AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg skal i gang med R1 matematikk som privatist til høsten. Det som står på læreplanen er at man skal begynne med Python (som jeg da aldri har gjort i hele mitt liv) så jeg tenkte å begynne og se på det litt nå i sommer, men jeg føler jeg mangler et eller annet når jeg prøver å jobbe med det? 😅 for da jeg blar meg gjennom videoer på youtube og på norsk læresteder så ser det veldig annerledes ut enn selv Python programmet som jeg lastet ned via hjemmesiden deres 😅 Anonymkode: 065e4...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Del Skrevet 21. juli 2024 Hva har du lasta ned? Du trenger enten et program med både Python i bunn pluss en kodeeditor, eller installere Python lokalt og deretter en kodeeditor. Det finnes mange ulike programmer til å kode med Python. Bruk den du liker best. Jeg husker ikke helt navnet på den jeg brukte mest (har brukt litt forskjellige), men liker Thonny for da kan man debugge linje for linje for å finne feil/se hvordan en kode fungerer. Du skal jo uansett bare vise skjermbilder på eksamen av hva du har gjort. Sensor skal kunne skrive av koden din og få riktig svar i sitt program. Koden er den samme, fordi språket er det samme. Så hva du bruker betyr egentlig ikke så mye. Vil forøvrig anbefale Sinus (CoSinus) sin digitale løsning hvis du skal ta R1 på egenhånd. Jeg tok P-matte og fikk gode resultater ved å benytte meg av den tjenesten. Videoundervisning om pensum, samt mange oppgaver fra boka med tilhørende løsningsforslag. Verdt de 500ish kr det kosta!! De hadde også noe programmeringsopplæring mener jeg å huske. Anonymkode: dd103...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Del Skrevet 21. juli 2024 Hvis du bare skal skrive kode og kjøre den kan du eventuelt bruke en online editor: https://www.online-python.com/ Anonymkode: dfa14...c3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Del Skrevet 21. juli 2024 For enkel lek med Python mens du lærer trenger du ikke laste ned noe. Flere nettsider lar deg code og trykke run for å se hva som ramler ut og dele koden med andre. Her er et av mine små kodeeksempler som regner ut tallet pi: https://www.online-python.com/JSwPFIoeLx Anonymkode: 517d0...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Del Skrevet 21. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: For enkel lek med Python mens du lærer trenger du ikke laste ned noe. Flere nettsider lar deg code og trykke run for å se hva som ramler ut og dele koden med andre. Her er et av mine små kodeeksempler som regner ut tallet pi: https://www.online-python.com/JSwPFIoeLx Anonymkode: 517d0...413 Når du blir mer avansert kan du prøve en annen oppskrift for pi i python: https://www.numberphile.com/videos/new-recipe-for-pi Anonymkode: 517d0...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Del Skrevet 21. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva har du lasta ned? Du trenger enten et program med både Python i bunn pluss en kodeeditor, eller installere Python lokalt og deretter en kodeeditor. Det finnes mange ulike programmer til å kode med Python. Bruk den du liker best. Jeg husker ikke helt navnet på den jeg brukte mest (har brukt litt forskjellige), men liker Thonny for da kan man debugge linje for linje for å finne feil/se hvordan en kode fungerer. Du skal jo uansett bare vise skjermbilder på eksamen av hva du har gjort. Sensor skal kunne skrive av koden din og få riktig svar i sitt program. Koden er den samme, fordi språket er det samme. Så hva du bruker betyr egentlig ikke så mye. Vil forøvrig anbefale Sinus (CoSinus) sin digitale løsning hvis du skal ta R1 på egenhånd. Jeg tok P-matte og fikk gode resultater ved å benytte meg av den tjenesten. Videoundervisning om pensum, samt mange oppgaver fra boka med tilhørende løsningsforslag. Verdt de 500ish kr det kosta!! De hadde også noe programmeringsopplæring mener jeg å huske. Anonymkode: dd103...2d5 Jeg har installert Python lokalt, men jeg mangler nok det som du nevner her vil jeg tro? At det er her som jeg ikke har helt klart å finne meg frem i verden. Det som har blitt nevnt i planene som jeg har sett er bare "last ned Python" 😅 Og jeg trodde jeg da hadde klart å få til noe bra! Så da må man finne seg en kodeeditor? Jeg skal i gang å se på Thonny nå! Tusen takk 🙂 Jeg skal på skole 🙂 Det er 13 år siden jeg hadde matematikk sist på videregående nivå, men ting har endret seg utrolig mye blant annet dette med datamaskin til alle på videregående mens da jeg gikk på videregående så hadde vi et datarom med stasjonære datamaskiner. Alle prøver, tentamener, eksamener og sånt foregikk på papir. Vi hadde overhead projektor med fancy lysbilder og noen Powerpoint presentasjoner her og der. Jeg følte meg ikke så vågal for å prøve på dette alene, men jeg hadde lyst til å se litt på det i sommer. 