AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg er dårlig og trenger mest mulig lettvint ang en biff j skal steke. Kan man bare slenge den i stekeovn og steke den der uten å brune i panne først? Anonymkode: d54ff...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er dårlig og trenger mest mulig lettvint ang en biff j skal steke. Kan man bare slenge den i stekeovn og steke den der uten å brune i panne først? Anonymkode: d54ff...ae4 Å steke biff tar ikke lang tid. Ikke bruk stekovnen. sett pannen på litt over middels varme, olje og legg biffen ferdig krydret på. 5 min på hver side, og du får en mør og god biff som ikke er gjennomstekt. Den blir ikke like god i ovn, men sikkert bra nok. Har du airfryer? Anonymkode: 4de63...c56 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg vil si nei! En biff uten stekeskorpe er bare kjipt. Anonymkode: fc97a...3e6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21. juli 2024 #4 Del Skrevet 21. juli 2024 Tenkte på airfryer her også. Ellers tenker jeg at det går, men det tar så kort tid i pannen, at jeg heller hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Del Skrevet 21. juli 2024 Du kan i teorien, men da blur den skikkelig tørr. Stekeskorpe er nødvendig for å holde saften i kjøttet. Anonymkode: 42cf8...37f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 21. juli 2024 #6 Del Skrevet 21. juli 2024 Dette: https://gladkokken.no/oppskrifter/hvordan-steke-en-biff-full-kontroll-og-perfekt-resultat-hver-gang Jeg liker best biffen rå, og nå bruker jeg panne for stekeskorpe og rett i ovnen med termometer. Får perfekt resultat hver gang og siden jeg begynte med stekeovn har jeg aldri snudd meg tilbake! Aldri vært flink å få riktig stekt i panne tidligere, så fatter ikke at det tok meg 30 år og skjønne at ovn var best! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illumi Skrevet 22. juli 2024 #7 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg prøvde å lage biff i airfryer for å teste, og det blir jo litt det samme. Anbefales ikke, det ble en veldig kjipt biff.. Bortkasta penger 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 22. juli 2024 #8 Del Skrevet 22. juli 2024 Mariner biffen i god tid før. Bruke en jerngryte med margarin og rapsolje. Stek putt i biffen og snu den rundt til den får skorpe på seg. Etterpå steke den med liten varme til den blir passe rød i kjøttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Del Skrevet 22. juli 2024 Ovn er best! ❤️ Omvendt-steking er det jeg foretrekker. Det er bare tull at man må brune først for å "holde fuktigheten inne". Med omvendt steking steker man i ovn til den har nesten den temperaturen man ønsker, så tar man biffen ut og lar den hvile på kjøkkenbenken til man skal spise, og så steker man noen sekunder på hver side i panna. Helst i godt fett som meierismør, ghee, smult, talg osv. Anonymkode: a1e42...a9a 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 22. juli 2024 #10 Del Skrevet 22. juli 2024 Man må steke biff i panne for å få Maillardreaksjonen. Uten dette er biff bare kjipt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 22. juli 2024 #11 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ovn er best! ❤️ Omvendt-steking er det jeg foretrekker. Det er bare tull at man må brune først for å "holde fuktigheten inne". Med omvendt steking steker man i ovn til den har nesten den temperaturen man ønsker, så tar man biffen ut og lar den hvile på kjøkkenbenken til man skal spise, og så steker man noen sekunder på hver side i panna. Helst i godt fett som meierismør, ghee, smult, talg osv. Anonymkode: a1e42...a9a Uhm, det er ikke "tull", det er bare du som har misforstått informasjonen som har blitt gitt deg. Maillardreaksjonen endrer smaken på kjøttet. Derfor må man steke i panne (eller på grill). Å forhåndssteke i ovn er bare unødvendig og tidkrevende. Bare å varme opp en god panne på høy varme, steke biffen til det pipler ut kjøttsaft på oversiden, snu og steke til det pipler ut på den andre siden. Da får du en medium stekt biff på kort tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Del Skrevet 23. juli 2024 TomBombadil skrev (18 timer siden): Uhm, det er ikke "tull", det er bare du som har misforstått informasjonen som har blitt gitt deg. Maillardreaksjonen endrer smaken på kjøttet. Derfor må man steke i panne (eller på grill). Å forhåndssteke i ovn er bare unødvendig og tidkrevende. Bare å varme opp en god panne på høy varme, steke biffen til det pipler ut kjøttsaft på oversiden, snu og steke til det pipler ut på den andre siden. Da får du en medium stekt biff på kort tid. Jeg sa ikke at maillardreaksjonen ikke endrer smak på kjøttet. Men det er ingen grunn til at man skal brune kjøttet først