AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Hei! Jeg har fått besøk av noen knøttsmå (kanskje 1 mm store) sorte fluer. De virker å være interessert i å være i trynet mitt eller å lande på hånda mi. Ikke spesielt raske. Tar dem med hånda, så blir de forvirret før jeg klasker dem i hjel. Men hva er dette for noe? Noen som vet? Det har også litt sånn "i rykk og napp"-flyvemåte. Anonymkode: 1ddaf...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Bananfluer? Knott? 🤷🏼♀️ Anonymkode: a68ca...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Bananfluer, jævla drit. Jeg blander zalo og eddik og setter ut, finner masse oppi det. Skjønner ikke hvor de kommer fra, men de liker blomstene mine dessverre Anonymkode: 3e61d...d39 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Nei, det er ikke bananfluer. Jeg har de også, nemlig. Og de er rød-brune og mye større enn disse knøttene. Har begge deler i en limfelle klistra på vinduet her, og ser tydelig forskjell 😊 TS Anonymkode: 1ddaf...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke bananfluer. Jeg har de også, nemlig. Og de er rød-brune og mye større enn disse knøttene. Har begge deler i en limfelle klistra på vinduet her, og ser tydelig forskjell 😊 TS Anonymkode: 1ddaf...0cb Ser det nå ja, men vi har samme problem, jeg trodde de het bananfluer hehe. Men eddik og zalo tar de Anonymkode: 3e61d...d39
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Den ene av dem heter Arne. De andre heter Leif. Anonymkode: a92a8...dca 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hærmygg? Anonymkode: 26a89...85e Ja, mest sannsynlig. De må ha kommet over natten, for jeg fikk sjokk når jeg så limfellen nå. Helt stappa full! Anonymkode: 1ddaf...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 Bananflue er en flue, men vi har ganske mange «fruktfluer». Det latinske navnet; Drosophilidae familien, omfavner mange fruktfluer, og tipper at du nok finner den du har her. Skal jo aldri si noe sikkert, da jeg absolutt ikke er noen ekspert på fluer og insekter 😅 Du har blant annet en sort fruktflue: Black Fruit Fly (D. hydei) Anonymkode: 85ff5...97b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bananflue er en flue, men vi har ganske mange «fruktfluer». Det latinske navnet; Drosophilidae familien, omfavner mange fruktfluer, og tipper at du nok finner den du har her. Skal jo aldri si noe sikkert, da jeg absolutt ikke er noen ekspert på fluer og insekter 😅 Du har blant annet en sort fruktflue: Black Fruit Fly (D. hydei) Anonymkode: 85ff5...97b Nei, helt annerledes form på de. På selve fluen og vinger og alt. Anonymkode: 1ddaf...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, helt annerledes form på de. På selve fluen og vinger og alt. Anonymkode: 1ddaf...0cb Beklager da, prøvde bare å hjelpe 🤷🏼♀️ Anonymkode: 85ff5...97b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 Jeg hadde også noen sånne små, sorte fluer i vinduene et sted jeg bodde tidligere, det kunne være drøssevis av dem i vinduene når det var varmt og solen sto på for fullt. De var ikke interessert i hverken eddik eller noe annet, så å sette ut en skål med eddik og zalo var nytteløst. Jeg prøvde flere ganger å fjerne alle fluene, vaske vinduene og vinduskarmene grundig med ulike midler, men det så ikke ut til å hjelpe. Jeg sluttet etter hvert å bry meg, for de holdt seg i vinduet, var ikke interesserte i mat/kjøkkenet, og var derfor ikke til veldig stor sjenanse. Plutselig en sommer var de bare borte... Kan det være at de kommer fra potten til en blomst? Anonymkode: 6fb66...b91