😜 Men tusen takk for det tipset! Skal absolutt sjekke ut programopplæringen! Jeg føler jeg har vandret inn i en jungel for øyeblikket med dette av Python 🤣 Men jeg begynner å få til ganske grunnleggende koder og det er ganske kult! Jeg er absolutt sugen på mer her! Anonymkode: 065e4...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Del Skrevet 21. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: For enkel lek med Python mens du lærer trenger du ikke laste ned noe. Flere nettsider lar deg code og trykke run for å se hva som ramler ut og dele koden med andre. Her er et av mine små kodeeksempler som regner ut tallet pi: https://www.online-python.com/JSwPFIoeLx Anonymkode: 517d0...413 De er ganske avanserte på eksamen, så jeg trenger litt mer. 😅 Anonymkode: 065e4...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Del Skrevet 21. juli 2024 Spyder er gratis. Mattelæreren min brukte det i alle klassene han underviste, både P, T og R. Anonymkode: 9d996...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 21. juli 2024 #9 Del Skrevet 21. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg skal i gang med R1 matematikk som privatist til høsten. Det som står på læreplanen er at man skal begynne med Python (som jeg da aldri har gjort i hele mitt liv) så jeg tenkte å begynne og se på det litt nå i sommer, men jeg føler jeg mangler et eller annet når jeg prøver å jobbe med det? 😅 for da jeg blar meg gjennom videoer på youtube og på norsk læresteder så ser det veldig annerledes ut enn selv Python programmet som jeg lastet ned via hjemmesiden deres 😅 Anonymkode: 065e4...35f Jeg tok 2P-Y matte forrige skoleår (2023/2024) og da brukte vi Python og programmerte litt. Ikke noe avanserte greier da det ikke er pensum i 2P-y. Men husker det va ett styr og laste ned programmet ja. Kan du legge ut ett bilder av hvordan programmet ser ut? Så kan jeg sammenligne med hvordan det jeg brukte så ut🥰. Slik så det ut det programmet som skolen min brukte til å programmere. Læreren min la ut en oppskrift også på hvordan vi skulle laste der ned. Men mulig jeg har mistet det. Endret 21. juli 2024 av anonym35445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Del Skrevet 21. juli 2024 1 hour ago, anonym35445 said: Jeg tok 2P-Y matte forrige skoleår (2023/2024) og da brukte vi Python og programmerte litt. Ikke noe avanserte greier da det ikke er pensum i 2P-y. Men husker det va ett styr og laste ned programmet ja. Kan du legge ut ett bilder av hvordan programmet ser ut? Så kan jeg sammenligne med hvordan det jeg brukte så ut🥰. Slik så det ut det programmet som skolen min brukte til å programmere. Læreren min la ut en oppskrift også på hvordan vi skulle laste der ned. Men mulig jeg har mistet det. Beklager, jeg er veldig trøtt nå og føler alt jeg skriver høres veldig uhøflig ut 😅 men jeg zoomet inn på bildet ditt og det ser ut som du har Spyder som AB over meg her nevner. Jeg har prøvd en del ganger nå å få til dette for jeg har bare selve Python og ikke sånn kodeeditor, men har gitt opp 😂 skal sende en mail til skolen i morgen og høre om de har noe mulighet å hjelpe meg selv om den ikke har begynt ennå👀 Anonymkode: 065e4...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 21. juli 2024 #11 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Beklager, jeg er veldig trøtt nå og føler alt jeg skriver høres veldig uhøflig ut 😅 men jeg zoomet inn på bildet ditt og det ser ut som du har Spyder som AB over meg her nevner. Jeg har prøvd en del ganger nå å få til dette for jeg har bare selve Python og ikke sånn kodeeditor, men har gitt opp 😂 skal sende en mail til skolen i morgen og høre om de har noe mulighet å hjelpe meg selv om den ikke har begynt ennå👀 Anonymkode: 065e4...35f Stemmer, Spyder er det jeg har. Syns å huske att jeg først måtte laste ned Python og deretter Spyder ifra Python programmet, Jeg kan sjekke ut i morgen om jeg finner oppskriften som jeg fikk ifra skolen min, kanskje den kan være til hjelp🥰. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 21. juli 2024 #12 Del Skrevet 21. juli 2024 (endret) Mitt svar er litt mer avansert. Så bare å gå videre om det er for kompleks for problemet ditt. Det kan være hensiktsmessig og lettere om du starter med en IDE som støtter jupyter i bunn. https://jupyter.org/ Det som er genialt er at du kan kombinere notater med kode i en notebook. Verdens beste IDE er fra Jetbrains. https://www.jetbrains.com/dataspell/ Det finnes mange alternativer. Jupyter Lab fungerer faktisk i nettleser (etter oppstart i en console). Schmuhu Endret 21. juli 2024 av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Del Skrevet 21. juli 2024 Last ned anaconda, åpne spyder fra anaconda. Easy peasy. Anonymkode: a8070...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 22. juli 2024 #14 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Beklager, jeg er veldig trøtt nå og føler alt jeg skriver høres veldig uhøflig ut 😅 men jeg zoomet inn på bildet ditt og det ser ut som du har Spyder som AB over meg her nevner. Jeg har prøvd en del ganger nå å få til dette for jeg har bare selve Python og ikke sånn kodeeditor, men har gitt opp 😂 skal sende en mail til skolen i morgen og høre om de har noe mulighet å hjelpe meg selv om den ikke har begynt ennå👀 Anonymkode: 065e4...35f Kanskje denne oppskriften er til hjelp? Jeg fikk det i hvertfall til med å følge disse stegene for å laste ned Python🥰. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #15 Del Skrevet 24. juli 2024 On 7/22/2024 at 4:13 PM, anonym35445 said: Kanskje denne oppskriften er til hjelp? Jeg fikk det i hvertfall til med å følge disse stegene for å laste ned Python🥰. Download Anaconda Distribution | Anaconda Vet du om det er denne? Sier skriv inn epost Anonymkode: 065e4...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 24. juli 2024 #16 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Download Anaconda Distribution | Anaconda Vet du om det er denne? Sier skriv inn epost Anonymkode: 065e4...35f Tror ikke jeg skrev inn noen e-post. Du laster det ned på PC eller Mac, sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 25. juli 2024 #17 Del Skrevet 25. juli 2024 On 7/22/2024 at 12:59 AM, AnonymBruker said: Last ned anaconda, åpne spyder fra anaconda. Easy peasy. Anonymkode: a8070...4d8 Eller lag en konto på anaconda cloud, så kan du bare begynne å kode i notbook der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 25. juli 2024 #18 Del Skrevet 25. juli 2024 Visual Studio Code fungerer bra er min mening. Men skal man ha noe mindre komplisert kan man feks klare seg med Sublime Text som er en bra teksteditor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 25. juli 2024 #19 Del Skrevet 25. juli 2024 (endret) William_S skrev (1 time siden): Visual Studio Code fungerer bra er min mening. Men skal man ha noe mindre komplisert kan man feks klare seg med Sublime Text som er en bra teksteditor. Greia er att når mann går på VGs er det Python(Spyder) lærene bruker i undervisningen. Og om jeg forstår det rett virker det som att ts skal ta opp R1 på privatist skole. Da er det nokk Spyder som kommer til å bli brukt i undervisning, derav det ts bør bruke også. Endret 25. juli 2024 av anonym35445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 25. juli 2024 #20 Del Skrevet 25. juli 2024 anonym35445 skrev (1 time siden): Greia er att når mann går på VGs er det Python(Spyder) lærene bruker i undervisningen. Og om jeg forstår det rett virker det som att ts skal ta opp R1 på privatist skole. Da er det nokk Spyder som kommer til å bli brukt i undervisning, derav det ts bør bruke også. Næh spiller liten rolle i grunn hva man bruker. Programmering er jo å skrive tekst. En editor som har markup fungerer fint på det nivået der 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå