Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har besøk av familien til samboer. Vi koser oss, men fy f hvor slitsomt det er å være vært. Ordne felles frokost, ta vare på barna samtidig (4 stk), lage middag, vaske og rydde mellom slagene. Samboer står på pinne for de hele helgen og jeg må hjelpe til.

Har ingenting imot de, men jeg er veldig sliten. Klarer ikke å slappe av, og jeg skulle ønske de hjalp mer til. Føler at jeg som kvinne i huset blir å gjøre alt hele tiden. 

Samboer sitter ofte med bror og drikker øl, mens jeg blir servitør, mamma og gjør husarbeid og er sykepleier tilfelle noen skader seg. I dag har jeg meldt meg litt ut, og orker ikke å lage måltider eller rydde eller noe. Er litt lei. De kommer også tomhendt og har ikke noe med på turen, og vi har betalt alt av mat osv og helgen har kostet oss ekstremt mye penger. De spiser å spiser hele tiden og drikker. 

Er dette vanlig eller? 

Anonymkode: f8c7a...508

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du mener "vert".

Anonymkode: 31626...a18

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Meld deg ut du og. Drikk øl med mannen og broren. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I min familie er ikke det du beskriver vanlig. Ale hjelper til og alle ordner seg seg selv. Ingen skal være sulten i mitt hjem, men alle vet hvor kjøleskapet er, hvordan ovnen fungerer og hvordan man lager mat. Og alle bidrar litt økonomisk. Akkurat som jeg gjør når jeg er på besøk hos andre :)

Du må si fra. Eller rett og slett stikke ut og la de ordne seg selv. 

Anonymkode: ae6f5...1c7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Siden gjestene åpenbart ikke tar hintet kan du med fordel være tydeligere. Si Gunda - tar du å dekker på til middag? Olaf -kan du ta med ungene på badet og passe på at de får vasket hendene? Gjermund kan du skrelle poteter?

Det er ingenting i veien for å si at  du i grunn er litt sliten for tiden så du trenger litt hjelp. Kan du innføre "aldri tomme hender" regelen og si at når folk beveger seg fra a til b så tar de med seg noe.

Eller så kan det hende at du kan ta en hvit løgn og si at hunden til bestevenninnen din døde og hun trenger deg og at gjestene dine må klare seg selv i dag?

Anonymkode: 8c556...63c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Penger: pleier det å være slik at vertene betaler alt? Hvis ikke, så kan den som har handlet sende vippskrav.

Hjelp: deleger oppgaver til gjestene. Samboer og bror kan pent få oppgave med å rydde etter måltider og støvesuge. Lær det uttrykket, «gå til pappa, han kan hjelpe deg med å finne../smøre brødskive…/solkrem…

Måltider: i vår familie har vi pådekket bord kun til middag. Til frokost og lunsj ordner alle selv ved kjøkkenbenken. Kanskje dere skulle prøve det? 

Egentid: Ta deg tid til å gå tur i en times tid og overlat skuta til samboer. Bruk lang tid på badet for en god kroppsskrubb og shaving. Plei deg selv❤️ 

Anonymkode: 9c51a...e9b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har besøk av familien til samboer. Vi koser oss, men fy f hvor slitsomt det er å være vært. Ordne felles frokost, ta vare på barna samtidig (4 stk), lage middag, vaske og rydde mellom slagene. Samboer står på pinne for de hele helgen og jeg må hjelpe til.

Har ingenting imot de, men jeg er veldig sliten. Klarer ikke å slappe av, og jeg skulle ønske de hjalp mer til. Føler at jeg som kvinne i huset blir å gjøre alt hele tiden. 

Samboer sitter ofte med bror og drikker øl, mens jeg blir servitør, mamma og gjør husarbeid og er sykepleier tilfelle noen skader seg. I dag har jeg meldt meg litt ut, og orker ikke å lage måltider eller rydde eller noe. Er litt lei. De kommer også tomhendt og har ikke noe med på turen, og vi har betalt alt av mat osv og helgen har kostet oss ekstremt mye penger. De spiser å spiser hele tiden og drikker. 

Er dette vanlig eller? 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg dratt til en venninne, ut på trening, rekreasjonstur i parken (alene selvfølgelig) osv. Så får mannen din ta seg av besøket sitt.

Anonymkode: 80693...29f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har du påtatt deg rollen som å være vert?

Jeg tror jeg hadde sagt:

Det har vært koselig, men og litt mye å være vert hele tiden. Hva tenker dere om å bytte på det litt, at det går på omgang å tilrettelegge osv?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke snakke ordentlig med dem, de er familie. Si hva du mener også setter du deg ned med en øl sammen med mannen. 

Anonymkode: a6ec5...0e8

Skrevet

Høres mer ut som du er slaven og ikke vert. Det normale er å hjelpe til når man er på besøk hos andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange kvinner går i den rollen som TS har, men mannfolk i mye større grad slapper av med gjestene og tar livet fullstendig med ro. Det er så typisk. Bra at du har meldt deg litt ut i dag. Snakk med mannen og forklar situasjonen, ikke sikkert han ser alt du gjør. Menn gjør ofte ikke det. 

Anonymkode: 76b3e...7c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig sliten og er litt tappet nå. Har ordnet mat, stelt, vasket og ordnet. Besøket er litt lat og gjør minimalt. De er fantastiske folk, men skulle ønske de hjalp mer til. Barna elsker de, og de er flink til å prate med barna osv og være med de. 

Er veldig lei av å hele tiden stelle og ordne. Jeg gjør ikke annet enn å vaske. 

Samboer er veldig bortskjemt med meg. Jeg er flink til å lage mat, flink til å vaske, ig jeg gjør veldig mye hjemme. Mye av det jeg gjør blir tatt for gitt. Jeg vasker klær til alle, og dette er arbeid som samboer glemmer at jeg utfører hver dag. 

Barna sliter oss også ut, så ferien er veldig krevende for oss. De er så oppmerksonhetsyke å maser hele tiden. 

Føler vi kvinne bør ta mer plass å gjøre det samme som mannfolka. Vurderer å sette meg ned i dag å ta en øl for å så sovne på sofaen. Så driter jeg i hele vaskingen samt matlaging. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig sliten og er litt tappet nå. Har ordnet mat, stelt, vasket og ordnet. Besøket er litt lat og gjør minimalt. De er fantastiske folk, men skulle ønske de hjalp mer til. Barna elsker de, og de er flink til å prate med barna osv og være med de. 

Er veldig lei av å hele tiden stelle og ordne. Jeg gjør ikke annet enn å vaske. 

Samboer er veldig bortskjemt med meg. Jeg er flink til å lage mat, flink til å vaske, ig jeg gjør veldig mye hjemme. Mye av det jeg gjør blir tatt for gitt. Jeg vasker klær til alle, og dette er arbeid som samboer glemmer at jeg utfører hver dag. 

Barna sliter oss også ut, så ferien er veldig krevende for oss. De er så oppmerksonhetsyke å maser hele tiden. 

Føler vi kvinne bør ta mer plass å gjøre det samme som mannfolka. Vurderer å sette meg ned i dag å ta en øl for å så sovne på sofaen. Så driter jeg i hele vaskingen samt matlaging. 

Det siste du nevner blir jo litt passiv-aggressivt. 
Mye bedre å gå i en dialog med partneren din og fordele oppgavene, og at dere begge to snakker med gjestene om hva de kan forvente og hva de må ordne selv.

Anonymkode: 4b9c7...b9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette ned foten. Jeg drar ikke på ferie med min svigerfamilie for der er det stakkars min mann hvis han må gjøre noe som helst. Han er sikkert sliten fordi han jobber fullt og masse andre ufattelig dårlige argumenter. Jeg jobber også fullt, tar 80% av husarbeidet, hele det tredje skiftet, økonomien og minst halvparten av alt vedlikehold , og jeg jobber overtid og tjener mest, men det teller ingenting for jeg er tross alt mamma. Derfor reiser jeg enkelt og greit ikke med dem. Tar meg en velfortjent pause hjemme. 

Anonymkode: 7e8e8...f60

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...