for å "holde fuktigheten inne". https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6957442/ "From our results, it can be concluded that searing does not improve juiciness of the steak, but improves the flavor of beef steak due to higher levels of Maillard reaction products." Med omvendt-steking så steker man i ovn først, og så bruner i panna. For ja, man vil ha maillard-reaksjonen på kjøttet. Dessuten, har du virkelig aldri hørt om langtidssteking på lav temperatur? Du går glipp av utrolig mye god smak og møre biffer... Og noen av oss steker store biffer på flere kilo. Lykke til med å steke den "på kort tid" i panna med godt resultat... Anonymkode: a1e42...a9a 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 23. juli 2024 #13 Del Skrevet 23. juli 2024 Hvis du vil ha den medium eller mer stekt kan du dele den opp eller banke den flatere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #14 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sa ikke at maillardreaksjonen ikke endrer smak på kjøttet. Men det er ingen grunn til at man skal brune kjøttet først for å "holde fuktigheten inne". https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6957442/ "From our results, it can be concluded that searing does not improve juiciness of the steak, but improves the flavor of beef steak due to higher levels of Maillard reaction products." Med omvendt-steking så steker man i ovn først, og så bruner i panna. For ja, man vil ha maillard-reaksjonen på kjøttet. Dessuten, har du virkelig aldri hørt om langtidssteking på lav temperatur? Du går glipp av utrolig mye god smak og møre biffer... Og noen av oss steker store biffer på flere kilo. Lykke til med å steke den "på kort tid" i panna med godt resultat... Anonymkode: a1e42...a9a Du snakker ikke om biff, du snakker om kjøttstykker. Det er noe helt annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #15 Del Skrevet 23. juli 2024 svartkatt skrev (1 time siden): Hvis du vil ha den medium eller mer stekt kan du dele den opp eller banke den flatere. eh nei, du banker ikke en god biff flatere... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Del Skrevet 23. juli 2024 TomBombadil skrev (4 timer siden): Du snakker ikke om biff, du snakker om kjøttstykker. Det er noe helt annet. Så biff og kjøttstykker er to forskjellige ting. En hel entrecôte er altså ikke biff. Da lærte jeg det. Takk for god informasjon. https://dinside.dagbladet.no/fritid/veldig-rart-1/78540696 Sitat Helt presis er definisjonen på biff «biter, strimler, skiver eller stykker av kjøtt fra slaktede pattedyr i kvegfamilien». Anonymkode: a1e42...a9a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #17 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så biff og kjøttstykker er to forskjellige ting. En hel entrecôte er altså ikke biff. Da lærte jeg det. Takk for god informasjon. https://dinside.dagbladet.no/fritid/veldig-rart-1/78540696 Anonymkode: a1e42...a9a I dagligtalen så er en "biff" et (relativt) flatt stykke kjøtt. Hvis det er i strimler, så er det "biffstrimler". Er det tynne skiver - som er utypisk for entrecote - så sier man "biffskiver". Skal man tilberede et helt stykke, ja da sier man helt stykke. Språket er til for å kommunisere. Om språket blir altfor vagt så blir også kommunikasjonen elendig. Det er mulig at det finnes en ordbok som sier det der om "biff", men om du spør 100 folk på gata i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø om hva de ser for seg når du sier at du skal steke "biff", så vil jeg ganske så skråsikkert påstå at minst 90% visualiserer et stykke entrecote som man får kjøpt på butikken og slenger på grillen eller i panna. Måten du beskriver for å tilberede et helt stykke entrecote høres for øvrig fortreffelig ut, det er ekstremt godt med langtidsstekt kjøtt, men skal man ha type ribeye eller T-bone, så er det beste høy varme i panna eller grillen til det pipler ut saft, og snu til det pipler ut igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 23. juli 2024 #18 Del Skrevet 23. juli 2024 TomBombadil skrev (6 timer siden): eh nei, du banker ikke en god biff flatere... Hvem sa det var en god biff? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 24. juli 2024 #19 Del Skrevet 24. juli 2024 svartkatt skrev (16 timer siden): Hvem sa det var en god biff? Hvem kjøper dårlig biff for å banke den flat? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 24. juli 2024 #20 Del Skrevet 24. juli 2024 TomBombadil skrev (50 minutter siden): Hvem kjøper dårlig biff for å banke den flat? Folk med dårlig råd. Folk med liten ork til å steke en biff på en ordentlig måte. Folk som lurer på om de kan steke en biff i stekeovn. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå