Gå til innhold

Finnes det hjelp å få for polynevropatiske smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som har polynevropatiske smerter i beina.

Han sier han ikke får noe hjelp av fastlegen, og har prøvd diverse smertestillende uten bedring.

Han har ikke vært til noe behandling eller rehabiliteringssenter, og har fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre, men han er en mann sin beste alder og det er trist å se at han går rundt og sleper beina etter seg. 

Finnes det hjelp å få?

Er det rehabiliteringssenter for slike plager?

Anonymkode: 411c1...4d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Polynevropati er en kjiping. Det finnes medikamenter som virker for noen, men slett ikke alle. Jeg har prøvd Lyrica, Neurontin og Cymbalta uten at det hadde noen særlig effekt. Og da er det ikke mer å prøve (dvs vet at noen har prøvd TENS-apparat, men det må være noen med veldig lokaliserte smerter vil jeg tro?).

Hilsen en som også sleper seg rundt. 

Anonymkode: 14ebf...15f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe rehabiliteringssenter i Norge, offentlig eller privat, som tar imot slike pasienter?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på nevrologisk avdeling, de fleste pasientene jeg har vært borti har god effekt av Neurontin hvertfall :) 

Anonymkode: 133b3...6b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber på nevrologisk avdeling, de fleste pasientene jeg har vært borti har god effekt av Neurontin hvertfall :) 

Min sønn ramlet ned i et mørkt hull og fikk selvmordstanker.... kirurg sa vi ikke skulle lese om medisinen, bare ta den. Gutten ble stille og unnvikende, etter mange måneder kom det fram at han hadde mistet livsgnisten. 

Neurontin er skummel. 

Anonymkode: 0b431...017

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn ramlet ned i et mørkt hull og fikk selvmordstanker.... kirurg sa vi ikke skulle lese om medisinen, bare ta den. Gutten ble stille og unnvikende, etter mange måneder kom det fram at han hadde mistet livsgnisten. 

Neurontin er skummel. 

Oisann! Ja den er nok dessverre ikke for alle… Er det noe annet han tar for smertene nå da, om jeg får lov å spørre?😊

AnonymBruker
Skrevet

Det her står på NHI: 

Målet med behandlingen er å forhindre at nerveskadene blir større. Dersom en annen sykdom er årsak til polynevropatien, for eksempel diabetes, er det viktig å behandle denne grunnsykdommen best mulig. Der alkoholmisbruk ligger til grunn for tilstanden, må alkohol unngås dersom sykdomsutviklingen skal stanse. I disse tilfellene vil også tilførsel av B-vitaminer kunne hjelpe.

Du kan selv sørge for å holde deg i fysisk aktivitet da dette har vist seg å være hjelpsomt. Fysikalsk behandling benyttes også som ledd i behandlingen og hjelper på tilstanden.

Kroniske smerter kan være et problem. Ulike medikamenter kan brukes. For eksempel såkalte trisykliske antidepressiva (eldre type antidepressiva som også har smertelindrende effekt), antiepileptika, pregabalin, gabapentin. Helt unntaksvis brukes opiater, fortrinnsvis tramadol.

Jeg hadde samme type og lå til sengs i 3 måneder. Jeg gikk riktignok til en kiropraktor som fikset meg opp slik at jeg aldri mer fikk det problemet. 

Anonymkode: ae029...07d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 13.07):

Jeg har en venn som har polynevropatiske smerter i beina.

Han sier han ikke får noe hjelp av fastlegen, og har prøvd diverse smertestillende uten bedring.

Han har ikke vært til noe behandling eller rehabiliteringssenter, og har fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre, men han er en mann sin beste alder og det er trist å se at han går rundt og sleper beina etter seg. 

Finnes det hjelp å få?

Er det rehabiliteringssenter for slike plager?

Google  B12 og nervesmerte.   Mangel på B12 og magnesium kan altså føre til alvorlig tilstander i kroppen.
Håper vennen din vil be legen sjekke for mangel på vitaminer og mineraler.  Dette er meget viktig .

Anonymkode: 7cb4c...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oisann! Ja den er nok dessverre ikke for alle… Er det noe annet han tar for smertene nå da, om jeg får lov å spørre?😊

Heldigvis roet smertene seg (kronisk smertesyndrom etter kirurgi) med tiden så han slapp å fortsette etter nedtrapping

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Min venn har så dårlig balanse at trening er utelukket, iallefall å gå eller sykle.

Når det gjelder vitaminer som b12 og magnesium vet jeg ikke om han har fått det sjekket.

Han har fått beskjed om å ta paracet, og han sier han like gjerne kunne spist drops, da han ikke merker noe effekt.

Takk for tips 👌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Min venn har så dårlig balanse at trening er utelukket, iallefall å gå eller sykle.

Når det gjelder vitaminer som b12 og magnesium vet jeg ikke om han har fått det sjekket.

Han har fått beskjed om å ta paracet, og han sier han like gjerne kunne spist drops, da han ikke merker noe effekt.

Takk for tips 👌

Be han om å KREVE henvisning til smerteklinikken! Det er mye som kan prøves dom smertelindring, blant annet tens-apparat. Å trene bør han gjøre selvom han ikke kan sykle eller gå så mye. Trening er kjempeviktig for at han ikke skal miste mer funksjon før nødvendig.

Om han ikke får henvisning bør han bytte lege, for legen skal nemlig henvise pasienten dit pasienten vil dersom vedkommende har gode grunner!

Det finnes flere rehab.steder som har polynevropati på listen sin. Men har han en form for pn, sånn som cmt, tynnfibernevropati, HNPP eller lignende? Og vet han det ikke bør han kreve en videre utredning slik at han får riktig diagnose.

Vikersund bad har nevropati på sin liste, det har også unicare Jeløya, og helt sikkert flere steder.

Anonymkode: 72ee7...225

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og har han en spesifikk form for polynevropati er det også lettere å finne et rehab.sted som har hans diagnose på sin liste.

Vil han teste ut aktivitetshjelpemidler er Beitostølen Helsesportsenter virkelig å anbefale. Om han bruker manuell rullestol er samme senter sitt "aktiv i rullestol"-kurs helt genialt!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen for gode tips😇

Skal viderebringe informasjon til min venn som holder på å gi opp og er deprimert.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal viderebringe informasjon til min venn som holder på å gi opp og er deprimert.

Ts

Tips han også om psykolog, det går an å lære seg tankemønstre som kan dempe smertene litt! Men da bør det være en psykolog som kan smerter! Jeg har selv en smertefull variant av polynevropati uten effekt av medisiner og lærte myyyye av å gå til en psykolog som kunne mye om smerter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts

Han må be fastlegen om henvisning til smerteklinikken. Det høres ikke ut som han får god nok hjelp, noe han har krav på   Dersom det finnes medikamenter han ikke har prøvd, så bør han få prøve. Og gi det tid. 

Anonymkode: b5f68...77e

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...