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde også noen sånne små, sorte fluer i vinduene et sted jeg bodde tidligere, det kunne være drøssevis av dem i vinduene når det var varmt og solen sto på for fullt. De var ikke interessert i hverken eddik eller noe annet, så å sette ut en skål med eddik og zalo var nytteløst. Jeg prøvde flere ganger å fjerne alle fluene, vaske vinduene og vinduskarmene grundig med ulike midler, men det så ikke ut til å hjelpe. Jeg sluttet etter hvert å bry meg, for de holdt seg i vinduet, var ikke interesserte i mat/kjøkkenet, og var derfor ikke til veldig stor sjenanse. Plutselig en sommer var de bare borte... Kan det være at de kommer fra potten til en blomst? Anonymkode: 6fb66...b91 Det virker som det kom fra en av plantene jeg hadde i vinduskarmen, ja. Hadde tre små planter i vinduskarmen, og satte dem ut på balkongen istad. Nå er det helt stille. Ikke en flue. Så det var nok der det kom fra, ja. De plantene går dessverre rett i søpla. Jeg hadde også en krukke med eddik og zalo, på grunn av banan/fruktfluene. Oppi der lå det to fruktfluer, men ikke en eneste av disse svarte. Men på limfellene var det en million av dem. Så det er som du sier, de har 0 interesse for eddik. Bare plantene. Og derfor tror jeg også at det kan være hær/sørgemygg 😊 Anonymkode: 1ddaf...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Beklager da, prøvde bare å hjelpe 🤷🏼♀️ Anonymkode: 85ff5...97b Og det setter jeg pris på! Tusen takk 😊 Anonymkode: 1ddaf...0cb
Spock Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 Eddik & Zalo for bananfluene - rødvin & Zalo for de sorte små jævlene.
Wildanden Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 Tenker hærmygg, jeg også. De er sorte, ikke brune som bananfluer flest. Og de kan ofte følge med som blindpassasjer med planter. De legger egg i plantejord og har larvestadiet i jorda.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 Jeg hadde slike i mine planter også. Jeg har hatt planter i mange år men aldri opplevd noe slikt som de siste årene. Her forsøkte jeg alle kjerringråd men eneste løsning var å kaste alle sammen og kjøpe kunstige planter. Jeg kommer aldri til å ha ekte planter mer for det ble altfor mye mas med disse insektene. Kunne ikke sitte noe sted her i stuen uten disse insektene flyvende rundt oss alle sammen. Anonymkode: 22d9f...b4b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 Kan fungere å sette fyrstikker, med svovelen i jorda, i potteplantene dine. Da forsvinner ofte de kjipe små jævlene Anonymkode: 28189...f65
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 Det er hærmygg. Fungus gnats på engelsk. De er sykt irriterende, og har du mange planter er det nesten umulig å bli kvitt dem. Jeg har 60 planter, så det var kjipt å få inn disse fluene, de kom med en plante jeg fikk i gave. Før besøket var dratt, og jeg fikk satt den nye planten på et rom for seg selv, var skaden skjedd. Det som har tatt dem hos meg, er limfeller for de voksne fluene, og hydrogenperoksid blandet i vann for larvene. Jeg hadde prosjekt fjern fluer for et par år siden, det tok tre uker å bli kvitt dem, og har ikke sett dem siden. Anonymkode: c54e6...f94
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #20 Skrevet 22. juli 2024 Jup, det stemmer antageligvis at det er hærmygg, som flere sier (fungus gnats). De legger egg i blomsterjord, som også flere sier, men de er avhengige av våt jord, så det hjelper å vanne unnenfra, altså sette plantene i en bolle eller lignende med vann og la de stå litt der. På den måten forblir det øverste jordlaget tørt, og det er vanskelig for hærmyggen å legge egg. Til voksne individer fungerer limfeller, som du jo bruker. Du kan også kjøpe nematoder, finnes på flere norske nettbutikker. De jeg har brukt, blandes ut i vann, og så vanne med det. Nematoder er små parasitter, som lever av å spise f.eks. hærmyggen sine egg, og som ikke skader plantene, eller utvikler seg til noe flyvende som plager deg. Har også sett en liten dings man plugger inn i stikkontakt som tiltrekker seg hærmygg og tar livet av dem, men den har jeg ikke testet ut. Jeg får det hver sommer, men de dør etter litt behandling. Anonymkode: 446d6...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå