Gå til innhold

Navnebytte, såre familie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to etternavn fra før av fra min fars og mors side. Vurderer bare ta mannens sitt når vi gifter oss, men litt redd spesielt ene siden av slekta mi hadde blitt såret av det. Samtidig nesten enda verre om jeg bare unnlater det ene slektsnavnet mitt helt.

Så skal jeg beholde mine originale navn bare for å unnlate å såre noen?

Ikke veldig viktig for meg å ta mannens navn heller, men jo litt hyggelig om vi heter det samme og jeg er egentlig mer nære mine svigerforeldre enn egne familier (i flertall siden det er to spliddede familier).

Anonymkode: 94c41...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke han bytte navn? 

Anonymkode: 19c2e...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som du vil. Jeg byttet til mannens etternavn da vi giftet oss og da vi ble skilt, beholdt jeg det. Noen synes sikkert det er rart men det er mitt valg. 

Anonymkode: b26ac...314

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bare måtte…

er det alltid så viktig?

jeg byttet til mannens, mitt og barnas mellomnavn er og det samme.

fordi jeg ville

ingen har tvunget meg, flytt til Island, da må du bytte navn

Anonymkode: 65447...4ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gitt uttrykk for å ha sterke meninger rundt dette, eller er det bare noe du tenker at potensielt kan skje? Generelt bryr andre seg mindre om våre valg enn vi tror, og voksne mennesker tåler dessuten fint å bli litt såre over sånne bagateller. Gjør det som føles riktig for deg - det er ditt navn og d8n avgjørelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bare måtte…

er det alltid så viktig?

fordi jeg ville

Min mann har tatt mitt etternavn. Vi har ikke masse mellomnavn imellom, kun etternavn. 

Dette burde være et like aktuelt alternativ som at kvinnen gjør det. Hvorfor er det alltid kvinner som skal bytte etternavn? 

Anonymkode: 6b416...0a1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det du synes er rett, familien kommer over det. 
Ingen av oss bytter navn, vi beholder vårt eget også etter bryllupet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min mann har tatt mitt etternavn. Vi har ikke masse mellomnavn imellom, kun etternavn. 

Dette burde være et like aktuelt alternativ som at kvinnen gjør det. Hvorfor er det alltid kvinner som skal bytte etternavn? 

Anonymkode: 6b416...0a1

Det er ikke alltid kvinnen, jeg kjenner mange andre hvor han også har tatt hennes navn, enten i tillegg til sitt eget eller kun hennes. I dette tilfellet ønsket hun å bytte til hans navn og følte seg også nærmere svigerfamilien enn sin egen familie, så problemstillingen var ikke hvem som skulle bytte. 

Anonymkode: 35988...45b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har to etternavn fra før av fra min fars og mors side. Vurderer bare ta mannens sitt når vi gifter oss, men litt redd spesielt ene siden av slekta mi hadde blitt såret av det. Samtidig nesten enda verre om jeg bare unnlater det ene slektsnavnet mitt helt.

Ikke veldig viktig for meg å ta mannens navn heller, men jo litt hyggelig om vi heter det samme og jeg er egentlig mer nære mine svigerforeldre enn egne familier (i flertall siden det er to spliddede familier).

Du har ikke to etternavn. Det er ikke mulig. 
Trolig mener du at du har ett mellomnavn og ett etternavn, og at du vurderer å kutte ut begge for å ta din kommende manns etternavn. 

Anonymkode: 3160b...9cb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med mindre din man heter Larsen, og du har et veldig flott etternavn, ser jeg ingen grunn til at en mann tar en kvinnes etternavn. Det er veldig teit, og i mot alle tradisjoner. 

Anonymkode: 450fa...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ta det navnet du vil ha. Doble etternavn er uansett teit og unødvendig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta det navnet du vil ha. Doble etternavn er uansett teit og unødvendig. 

Synes du, ja…

Er det ikke deilig å sitte med fasiten?🤡

Anonymkode: 3160b...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som du ønsker og føler er rett. Jeg er i liknende posisjon, jeg vil ta mannens etternavn. Min mor synes det er kjipt, og flere andre familiemedlemmer har frarådet det. Men til syvende og sist er det min avgjørelse og det jeg føler er helt rett. 

(Og JA, mannen har tilbudt seg å ta mitt. Jeg vil ikke det, hans er mye mer spesielt og tradisjonsrikt og sier noe om hvor han kommer fra og er oppvokst. Mitt er noe "alle" heter). 

Anonymkode: b36f3...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du bare måtte…

er det alltid så viktig?

fordi jeg ville

Oi. Sårt tema?

Anonymkode: baee1...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du gjør det som passer deg uten å tenke så mye på hva andre mener. Det er ditt navn og det er du som skal leve med det og bruke det mest.

Personlig synes jeg det er fint at de som gifter seg, viser at de hørere sammen ved å ha samme etternavn. Jeg synes også at det gjør ting litt enklere, for jeg har opplevd å møte menn og kvinner som har vært gift, men hvor jeg ikke har forstått at de har vært gift fordi de ikke har hatt noe felles etternavn. Jeg synes også at en lang rekke med navn, spesielt der hvor det er både dobbelt fornavn og dobbelt etternavn, kan bli litt voldsomt. Jeg ville ikke valgt det selv, i hvert fall, men alle må finne sin måte å gjøre det på.

Anonymkode: 050f6...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ha dine som mellomnavn da, Ts? 😊

Jeg var sammen med en en gang som ville ta mine etternavn, men jeg nektet, fordi det er beskyttet. Han giftet seg med ei annen og fikk ikke ta hennes heller. Han hadde et ganske vanlig -sen etternavn.

Anonymkode: a9292...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal noen bytte ønsker jeg ta hans siden vi er nærmere hans familie og det er et navn som har vart mange generasjoner lenger.

Uansett samme problemstilling om vi skulle skiftet til et av mine etternavn? 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan du ikke ha dine som mellomnavn da, Ts? 😊

Anonymkode: a9292...375

Ønsker ikke 3 etternavn (eller to mellomnavn og et etternavn), nei. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare måtte…

er det alltid så viktig?

fordi jeg ville

Ja. Når det åpenbart er vanskelig for TS å bytte etternavn så er alternativet: At han bytter.

Hva du har gjort eller ikke gjort er ikke relevant for tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Når det åpenbart er vanskelig for TS å bytte etternavn så er alternativet: At han bytter.

Hva du har gjort eller ikke gjort er ikke relevant for tråden

Eller at ingen bytter bare? Hvilket av mine navn skulle han tatt isåfall, bare det siste fordi det ganske tilfeldigvis er i en rekkefølge?

Om noe er som sagt det naturlige valget at jeg heller tar hans som sagt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...