønsker jo å ta imot folk på besøk, men lurer litt på deres erfaringer med hvordan det er best å gjøre det? La de nærmeste besøke på sykehuset? Ha besøk i små eller store puljer hjemme? Er ute etter å høre alle mulige erfaringer, da jeg ikke aner hva som er best. Ønsker ikke at baby skal bli overstimulert heller..

Anonymkode: da13f...ea3

Hadde ikke besøk på barsel og ventet ca 1 uke etter vi kom hjem med besøk. Formen var bra den, men ønsket ikke at folk skulle renne ned dørene. Ville kose meg og komme meg i orden med amming etc før besøk. Venter nå nr 3, og det blir fremdeles ingen barsel besøk, eller besøk hjemme før jeg og baby er klar for det.

Anonymkode: 4c1a3...cb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke ha besøk på sykehuset og jeg har sagt at jeg ikke vil ha besøk første uka, og deretter sier vi ifra.

Dette fordi jeg vet at jeg ønsker å få ro til amming og bli kjent med baby uforstyrret. Ikke minst ha partner der som bare skal være hjemme i 14 dager, og fødsel og sykehusoppholdet spiser jo fort opp 3-4 dager.

Har fått litt reaksjoner på dette fra svigers, men jeg står støtt i det.

Anonymkode: 4b96e...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg skal føde kan ikke annet enn far være på besøk når man er innlagt på barselavdelingen. Hvis man kan være på barselhotellet styrer man det selv selvsagt. Har tenkt at hvis vi må bli der i flere dager og vi kan være på hotellet så kan svigerforeldrene mine komme på besøk.

Anonymkode: 86086...ac4

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha besøk på sykehuset. Mange steder er det ikke lov heller, utenom far og evt. søsken. Ha korte besøk hjemme når du føler deg klar for det, i små puljer. Alle andre enn de aller nærmeste får bare vente. Ikke la folk pushe på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring var at folk egentlig ikke er så ivrig med å komme på besøk for å se baby, ja, de nærmeste kom jo, men de andre rant ikke akkurat ned dørene. Det fødes jo mange babyer, så kanskje derfor.

Anonymkode: fa33d...f17

Jeg synes det var forskjell på første og andre barn, og om folk hadde barn selv. Da jeg fikk første var det ikke så mange som hadde barn selv og da synes de det var superstas. Når folk får nummer to eller tre nå som alle har 2 barn selv så er det hyggelig å komme på besøk, men ikke i nærheten av det samme.

Anonymkode: a4bfc...977

Skrevet (endret)

Her får kun besteforeldre og søsken av den nyfødte besøke på sykehuset.

Jeg hadde sagt nei om jeg ikke følte meg klar for besøk eller jeg ikke orket. Det fikk de bare respektere.

Endret av mereo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var koselig med besøk. Ble lange dager på barsel, da babyen ble lagt inn på nyfødt intensiv. 

Kom hjem et par dager før jul. Da hadde mannen stelt i stand hjemme og vi hadde 9 stykk på middag på julaften, litt kaos og jeg gjorde ingenting bortsett fra babyen men det var veldig koselig. 

Hadde også gjester på nyttårsaften. 

Vi er veldig sosiale av oss å det stoppet ikke, selv om vi fikk barn. 

Anonymkode: 56d6d...f70

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigerforeldrene mine besøkte far og baby i foajeen i sykehuset. Jeg tok en fortjent hvil. Klarte uansett ikke gå på det tidspunktet så var ikke aktuelt å gå sjøl. 

Vi hadde et større besøk enn planlagt (det skulle komme 3, plutselig var de 5. men den ene ekstra som kom var den viktigste for meg å se, så det veide opp). Det ble litt voldsomt. Babyen sov godt mens han byttet fang, og jeg tror egentlig de fleste babyer takler de besøkene fint altså.. Men for deg som førstegangsmor ville jeg tatt det litt rolig ♥️

Anonymkode: 1e1fc...b16

AnonymBruker
Skrevet

Hadde besøk av mamma og pappa på sykehuset, det er ikke lov med besøk på barsel så vi gikk ut av avd. 

Så hadde vi besøk en dag etter vi kom hjem. Ble litt sliten av at søstera mi ig hele familien ble i hele 4 timer. Og når to familier med barn kom samtidig og de små barna fikk lov av noen andre enn meg(!!) å holde, ble stresset. Så korte besøk, av ikke for mange, og når du/dere orker. Det lønner seg ikke å planlegge.

Anonymkode: 8274e...246

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke besøk på barsel, men kunne egentlig tenkt meg det. Vi var der i 3 døgn og jeg syntes dagene der var laaange.

Fikk besøk og bror og svigersøster en time etter at vi kom hjem. Så hadde vi besøk stort sett hver dag de to første ukene, syntes det var koselig. Dagene blir lange og like, så det kan være fint å bryte opp med å få besøk. Besøket er der ikke så lenge heller, og babyen sover stort sett hele tiden, blir ikke overstimulert av det. 

Med venner kom de to-tre stk om gangen, tenker det er lurt å samkjøre det litt :) 

Anonymkode: 5e76f...e9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk min tredje i januar 2021. Covidtilstander. Evig takknemlig for at ingen kunne besøke på sykehuset. Og når jeg kom hjem var min mor og mormor der med våre andre barn. Det ble rett og slett for mye bare at de var der. Etter at de dro hadde vi ikke besøk på 2 eller 3 uker, fordi jeg ikke klarte det. Dette gjorde forøvrig at jeg knyttet et mye tettere bånd til babyen. Amming gikk fantastisk osv.

Hadde det ikke sånn med de to andre. Der hadde jeg besøk hele tiden. Amming fungerte ikke.  Osv. Mulig det er tilfeldiger, men også mulig det var avgjørende. 

Anonymkode: 1b0f8...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tenkt at vi skulle vente med besøk, men sånn ble det ikke. Jeg fikk et sterkt ønske om at alle jeg er glad i skulle komme å hilse på gutten min og hadde (kort) besøk av mine foreldre, besteforeldre og svigerforeldre allerede samme dag vi var hjemme. Var ikke lov med besøk på sykehuset. 

Ikke tenk så mye på det, det merker du når babyen konmer. Ta ting dag for dag og kjenn etter hva du vil/orker/ønsker. Og nyyyt, går så alt for fort. Gratulerer så mye❤️

Anonymkode: b6a9c...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer på at vi tok imot besøk på sykehuset med førstemann. Jeg opplevde det sol svært stressende, og jeg syntes det var vanskelig å be besøket om å gå fordi jeg skulle amme/pumpe meg (hadde mye problemer med ammingen med nr en). Med nr to var det restriksjoner, så ingen besøk da. Med nr tre hadde jeg mye mer ro og selvtillit til å si ifra når det faktisk passet med besøk, og gi beskjed om at de måtte gå. 
Ellers er tipset mitt at dersom det blir slitsom med besøk, og du ikke orker å gi beskjed om at de må gå: si du må amme, og ta med deg babyen inn på soverommet. Da kan man ligge der lenge og slappe av, både mor og barn. 
Et annet tips er at far må ta ansvar for grensesetting for sin familie. Selv om det er du som synes det blir for mye er det fars ansvar å gi beskjed.

Anonymkode: bcbf7...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...