Gå til innhold

Kjæreste elsker kroppen min- men vil jeg skal gå ned 12 kg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunn:

kjæreste ble sammen med meg når jeg kom ut av 8 mnd utmattelse/sen covid. Vi har enormt mye til felles blant annet mye aktiviteter. Han var skeptisk i starten da jeg hadde gått opp en del kilo pga manglende aktivitet men tok sjansen. Nå har jeg, 7 mnd senere gått ned mye av kiloene. Jeg vil personlig gjerne ned noen til men han mener jeg bør gå bed til 65 kg.

jeg er overvektig men i veldig god form, kiloene er også jevnt plassert. Str 38/40 i klær.

jeg vet han elsker kroppen min, og vi har et fantastisk samliv og sexliv.

Jeg blir usikker på om det handler om at menn kan finne også en kvinne attraktiv om de ikke er det(?) eller om han genuint støtter meg veldig på mitt ønske og mål om vekt (68 kg).

vi trener sammen, og jeg har et relativt sunt kosthold. For mye «kos» da med is/frukt/kake etc.

jeg kjenner en økende engstelse for at han ikke egentlig syntes jeg er så flott, selv om han aldri snakker om vekten min, fokus er helse og at vi skal kunne løpe sammen (vi begge løper men han er i veldig god form). Vi har blant annet meldt oss på halv maraton sammen. 

Jeg elsker han veldig høyt og vet han har ekteskap i tankene med meg- men dette med fokuset på de «65» kiloene kjenner jeg begynner å påvirke meg, hva om kroppen min trives på 70? Eller om jeg må sulte meg hele tiden for å holde vekten? Jeg føler meg flau for å spørre han også- føler meg skamfull rett og slett. Jeg er sett på som en relativt attraktiv kvinne av mange rundt meg, men vil jo at han som er kjæresten ser meg og tenker «perfekt/nydelig» og ikke «ja om 10 kilo er hun digg» 

Anonymkode: 01ce2...db0

• Liker 3
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du normalvektig urt BMI nå og faktisk er i grei fysisk form så synes jeg du må spørre han hva han faktisk mener. Man må ha samtaler som er litt smålig ukomfortable.

Anonymkode: 27b4d...dd2

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet

Hva om du blir syk, gravid eller bare tjukk? Skal han da dumpe deg?

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BobbySocks said:

ts her.

Hadde vært helt greit for meg om han dumpet meg om jeg ble tjukk 🤣 hadde gjort det samme. Det har med hva interesser man har, vi er begge aktive som liker trening, turer, generelt å være ute,

og han fantaserer om å se meg gravid så det tror jeg han tåler helt fint 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du normalvektig urt BMI nå og faktisk er i grei fysisk form så synes jeg du må spørre han hva han faktisk mener. Man må ha samtaler som er litt smålig ukomfortable.

Anonymkode: 27b4d...dd2

Jeg har bmi på 27 og er velt omtrent sykelig overvektig ifølge den. Veier 77 nå og er 163 høy. Så tåler fint å gå ned de kiloene, mitt eget mål er 68. 
jeg er i relativt god form. 
vil ikke snakke med han om det for jeg er selv ganske opptatt av vektnedgangen min og jobber hardt for å nå mitt eget personlige mål. Og vil ikke virke som om jeg tar det feil. 
jeg mistenker at han muligens ble sammen med meg på basis av felles interesser, enormt passende personligheter og fordi jeg har et pent ansikt- så turde han stole på ordene mine når han så hvordan jeg økte trening/aktivitet og stod på når jeg ble frisk.

er bare engstelig for om det blir en ting om jeg nå ikke klarer de siste kiloene. Om det er noe han tenker når han ser meg, hva han tenker når vi trener sammen, han tilpasser seg jo helt meg. Hvor jeg løper  maks 6 km nå uten å bli gåen kan han lett løpe 12-13 km. Så ja…. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart han er besatt av hvor mye du veier. Viktigste er jo at du har sunn og sterk kropp. Hadde ikke orket å være sammen med en som hang seg opp i vekten min.

Jeg er selv slank og veltrent. Kjæresten er 15 kg for mye. Jeg elsker kroppen hans, men han er i en alder der han må tenke på helsen og han har fått beskjed fra legen om å endre kostholdet og bli mer aktiv. Han la på seg etter en livskrise og da han møtte meg kom motivasjonen tilbake om å bli sunnere.

Jeg maser ikke om vekten hans. Fokuset er helsen. Jeg bryr meg ikke om sixpack eller masse muskler, kun en sunn balanse mellom fett og muskler. Han kjenner på omsorg og kjærlighet mht vektnedgang. Ikke press om vekt og utseendet.

Anonymkode: 888b8...658

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts her.

Hadde vært helt greit for meg om han dumpet meg om jeg ble tjukk 🤣 hadde gjort det samme. Det har med hva interesser man har, vi er begge aktive som liker trening, turer, generelt å være ute,

Han synes jo tydeligvis at du er tjukk nå.

Anonymkode: 1b9f7...53d

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BobbySocks said:

Men at du er noen kilo for mye, det tåler han ikke. Sjarmerende. 

Det er det som gjør meg usikker,

broren hans elsker petite kvinner, type 155-160 og ikke over 50 kilo vil jeg tro. Så det begynner å gni meg litt feil «burde jeg også bli sånn» 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han sagt at han var skeptisk i starten fordi du hadde gått opp litt? Eller er var han «skeptisk» fordi han var noe engstelig for å innlede et forhold for raskt? Hvor mye av dette er egentlig kun inni ditt hode? Håper du finner ut at dette ikke er han men deg og at du klarer å legge fra deg kilo-engstelsen og heller bare følge planen din og nyte livet❤️

Anonymkode: c2a1d...ebd

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Synes det er rart han er besatt av hvor mye du veier. Viktigste er jo at du har sunn og sterk kropp. Hadde ikke orket å være sammen med en som hang seg opp i vekten min.

Jeg er selv slank og veltrent. Kjæresten er 15 kg for mye. Jeg elsker kroppen hans, men han er i en alder der han må tenke på helsen og han har fått beskjed fra legen om å endre kostholdet og bli mer aktiv. Han la på seg etter en livskrise og da han møtte meg kom motivasjonen tilbake om å bli sunnere.

Jeg maser ikke om vekten hans. Fokuset er helsen. Jeg bryr meg ikke om sixpack eller masse muskler, kun en sunn balanse mellom fett og muskler. Han kjenner på omsorg og kjærlighet mht vektnedgang. Ikke press om vekt og utseendet.

Anonymkode: 888b8...658

Ts her! 

ja det er det jeg føler, at jeg får inntrykk at 65 er en type «ideal» vekt han legger seg opp i. Han bryr seg døyten om kosthold og jeg måtte være litt streng og forklare at jeg kan ikke stappe i meg, men holde meg til lavkarbo/ketont kosthold.  Han spiser akkurat det han vil. Men han tilpasser seg meg, og vil støtte meg. 
han er en helt fantastisk mann. Han overøser meg med komplimenter, tar på meg og viser med hele seg at han elsker meg. Men så vil han si «vis meg hvor mye du vil jobbe for målene dine/våre, og tren hardt, få en (enda?)deiligere kropp»

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har han sagt at han var skeptisk i starten fordi du hadde gått opp litt? Eller er var han «skeptisk» fordi han var noe engstelig for å innlede et forhold for raskt? Hvor mye av dette er egentlig kun inni ditt hode? Håper du finner ut at dette ikke er han men deg og at du klarer å legge fra deg kilo-engstelsen og heller bare følge planen din og nyte livet❤️

Anonymkode: c2a1d...ebd

Han syntes jeg var for overvektig/stor, men at jeg var veldig pen og hadde mye til felles. Så han valgte å begynne å date meg på «tross» av «størrelsen min». Jeg veide 88 da, så det var mye. Størrelse 42/44 når vi begynte å date. Jeg var syk i nesten ett år. Gikk opp 12 kilo. Han begynte å date meg 1 mnd før jeg startet opptrening igjen. 

tusen takk for fin kommentar! Jeg nyter livet og vet selv at vekten min nok plager meg mer enn jeg innrømmer høyt, det er beintøft å gå fra å være aktiv og sprek og å miste alt, så er nok noe psykisk for meg også, 

• Hjerte 2
Skrevet

Det var da veldig spesifikt. Jeg ville tenkt at han har et usunt oppheng på vekt når han faktisk tallfester ønsket. Dessuten tenker jeg han ikke har noe med å sette mål på dine vegne. 

Jeg kjenner at jeg misliker denne mannen, uten å ha møtt han. Ikke at det er relevant for deg, du må kjenne på hva du synes. Men at du lager dette innlegget sier vel at du ikke er begeistret for denne siden av han.

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet
BobbySocks skrev (24 minutter siden):

Eller bare tjukk pga hva? Kosthold/trening? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må snakke med han. Det er vikig at han forstår at vekten vil gå opp og ned gjennom livet, og vekt er en personlig greie. Mennesker er forskjellige, og du må lytte til kroppen din. Hvis du kjenner at trivselsvekten din er 68, så er det viktig at du ikke går ned mer i vekt på grunn av han.

Det virker dessverre som om han setter sine egne behov forran dine behov. Han trenger å bli snakket til, på en måte som gjør at han innser at så lenge du er aktiv og har god helse er det ingen grunn til at du skal gå mer ned i vekt enn du selv ønsker. 

Jeg opplevde det med ex-kjæresten min, bare på en annen måte. Jeg hadde hatt ca samme vekt over flere år før jeg møtte han og jeg ønsket ikke å gå opp eller ned i vekt. Han mente jeg burde gå opp i vekt, og jeg ble så frustrert over spørsmål om hvor mye jeg har spist, hvor mye jeg veier osv. Jeg måtte si ifra om dette gjentatte ganger. Han tok liksom ikke hintet. Jeg var redd for å utvikle en spiseforstyrrelse på grunn av fokuset på mat og vekt. Til slutt måtte jeg skrive et brev til han. Du kan jo vurdere å gjøre det samme dersom du ikke vet hvordan du skal fortelle det til han på en måte som gjør at han klarer å se det fra ditt perspektiv. 

Hvis du sier det til han, og han ikke gir seg, så fortjener han deg ikke. ❤️

Anonymkode: d1e4c...725

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ♥ said:

Det var da veldig spesifikt. Jeg ville tenkt at han har et usunt oppheng på vekt når han faktisk tallfester ønsket. Dessuten tenker jeg han ikke har noe med å sette mål på dine vegne. 

Jeg kjenner at jeg misliker denne mannen, uten å ha møtt han. Ikke at det er relevant for deg, du må kjenne på hva du synes. Men at du lager dette innlegget sier vel at du ikke er begeistret for denne siden av han.

Jeg elsker han, er mitt tredje forhold og definitivt det jeg føler størst emosjonell investering i.

Jeg tror jeg blir usikker for min «ideal» vekt har alltid vært 72 -73 (hva jeg for det meste alltid har veid) , ikke vært 65-68 siden jeg var tenåring tror jeg. 
og han har sett bilder av meg fra før vi ble sammen, fra når jeg var mitt normale vektønske. Kanskje  han ikke helt vet hva 65 betyr mtp kropp? Jeg er litt usikker. 

for meg betyr det sulting uten mulighet til mye utskeielser. Og med «mye» mener jeg så mye som et ekstra kakestykke en ukedag. 

og herlighet jeg vil være sammen med han, såpass at jeg kommer til å kjempe med dit og se om jeg kan få ny idealvekt for kroppen,

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ts her.

Vel, om du også dumper folk pga vekt så tenker jeg dere passer sammen.

Det å like aktivitet er ikke avhengig av thinness eller en spesifikk type muskelsammentrekninger.

Han er toxic og kjip, men det virker som du enten aksepterer det eller vil ha det.

Han elsker kkke kroppen din, han vil kontrollere deg. 

«12 kg», for et tullete spesifikt tall. Det har ingenting med helse eller friluftsliv å gjøre. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg elsker han, er mitt tredje forhold og definitivt det jeg føler størst emosjonell investering i.

Jeg tror jeg blir usikker for min «ideal» vekt har alltid vært 72 -73 (hva jeg for det meste alltid har veid) , ikke vært 65-68 siden jeg var tenåring tror jeg. 
og han har sett bilder av meg fra før vi ble sammen, fra når jeg var mitt normale vektønske. Kanskje  han ikke helt vet hva 65 betyr mtp kropp? Jeg er litt usikker. 

for meg betyr det sulting uten mulighet til mye utskeielser. Og med «mye» mener jeg så mye som et ekstra kakestykke en ukedag. 

og herlighet jeg vil være sammen med han, såpass at jeg kommer til å kjempe med dit og se om jeg kan få ny idealvekt for kroppen,

Og dermed kaller vi dette for en trolletråd.

SÅ dørmatte kan du ikke være. 

Ikke få barn sammen forøvrig. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt koko ut i min samlivsbok. Det virker som et helt skjevt maktforhold, han har liksom sunket ned midlertidig i standard ved å date deg - fordi han vet at du kan ha potensialet til å komme ned i riktig vekt, men om du ikke når ditt fulle vektpotensiale, så kan han dumpe deg når som helst? Har han sagt dette, eller er dette din konklusjon? Det bør du få avklart. 

Det vil jo i hele deres forhold ligge en grunnleggende usikkerhet mellom dere. Han ønsker å se deg gravid - det er ikke uvanlig å få på noen ekstra kilo etter en, to, tre graviditeter. Hva skjer da? Om du ikke kommer ned til 65, hva skjer da? 

Jeg ville vært redd for at denne usikkerheten i forholdet kunne gjort meg syk, og gitt meg et anstrengt forhold til egen kropp og mat. Jeg ville lagt hele denne usikkerheten på bordet, og sagt at han enten må ta meg som jeg er akkurat nå, eller gå. Du må gjerne gå ned i vekt, men da må det være for din egen del og velvære sin skyld. 

At du i det hele tatt vet hva slags preferanser broren hans har synes jeg også er ganske ekkelt, men det vitner kanskje om et litt dårlig kvinnesyn i denne familien? At kvinners vekt er så førende for om de er dugelige eller ikke, og at de snakker høyt og åpent om det? 

🚩

Anonymkode: 90066...6e5

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er jo bare bullshit. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...