Gå til innhold

Biff i stekeovn

Anbefalte innlegg

Skrevet
svartkatt skrev (2 minutter siden):

Folk med dårlig råd.

Folk med liten ork til å steke en biff på en ordentlig måte.

Folk som lurer på om de kan steke en biff i stekeovn.

Da burde man ikke kjøpe biff i det hele tatt 🙃

Skrevet
TomBombadil skrev (Akkurat nå):

Såpass.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Folk med dårlig råd.

Folk med liten ork til å steke en biff på en ordentlig måte.

Folk som lurer på om de kan steke en biff i stekeovn.

Og folk som vet at stykningsdeler som er mindre møre er ofte også mer smakfulle. Med litt jobb og kunnskap kan disse bli veldig gode og bedre enn en indrefilét (som er mør, men smakløs). En brisket for eksempel er veldig smakfull, men litt seig. Steker du den som et stykke av en indrefilét, så blir du veldig skuffet og du vil få vondt i kjeven av å tygge så mye. Steker du den derimot i ovnen på lav varme, lar den hvile på kjøkkenbenken, skjærer i gode skiver rett før servering og bruner raskt i panna, så vil du bli belønnet med fantastisk god smak og mørt kjøtt.

Anonymkode: a1e42...a9a

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og folk som vet at stykningsdeler som er mindre møre er ofte også mer smakfulle. Med litt jobb og kunnskap kan disse bli veldig gode og bedre enn en indrefilét (som er mør, men smakløs). En brisket for eksempel er veldig smakfull, men litt seig. Steker du den som et stykke av en indrefilét, så blir du veldig skuffet og du vil få vondt i kjeven av å tygge så mye. Steker du den derimot i ovnen på lav varme, lar den hvile på kjøkkenbenken, skjærer i gode skiver rett før servering og bruner raskt i panna, så vil du bli belønnet med fantastisk god smak og mørt kjøtt.

Men dette har ikke noe med å banke biffen å gjøre...

AnonymBruker
Skrevet
TomBombadil skrev (19 minutter siden):

Men dette har ikke noe med å banke biffen å gjøre...

Du er virkelig så kunnskapsløs? En mindre mør biff jobber man med for å få mør. Banker den, tørrsalter, lar den ligge litt i ananasmos, lar den ligge litt i natron, langsteker osv. Det er mange triks for å få en seig biff mørere. Banke den er ett av dem.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
TomBombadil skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke med deg, men personlig foretrekker jeg et småkjipt kjøttstykke perfekt tilberedt, fremfor et perfekt kjøttstykke småkjipt tilberedt.

Anonymkode: a63a0...4c1

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke med deg, men personlig foretrekker jeg et småkjipt kjøttstykke perfekt tilberedt, fremfor et perfekt kjøttstykke småkjipt tilberedt.

Hvorfor ikke bare tilberede et perfekt stykke perfekt?

AnonymBruker
Skrevet
TomBombadil skrev (11 timer siden):

Fordi alle kan ikke bare spise entrecôte hele tiden. Det er mange andre deler av kua som fortjener å bli spist, og dessuten har ikke alle råd til å spise entrecôte hele tiden. Jeg er fan av å bruke hele dyret. Jeg spiser innmat, jeg koker beinkraft, jeg bruker oksehale, oksetunge og andre mindre møre deler av dyret som er utrolig smakfullt. Prøv en oksetungetaco (tacos de lengua) neste gang du lager taco. Fantastisk godt når en god kokk lager det. ;) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi alle kan ikke bare spise entrecôte hele tiden. Det er mange andre deler av kua som fortjener å bli spist, og dessuten har ikke alle råd til å spise entrecôte hele tiden. Jeg er fan av å bruke hele dyret. Jeg spiser innmat, jeg koker beinkraft, jeg bruker oksehale, oksetunge og andre mindre møre deler av dyret som er utrolig smakfullt. Prøv en oksetungetaco (tacos de lengua) neste gang du lager taco. Fantastisk godt når en god kokk lager det. ;) 

Men når du bruker andre deler av dyret trenger du heller ikke å lage biff. Da kan du lage de andre tingene du snakker om...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomBombadil skrev (På 24.7.2024 den 14.22):

Fordi et perfekt stykke kjøtt ikke passer lommeboken min.

• Nyttig 3
Skrevet

Større kjøttstykker som lantidsstekes på lav varme i ovnen har den fordelen at de kan glemmes ei stund. Kjøttet er ferdig ett sted mellom 2,5 - 12 timer. Personlig freser jeg ikke på noe stekeflate hverken før eller etter, men det er fordi jeg ikke lengre liker smaken av der kjøttet er stekt. Jeg bruker mest panne med lokk som jeg setter i stekovnen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/25/2024 at 2:08 AM, AnonymBruker said:

Oksehalesuppe¡!!!!¡ Gode gud det er godt det

Anonymkode: 59ccf...150

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oksehalesuppe¡!!!!¡ Gode gud det er godt det

Anonymkode: 59ccf...150

Ja, det er utrolig godt, for ikke å snakke om oksehaleragu, det er også godt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 13.01):

Å steke biff tar ikke lang tid. Ikke bruk stekovnen. 
sett pannen på litt over middels varme, olje og legg biffen ferdig krydret på. 
5 min på hver side, og du får en mør og god biff som ikke er gjennomstekt. 
Den blir ikke like god i ovn, men sikkert bra nok. Har du airfryer? 

Anonymkode: 4de63...c56

Fem minutter på hver side er gjennomstekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...