Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist den kreftformen som nesten har eksplodert nå, hudkreft. En svulst som plutselig este ut til størrelse med en golfball. Dette var før påske. Ble jo en gedigen psykisk nedtur, men det ble tatt CT og operasjon utført umiddelbart. Så forandret det seg heldigvis til det positive. Det var ikke den "slemme" typen hudkreft, så det var ikke noe spredningsfare. Og CT viste null problemer i resten av kroppen (kreft o.l.). Eneste jeg har i dag er et rundt arr på 4-5cm dia, ellers har jeg nå null angst og ser lyst på livet! Så får man kreft, trenger det slettes ikke være kjørt.

Anonymkode: c6e44...250

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra det endte godt for deg ❤️ Fint å høre sånne historier og 😊 Det går jo bra for de aller fleste som får kreft 

Anonymkode: 23d17...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt å høre! Og en viktig påminnelse om hvor viktig det er å bruke god solkrem og passe seg for sola når den er sterk 

Anonymkode: a680a...86a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

🧡

Anonymkode: d27d2...d32

AnonymBruker
Skrevet

Viktig innlegg! Jeg hadde det også, og siden jeg hadde gått i to år uten å sjekke meg selv om det var blødninger, så tenkte jeg løpet var kjørt. Eller, det vil si at både legen og jeg tenkte det var overgangsalder og da roet jeg ned på det. Så var det noe som sa meg at nei, det må sjekkes mer, og da fant de svulsten. Jeg hadde veldig hell siden det ikke var den mest aggressive formen, tvert i mot. Et sjokk ja, men jeg er frisk nå, og jeg trenger heller ikke gå så ofte til kontroll. Så sjekk dere! Ikke drøy så lenge som meg. Det kan gå veldig bra! 

Anonymkode: dfc3e...384

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode medfølelser, det er noe av det beste et menneske kan få. Det litt rare er kanskje hvor og hvorledes den oppsto. Det begynte i vinter, dvs. i desember da vi hadde en kuldeperiode. Men først hvor den oppsto, og det var på venstre hånd oppside, mellom tommel og pekefinger. I kuldeperioder har jeg ofte fått såkalte "kuldesprekker",- åpne sprekker som resultat av kulde. En av disse sprekkene der svulsten kom. I Januar, etter noen uker kom det en liten byll, mindre størrelse en en negl. Tenkte det var kommet noe infeksjon i såret, da jeg var sløv og ikke smurte meg med noe. Den var litt vond, så fastlegen skar den bort i beg. av februar. Det var etter dette, mot slutten av februar det virkelig begynte å skje. Da vokste det frem en svulst så fort at jeg omtrent så den vokse fra dag til dag. Da sendte fastlegen meg til konsultasjon hos overlege med en gang, og videre forløp er som beskrevet tidligere. Kan ikke få fullrost helsevesenet nok for kjemperask agerende og dyktige, hyggelige opplevelser. Følte meg i virkelig trygge hender. Hadde heller ikke smerter, tok kun et par vanlige parasept dagen etter operasjon. Ja, jeg er både glad, helt frisk og uten angst i dag!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er svært mange som har hatt kreft og blitt friske. Flertallet tipper jeg. Trodde ikke det var så sensasjonelt.

Anonymkode: fc836...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, vi er svært mange som har hatt kreft og blitt friske. Flertallet tipper jeg. Trodde ikke det var så sensasjonelt.

Anonymkode: fc836...609

Har mistet både min far og flere andre gode venner i kreft, så det var i vertfall et sjokk for meg å få beskjeden. Det dør vel fremdeles mange tusen med kreft fortsatt.. vet ikke hva sensasjonelt betyr for deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for dette. Jeg har en knøttliten kul i brystet som jeg skal sjekke hos legen til uka, og hjernen min tar helt av i krisemaksimering. Det er utrolig skummelt. Er glad det går fint med deg, TS!

Anonymkode: 73c02...28a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for dette. Jeg har en knøttliten kul i brystet som jeg skal sjekke hos legen til uka, og hjernen min tar helt av i krisemaksimering. Det er utrolig skummelt. Er glad det går fint med deg, TS!

Jeg sjekket også en kul i brystet for mange år siden. Det var bare vev som hadde klumpet seg sammen. Er kulen din bevegelig?

Anonymkode: d4d7d...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Hudkreft er stort sett ikke farlig, det er verre med føflekkreft 

Anonymkode: d2b28...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Så fint med et innlegg om kreft med fokus på at folk oftest blir friske. Ja, til flere slike historier slik at vi i mindre grad forbinder kreft med veldig alvorlig sykdom og død. De aller fleste jeg vet om som har hatt kreft er nå friske. 

Anonymkode: 4645d...f6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hudkreft er stort sett ikke farlig, det er verre med føflekkreft 

Anonymkode: d2b28...5ed

Hudkreft er også føflekkreft(Malignt melanom). 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sjekket også en kul i brystet for mange år siden. Det var bare vev som hadde klumpet seg sammen. Er kulen din bevegelig?

