Gå til innhold

Hjemmelaget vaniljeessens

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har laget hjemmelaget vaniljeessens i flere år nå, og synes bakverk osv blir mye bedre med det. Har lurt på om jeg skal lage og gi i julegave, men usikker på om folk i det hele tatt er interessert eller vil bruke det.

Hvis noen hadde gitt dere det i gave, hadde det blitt brukt eller er det en sånn gave som blir satt i bakeskapet og ikke brukt? Vet alle ikke er like bake-gale som jeg er :P 

Lurer også på om noen vet om man ville trengt noen form for lisens for å selge de på et julemarket? De inneholder tross alt alkohol, men er ikke ment for drikking og blir solgt i 200ml flasker. Ble ikke noe smartere på det ved å google desverre. 

Anonymkode: ea4a3...836

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker hjemmelaget gaver så jeg hadde blitt veldig glad for det:)

Anonymkode: 8587a...c72

Skrevet

Jeg lager selv, men ville allikevel blitt glad for å få i gave. 

Om det er lov å selge på markeder vet jeg ikke, men jeg tviler. Fant dette da jeg googlet og det ser ut til at det er styrken, ikke mengden, som er avgjørende. 

Sitat

Det følger av alkoholloven §§ 3-1 og 1-3 at salg av alkohol med promille mellom 2,5 og høyst 4,7, bare er tillatt med bevilling fra kommunen. Salg av alkohol med høyere promille kan bare foretas av Vinmonopolet. Det er derfor ulovlig å selge vin man lager selv videre, med mindre man lager vin med høyest 4,7 i promille og har fått tillatelse fra kommunen. Du kan imidlertid la andre personer over 18 år smake eller få noe av vinen du lager. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad for å få det i gave, men det bør gis til noen du vet liker baking og matlaging, tenker jeg.

Anonymkode: 8a1c2...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 10.45):

Har laget hjemmelaget vaniljeessens i flere år nå, og synes bakverk osv blir mye bedre med det. Har lurt på om jeg skal lage og gi i julegave, men usikker på om folk i det hele tatt er interessert eller vil bruke det.

Hvis noen hadde gitt dere det i gave, hadde det blitt brukt eller er det en sånn gave som blir satt i bakeskapet og ikke brukt? Vet alle ikke er like bake-gale som jeg er :P 

Lurer også på om noen vet om man ville trengt noen form for lisens for å selge de på et julemarket? De inneholder tross alt alkohol, men er ikke ment for drikking og blir solgt i 200ml flasker. Ble ikke noe smartere på det ved å google desverre. 

Anonymkode: ea4a3...836

Jeg ville ikke brukt det. Sannsynligvis ville den gått rett i søpla. Både fordi jeg foretrekker å handle bake-ingredienser selv, og fordi jeg ikke stoler på folks hygiene på kjøkkenet, etter å ha sett mye rart opp gjennom årene. 

Anonymkode: ab9ab...a89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville ikke brukt det. Sannsynligvis ville den gått rett i søpla. Både fordi jeg foretrekker å handle bake-ingredienser selv, og fordi jeg ikke stoler på folks hygiene på kjøkkenet, etter å ha sett mye rart opp gjennom årene. 

Anonymkode: ab9ab...a89

Så du spiser aldri middag hos andre mennesker? Ikke engang litt hjemmebakst?

Ts: jeg ville likt å få det i gave, men tenker at du bør gi det til folk som liker å bake og lage mat. 

Anonymkode: a7b3f...fa0

Skrevet

Her bakes det lite om dagen, men jeg hadde likevel blitt kjempeglad for det. Kunne hatt den i (kokt) havregrøten 😋

Regner med at en god dose sprit dreper det meste, og jeg handler på matbutikken og går på besøk til folk, så om en god venninne gav meg det, så hadde jeg stolt på det. Fått f.eks ramsløkspesto, vanlig pesto, og syltetøy i gave, og alt er blitt spist. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...