Anonymkode: d4d7d...5b0

Jeg tror ikke det, men det er vanskelig å si fordi den er så liten. Om angsten tar over og jeg sitter og googler, så er den diger, hard og ubevegelig og jeg skal snart dø.
Når jeg får roet meg litt, er den mer som en slags kvise, og det er faktisk mulig at det bare er en liten utvekst i huden og ikke noe i brystet i det hele tatt.

Så har bestemt meg for å ikke tenke mer på det til jeg har vært hos legen. Jeg satt en natt her og analyserte den så mye at jeg fikk blåmerke der og hele brystet gjorde dritvondt i et par dager. Det er jo ikke sunt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke det, men det er vanskelig å si fordi den er så liten. Om angsten tar over og jeg sitter og googler, så er den diger, hard og ubevegelig og jeg skal snart dø.
Når jeg får roet meg litt, er den mer som en slags kvise, og det er faktisk mulig at det bare er en liten utvekst i huden og ikke noe i brystet i det hele tatt.

Så har bestemt meg for å ikke tenke mer på det til jeg har vært hos legen. Jeg satt en natt her og analyserte den så mye at jeg fikk blåmerke der og hele brystet gjorde dritvondt i et par dager. Det er jo ikke sunt.

Vil sterkt anbefale å gå til lege, jo før jo bedre! Man gjør seg forbløffende erfaringer hele tiden. Hadde selv fryktelig angst, og det finnes nesten ikke noe verre å gå rundt med. En ting er å få vite at man har fått kreft, en annen som er like ille er at man innbiller seg ting, tenker på slike ting, man blir redd for å gjøre en masse ting, til og med redd for å anstrenge seg, være ute i sola, være ensom,- rekken av destruktive ting er endeløs. Få en ende på denne galskapen! 99% sikkert så er det langt fra så ille som du tenker! Enten er alt innbilning, eller det ganske sikkert er noe som kan helbredes. Jeg er nå ferdig med alt dette, og kan love at det å leve som vanlig uten angst igjen er helt vidunderlig!!

Skrevet

Takk for at du deler den gode erfaring også! Man hører så mye om de det gikk galt med :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 10.56):

Fikk påvist den kreftformen som nesten har eksplodert nå, hudkreft. En svulst som plutselig este ut til størrelse med en golfball. Dette var før påske. Ble jo en gedigen psykisk nedtur, men det ble tatt CT og operasjon utført umiddelbart. Så forandret det seg heldigvis til det positive. Det var ikke den "slemme" typen hudkreft, så det var ikke noe spredningsfare. Og CT viste null problemer i resten av kroppen (kreft o.l.). Eneste jeg har i dag er et rundt arr på 4-5cm dia, ellers har jeg nå null angst og ser lyst på livet! Så får man kreft, trenger det slettes ikke være kjørt.

:klemmer:

Selv så mistet jeg min mor til kreften i 2004. Ikke hudkreft da, men det var nede i magen. Hun gikk rett i kjelleren når hun fikk diagnosen og ble veldig deprimert. Det var ikke et eneste lys i tunnelen,  for henne.... Så var hun frisk et halvt års tid, før hun fikk tilbakefall 😢 Da fikk vi beskjed om at det ikke var mer legene kunne gjøre... 😢 Hun sovnet stille inn hjemme, omgitt av de hun var glad i.

Det er det som er skummelt med den kreften, det kan gå bra og man blir frisk igjen. Eller man blir veldig syk og det går bare en vei... 😢

Så godt å høre at det gikk bra for deg. Håper du får mange fine dager fremover ❤️

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vil sterkt anbefale å gå til lege, jo før jo bedre! Man gjør seg forbløffende erfaringer hele tiden. Hadde selv fryktelig angst, og det finnes nesten ikke noe verre å gå rundt med. En ting er å få vite at man har fått kreft, en annen som er like ille er at man innbiller seg ting, tenker på slike ting, man blir redd for å gjøre en masse ting, til og med redd for å anstrenge seg, være ute i sola, være ensom,- rekken av destruktive ting er endeløs. Få en ende på denne galskapen! 99% sikkert så er det langt fra så ille som du tenker! Enten er alt innbilning, eller det ganske sikkert er noe som kan helbredes. Jeg er nå ferdig med alt dette, og kan love at det å leve som vanlig uten angst igjen er helt vidunderlig!!

Som sagt har jeg bestilt legetime :) Blir deilig å bare få det ut av verden.

Men ja, håper alt bare er innbilning. Har unngått google i noen dager nå og føler meg allerede mye bedre. Det er helt umulig for meg å avgjøre nøyaktig hva dette er.

Jeg tror mye av redselen handler om at jeg er så alene. Jeg bor i utlandet, langt unna det lille jeg har av venner. Jeg er singel og barnløs, har noen bekjente her jeg bor, men ingen nære venner.

For når jeg leser artikler om folk som blir syke unge, så er det alltid sånn "kjæresten var der og støttet dem" "familien betød alt" "levde for barna". Jeg har ingenting liksom. Om jeg havner på sykehuset med kreft, så ligger jeg der helt alene. Kanskje noen ville overrasket og besøkt meg, men aner ikke hvem som ville gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...